Hej!
Jag ärvde nyligen en väldigt fin Volvo 940 från '96, med 13000 mil på nacken.
Då hoppades jag att jag skulle komma undan relativt "meckfritt" ett tag framöver, men det går ju aldrig att garantera med en gammal bil.
När jag bytte till sommardäck för 2-3 veckor sedan började det komma ett ljud från framvagnen, främst vid inbromsning och acceleration, men även när man bara kör i låg hastighet.
Det låter som någon slags "resonans" eller så kanske man kan beskriva det som att det "sjunger". Jag gissar att det kommer från vänster fram, men är osäker på den punkten. Fälgen är inte varm efter lång körning, så jag tror inte att det handlar om något problem med bromsen.
Ljudet kommer och går, det låter inte varje gång, men i stort sätt i varje resa så får man höra det åtminståne en gång.
Jag har funderat på om det kan handla om hjullager som börjar bli trött? Men jag kan egentligen inget sånt här så jag borde fråga först.
Jag har också funderat på om det är i däcken som resonansen uppstår, om det är dålig balans eller nåt, eftersom jag hörde det första gången direkt efter att jag bytte till sommardäck!
Tacksam för alla svar jag kan få. Jag kan skruva, men har dålig koll på felsökning!
Specifikationer om bilen:
VOLVO 944-811 SE 2.3
Årsmodell 1996
Milatal ~ 13000
EDIT:
Jag tog mig en åktur med bilen för att spela in ljudet, för att kunna förklara det bättre.
Plockade ut en 60sekunderssekvens där det framträder flera gånger när jag kör långsamt över en tågövergång.
Runt 5 sekunder hör vi det första gången, runt 30 sekunder återkommer det, och hänger kvar tills 52 sekunder där det låter som mest innan det försvinner.
Här finns ljudet:
http://youtu.be/k9fKjk2mkII