Visslande ljud från motorrummet

infeap
6 maj 2013 · 43 Inlägg

Tjenare, har haft detta problemet ett tag nu men har inte haft tid eller ork till att fixa det. Det är ett vissland ljud som kommer ifrån motorrummet. Det spelar ingen roll om jag är på högvarv eller inte gasar allt, det "visslar" hela tiden.


Bilmodell
Saab 900 2.0 Talladega

• Årsmodell
1997

• Miltal
33000 mil

• Modifikationer på bilen 
Den är inte trimmad med någonting.

• Hur yttrar sig felet? 
Det är ett vissland ljud från motorrummet.
Det lyser inga speciella lampor för övrigt.

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Felet är permanent, det låter hela tiden från att du startar bilen. 

• Vilken felsökning har redan gjorts? 
Jag har inte bytt några delar förutom en drivrem, men felet var innan dess.
Bilen har inte vart på en verkstad och jag får inte fram några felkoder via panelen i bilen.


Det låter som att det är från höger sida (sett inifrån), vid drivremmen men är inte helt säker, kan också komma ifrån motorn. Jag har som sagt inte den blekaste vad det kan vara!


tack för svar!

xXSammy
6 maj 2013 · 6 568 Inlägg

Tystnar de om du drar ut oljestickan/lättar på oljelocket?

Spänner du remmen själv eller är det spännare på den?

De/Dem
simlar
6 maj 2013 · 5 523 Inlägg

Utöver Malheus frågor har jag några också.

Tystnar det om du trycker ner kopplingspedalen?

Kollat så att alla remskivor går rakt?

Försökt komma åt och känna på remhjulen ifall det glappar (kan bli tvungen att släppa spänningen på remmen för att märka ifall det glappar).

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
infeap
7 maj 2013 · 43 Inlägg

Malheus skrev:
Tystnar de om du drar ut oljestickan/lättar på oljelocket?

Spänner du remmen själv eller är det spännare på den?

simlar skrev:
Utöver Malheus frågor har jag några också.

Tystnar det om du trycker ner kopplingspedalen?

Kollat så att alla remskivor går rakt?

Försökt komma åt och känna på remhjulen ifall det glappar (kan bli tvungen att släppa spänningen på remmen för att märka ifall det glappar).

Det finns en färdig spännare på motorn.
Det blev ingen skillnad när man tog ut oljestickan.

Det tystnar inte när jag håller ner kopplingen, ingen skillnad.
Jag kommer inte åt alla remhjulen så att jag kan känna på om någon glappar eller liknande.

Men det låter definitivt som att det kommer från remmen iallafall. Den visslar i ett "pulserande" ljud. Kan det vara så att det kan vara ett hjul som ligger och gnisslar som bara behöver smörjas? För jag har kört med detta under ett längre tid utan att något har hänt så det verkar ju inte vara som att det är något allvarligt?

tack

xXSammy
7 maj 2013 · 6 568 Inlägg

Lossa remmen och kör några sekunder utan.

De/Dem
infeap
7 maj 2013 · 43 Inlägg

Malheus skrev:
Lossa remmen och kör några sekunder utan.

får testa detta, om det slutar tjuta och inget sitter löst är det bara till att smörja? något speciellt man ska smörja med?

xXSammy
7 maj 2013 · 6 568 Inlägg

Om det slutar bör du börja med att byta rem, tänk på att löphjulen får glappa lite. Men inte rejält

De/Dem
infeap
7 maj 2013 · 43 Inlägg

Malheus skrev:
Om det slutar bör du börja med att byta rem, tänk på att löphjulen får glappa lite. Men inte rejält

remmen är relativt ny dock, svårt att tro att den redan kan va sönder/sleten hmm

simlar
7 maj 2013 · 5 523 Inlägg

infeap skrev:

Malheus skrev:
Om det slutar bör du börja med att byta rem, tänk på att löphjulen får glappa lite. Men inte rejält

remmen är relativt ny dock, svårt att tro att den redan kan va sönder/sleten hmm

Hur gammal är remmen? Relativt ny är ett ganska luddigt uttryck då alla kanske inte tycker relativt ny är lika lång tid som någon annan anser är relativt nytt.

