2337
Sök

Tok höga avgasvärden

Herr blyfot å dunka dunka
91 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
#1
• Bilmodell
VW Golf 3 VR6

• Årsmodell
97 med 93 eller 94ans motor

Tjena!
Har ett "litet" problem med mina värden på avgaserna, måste ha hjälp.
Värden:
CO: +9,9 (0,5)
HC: 999 (100)
CO 2500: +9,9 (0,3)
Lambda: 0,73 (0,97-1,03)

Kör med Vortech V9 kompressor med större spridare å deras mjukvara. har ett avgasläckage mellan kat å lambda (vad ja vet).
Högflödes universal race kat 2,5" metallisk för motor upp till 6L.
Går väldigt orent å känns som den går för fett.
har inte gjort några felsökningar.

//Robert

Det ska skrapa

665 Inlägg
26 april 2013
#2
Börja med att felsöka först, kolla efter läckage efter med start spray, och som sista kolla den temp givare till chok (tror det ska vara blå färg på givare (2-4 kontakt))

Kör du med org btr ? Kolla soppa tryck oxå

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

2 174 Inlägg
26 april 2013
#3
alltså.....Om du har en så trimmad och seriös bil, varför ens besikta när det läcker hit och dit? Du kan inte köra med ett avgasläckage nära lambdan, en meter efter eller innan då går han fett något enormt,

Sen med annat sprut och sånt funkar inte till 99% i bes, det är till för bilen ska gå så bra som möjligt men dom har ingen hänsyn till besiktning, därför många seriösa har valbara mappar en besiktnings mapp och en gatmapp tex.

Med tanke på att lambda värdet är så jävla lågt betyder det läckage åt helvete, eller att den är trasig.

Gör om gör rätt!!


Herr blyfot å dunka dunka
91 Inlägg
26 april 2013
Trådstartare
#4
sexy_d skrev:
Börja med att felsöka först, kolla efter läckage efter med start spray, och som sista kolla den temp givare till chok (tror det ska vara blå färg på givare (2-4 kontakt))

Kör du med org btr ? Kolla soppa tryck oxå

vet med all säkerhet att ja har läckage mellan kat å lambda så den tjuvar luft bakvägen. ska kika tempgivaren om den spökar.
hum de va en bra fråga men är 95% säker på att den bytt till den som följde med kitet. detta har inte krånglat tidigare.

hangman skrev:
alltså.....Om du har en så trimmad och seriös bil, varför ens besikta när det läcker hit och dit? Du kan inte köra med ett avgasläckage nära lambdan, en meter efter eller innan då går han fett något enormt,

Sen med annat sprut och sånt funkar inte till 99% i bes, det är till för bilen ska gå så bra som möjligt men dom har ingen hänsyn till besiktning, därför många seriösa har valbara mappar en besiktnings mapp och en gatmapp tex.

Med tanke på att lambda värdet är så jävla lågt betyder det läckage åt helvete, eller att den är trasig.

Gör om gör rätt!!

Besiktningen skedde i syfte som test för å se om den gick igenom med kompressor på hängd. läckage visste ja om men inte till vilken grad av storlek/förödelse.
Och håller på å kikar efter hela avgasrör just för tillfället då ja behöver byta de i vilket fall. och som sagt den går inte rent å flödar för mycket soppa.
Ja jo de förstår ja oxå, men de har aldrig felat tidigare på mappen, eller ja de har inte sett dåligt ut med dessa värden när ja kört privata tester.

Så lösning på detta problem kan helt simpelt vara litet läckage å trasig lambda helt enkelt.
eller kan de va fler orsaker som kan ligga å spöka till värdena? tänkte på om katen är för stor å inte blir tillräckligt varm osv osv?

Det ska skrapa


Sök