Kan vara något/några lager i vattenpump, generator, AC-pump eller remspännare som är dåliga och orsakar oljudet.

Hur långt har bilen gått?
Hur länge sedan byttes vattenpumpen (om den nu nånsin är bytt)?

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
infeap
7 maj 2013 · 43 Inlägg

simlar skrev:

infeap skrev:

Malheus skrev:
Om det slutar bör du börja med att byta rem, tänk på att löphjulen får glappa lite. Men inte rejält

remmen är relativt ny dock, svårt att tro att den redan kan va sönder/sleten hmm

Hur gammal är remmen? Relativt ny är ett ganska luddigt uttryck då alla kanske inte tycker relativt ny är lika lång tid som någon annan anser är relativt nytt.

Kan vara något/några lager i vattenpump, generator, AC-pump eller remspännare som är dåliga och orsakar oljudet.

Hur långt har bilen gått?
Hur länge sedan byttes vattenpumpen (om den nu nånsin är bytt)?

bilen har gått 33tusen. Remmen är drygt 1år gammal, jag som inte är sådär jätte haj på bilar kanske är naiv som säger att den är "relativt ny"? tongue

Vattenpumpen har jag ingen aning om den är bytt eller inte, inte i min ägo iallafall.

När du nu säger att det kanske kan vara AC-pump el. vattenpump så är det så att AC fungerar inte och har inte gjort på ett tag samt att den läcker kylarvätska någonstans. Hittar dock inte vart det läcker, har testat att provtrycka i kylarvattenbehållaren utan att trycket sjunker..

Jag ska testa först och främst att ta loss remmen från remhjulen och se om det blir någon skillnad, om det inte hjälper så får jag nog gå över på kylsystemet!

Om du/ni får fler tankar kring om var det kan spöka så skriv gärna! tack

simlar
7 maj 2013 · 5 523 Inlägg

infeap skrev:

simlar skrev:

infeap skrev:
remmen är relativt ny dock, svårt att tro att den redan kan va sönder/sleten hmm

Hur gammal är remmen? Relativt ny är ett ganska luddigt uttryck då alla kanske inte tycker relativt ny är lika lång tid som någon annan anser är relativt nytt.

Kan vara något/några lager i vattenpump, generator, AC-pump eller remspännare som är dåliga och orsakar oljudet.

Hur långt har bilen gått?
Hur länge sedan byttes vattenpumpen (om den nu nånsin är bytt)?

bilen har gått 33tusen. Remmen är drygt 1år gammal, jag som inte är sådär jätte haj på bilar kanske är naiv som säger att den är "relativt ny"? tongue

Vattenpumpen har jag ingen aning om den är bytt eller inte, inte i min ägo iallafall.

När du nu säger att det kanske kan vara AC-pump el. vattenpump så är det så att AC fungerar inte och har inte gjort på ett tag samt att den läcker kylarvätska någonstans. Hittar dock inte vart det läcker, har testat att provtrycka i kylarvattenbehållaren utan att trycket sjunker..

Jag ska testa först och främst att ta loss remmen från remhjulen och se om det blir någon skillnad, om det inte hjälper så får jag nog gå över på kylsystemet!

Om du/ni får fler tankar kring om var det kan spöka så skriv gärna! tack

1år gammal rem är inte så lång tid, jag vet inte hur ofta remmen ska bytas men över 1år ska den då hålla sig fräsch tycker jag.

Då kan det vara vattenpumpen ifall det läker kylarvätska och du inte hittar något läckage för vattenpumparna brukar börja läka när det är dags att byta. Vattenpumparna brukar inte läka så länge den inte snurrar, men när pumpen snurrar = motorn går så smiter det ut kylarvätska vid vattenpumpsaxeln. Inte mycket men det märks ju att det försvinner kylarvätska.

Om ACn inte kyler så måste det fyllas på kylmedium, undvik att köra ACn för AC-pumpen kyls/smörjs av kylmediumet, om då AC-pumpen körs en längre tid så finns det risk att pumpen skär. Och om pumpen skär så kommer multiremmen gå av och då drivs varken vattenpump eller generator längre.

Senast redigerat av simlar (7 maj 2013)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
infeap
7 maj 2013 · 43 Inlägg

simlar skrev:

infeap skrev:

simlar skrev:

Hur gammal är remmen? Relativt ny är ett ganska luddigt uttryck då alla kanske inte tycker relativt ny är lika lång tid som någon annan anser är relativt nytt.

Kan vara något/några lager i vattenpump, generator, AC-pump eller remspännare som är dåliga och orsakar oljudet.

Hur långt har bilen gått?
Hur länge sedan byttes vattenpumpen (om den nu nånsin är bytt)?

bilen har gått 33tusen. Remmen är drygt 1år gammal, jag som inte är sådär jätte haj på bilar kanske är naiv som säger att den är "relativt ny"? tongue

Vattenpumpen har jag ingen aning om den är bytt eller inte, inte i min ägo iallafall.

När du nu säger att det kanske kan vara AC-pump el. vattenpump så är det så att AC fungerar inte och har inte gjort på ett tag samt att den läcker kylarvätska någonstans. Hittar dock inte vart det läcker, har testat att provtrycka i kylarvattenbehållaren utan att trycket sjunker..

Jag ska testa först och främst att ta loss remmen från remhjulen och se om det blir någon skillnad, om det inte hjälper så får jag nog gå över på kylsystemet!

Om du/ni får fler tankar kring om var det kan spöka så skriv gärna! tack

1år gammal rem är inte så lång tid, jag vet inte hur ofta remmen ska bytas men över 1år ska den då hålla sig fräsch tycker jag.

Då kan det vara vattenpumpen ifall det läker kylarvätska och du inte hittar något läckage för vattenpumparna brukar börja läka när det är dags att byta. Vattenpumparna brukar inte läka så länge den inte snurrar, men när pumpen snurrar = motorn går så smiter det ut kylarvätska vid vattenpumpsaxeln. Inte mycket men det märks ju att det försvinner kylarvätska.

Om ACn inte kyler så måste det fyllas på kylmedium, undvik att köra ACn för AC-pumpen kyls/smörjs av kylmediumet, om då AC-pumpen körs en längre tid så finns det risk att pumpen skär. Och om pumpen skär så kommer multiremmen gå av och då drivs varken vattenpump eller generator längre.

varken kyla/värme funkar, och själva fläkten går IBLAND, mer åt sällan hållet. Beror lite på hur bilen står tror jag, står jag i uppförsbacke (nosen upp) så fungerar fläkten en liten stund när bilen går sen totaldör.
Men som sagt, jag ska kolla om det är remmen/remhjulen först och sedan gå över till kylsystemet. Du verkar kunna dina grejer så förlitar mig på det du säger wink

Mankan87
7 maj 2013 · 112 Inlägg

infeap skrev:

simlar skrev:

infeap skrev:

bilen har gått 33tusen. Remmen är drygt 1år gammal, jag som inte är sådär jätte haj på bilar kanske är naiv som säger att den är "relativt ny"? tongue

Vattenpumpen har jag ingen aning om den är bytt eller inte, inte i min ägo iallafall.

När du nu säger att det kanske kan vara AC-pump el. vattenpump så är det så att AC fungerar inte och har inte gjort på ett tag samt att den läcker kylarvätska någonstans. Hittar dock inte vart det läcker, har testat att provtrycka i kylarvattenbehållaren utan att trycket sjunker..

Jag ska testa först och främst att ta loss remmen från remhjulen och se om det blir någon skillnad, om det inte hjälper så får jag nog gå över på kylsystemet!

Om du/ni får fler tankar kring om var det kan spöka så skriv gärna! tack

1år gammal rem är inte så lång tid, jag vet inte hur ofta remmen ska bytas men över 1år ska den då hålla sig fräsch tycker jag.

Då kan det vara vattenpumpen ifall det läker kylarvätska och du inte hittar något läckage för vattenpumparna brukar börja läka när det är dags att byta. Vattenpumparna brukar inte läka så länge den inte snurrar, men när pumpen snurrar = motorn går så smiter det ut kylarvätska vid vattenpumpsaxeln. Inte mycket men det märks ju att det försvinner kylarvätska.

Om ACn inte kyler så måste det fyllas på kylmedium, undvik att köra ACn för AC-pumpen kyls/smörjs av kylmediumet, om då AC-pumpen körs en längre tid så finns det risk att pumpen skär. Och om pumpen skär så kommer multiremmen gå av och då drivs varken vattenpump eller generator längre.

varken kyla/värme funkar, och själva fläkten går IBLAND, mer åt sällan hållet. Beror lite på hur bilen står tror jag, står jag i uppförsbacke (nosen upp) så fungerar fläkten en liten stund när bilen går sen totaldör.
Men som sagt, jag ska kolla om det är remmen/remhjulen först och sedan gå över till kylsystemet. Du verkar kunna dina grejer så förlitar mig på det du säger wink

Skulle tro 100% på att det är vattenpumpen. går bilen upp över normal temp om den står på tomgång ett tag?

Harrig
7 maj 2013 · 54 Inlägg

Om du misstänker en sliten rem/remskiva kan du spruta på lite 5-56 eller WD40 på remskivan då motorn går. Tystnar ljudet ett par sekunder har du en kass rem/remskiva. Slipper skruvandet på det viset tongue

infeap
7 maj 2013 · 43 Inlägg

Mankan87 skrev:

infeap skrev:

simlar skrev:

1år gammal rem är inte så lång tid, jag vet inte hur ofta remmen ska bytas men över 1år ska den då hålla sig fräsch tycker jag.

Då kan det vara vattenpumpen ifall det läker kylarvätska och du inte hittar något läckage för vattenpumparna brukar börja läka när det är dags att byta. Vattenpumparna brukar inte läka så länge den inte snurrar, men när pumpen snurrar = motorn går så smiter det ut kylarvätska vid vattenpumpsaxeln. Inte mycket men det märks ju att det försvinner kylarvätska.

Om ACn inte kyler så måste det fyllas på kylmedium, undvik att köra ACn för AC-pumpen kyls/smörjs av kylmediumet, om då AC-pumpen körs en längre tid så finns det risk att pumpen skär. Och om pumpen skär så kommer multiremmen gå av och då drivs varken vattenpump eller generator längre.

varken kyla/värme funkar, och själva fläkten går IBLAND, mer åt sällan hållet. Beror lite på hur bilen står tror jag, står jag i uppförsbacke (nosen upp) så fungerar fläkten en liten stund när bilen går sen totaldör.
Men som sagt, jag ska kolla om det är remmen/remhjulen först och sedan gå över till kylsystemet. Du verkar kunna dina grejer så förlitar mig på det du säger wink

Skulle tro 100% på att det är vattenpumpen. går bilen upp över normal temp om den står på tomgång ett tag?

nej det gör den inte, jag kan bränna på rätt mycket och länge utan att den går över normaltemp, jag har fått stanna 1gång av att motorn har överhettats, men inte mer.

infeap
7 maj 2013 · 43 Inlägg

Harrig skrev:
Om du misstänker en sliten rem/remskiva kan du spruta på lite 5-56 eller WD40 på remskivan då motorn går. Tystnar ljudet ett par sekunder har du en kass rem/remskiva. Slipper skruvandet på det viset tongue

Jag plockade ner hela remmen och tittade på den och den ser fräsch ut hela vägen. Däremot slutade ljudet när jag tog bort remmen och startade bilen. Sprutade på 5-56 på samtliga remhjul och satte på remmen igen, ljudet var borta i 5-6sekunder innan det sakta tog sig tillbaka.

Kan det kanske vara plasthjulet som sitter som "stöd" som kan vara kasst/slitet?  Nummer 2 på bilden.
http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/rem_900ng_ill.jpg

infeap
7 maj 2013 · 43 Inlägg

simlar skrev:

infeap skrev:

simlar skrev:

Hur gammal är remmen? Relativt ny är ett ganska luddigt uttryck då alla kanske inte tycker relativt ny är lika lång tid som någon annan anser är relativt nytt.

Kan vara något/några lager i vattenpump, generator, AC-pump eller remspännare som är dåliga och orsakar oljudet.

Hur långt har bilen gått?
Hur länge sedan byttes vattenpumpen (om den nu nånsin är bytt)?

bilen har gått 33tusen. Remmen är drygt 1år gammal, jag som inte är sådär jätte haj på bilar kanske är naiv som säger att den är "relativt ny"? tongue

Vattenpumpen har jag ingen aning om den är bytt eller inte, inte i min ägo iallafall.

När du nu säger att det kanske kan vara AC-pump el. vattenpump så är det så att AC fungerar inte och har inte gjort på ett tag samt att den läcker kylarvätska någonstans. Hittar dock inte vart det läcker, har testat att provtrycka i kylarvattenbehållaren utan att trycket sjunker..

Jag ska testa först och främst att ta loss remmen från remhjulen och se om det blir någon skillnad, om det inte hjälper så får jag nog gå över på kylsystemet!

Om du/ni får fler tankar kring om var det kan spöka så skriv gärna! tack

1år gammal rem är inte så lång tid, jag vet inte hur ofta remmen ska bytas men över 1år ska den då hålla sig fräsch tycker jag.

Då kan det vara vattenpumpen ifall det läker kylarvätska och du inte hittar något läckage för vattenpumparna brukar börja läka när det är dags att byta. Vattenpumparna brukar inte läka så länge den inte snurrar, men när pumpen snurrar = motorn går så smiter det ut kylarvätska vid vattenpumpsaxeln. Inte mycket men det märks ju att det försvinner kylarvätska.

Om ACn inte kyler så måste det fyllas på kylmedium, undvik att köra ACn för AC-pumpen kyls/smörjs av kylmediumet, om då AC-pumpen körs en längre tid så finns det risk att pumpen skär. Och om pumpen skär så kommer multiremmen gå av och då drivs varken vattenpump eller generator längre.

Läckaget är nog from vattenpumpen, om man tittar bilden under så sitter vattenpumpen ihop med Nummer "8".
http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/rem_900ng_ill.jpg
När jag plockade loss remmen så försvann även det visslande ljudet.
Smörjde samtliga hjul med 5-56, satte på remmen igen och ljudet kom tillbaka redan efter 5-6 sekunder.

Men jag plockade isär hjulhuset på höger sida för att se om det läckte from vattenpumpen och det verkar det faktiskt göra. Det var väldigt blött där inne/under. Men jag ser inte exakt VAR läckan sitter, om det är från en slang som hoppat av eller liknande. Men det droppar hela tiden från den. Fyllde på 4,5L vatten innan jag började och när jag var klar så var kylarvätskebehållaren kruttorr, så det läcker en hel del.

Men eftersom jag inte har någon platform att höja upp bilen på och komma åt pumpen och så tänkte jag att jag lika gärna lämnar in den på verkstan någon gång i veckan så dom fixar iordning allt då jag som sagt inte är den mest kunnige bilkillen.

infeap
7 maj 2013 · 43 Inlägg

Malheus skrev:
Om det slutar bör du börja med att byta rem, tänk på att löphjulen får glappa lite. Men inte rejält

Ljudet slutade men det var fortfarande kvar ett väldigt svagt visslande ljud men inte i närheten lika högt som det var innan. Jag tittade igenom hela remmen och den ser hel och ren ut, riktigt fräsch. Funderar nu på om det är från läckage från vattenpump som orsakar eller om det är "stödhjulet" nr 2 på bilden.

http://www.speedparts.se/kat/parts/images_3/rem_900ng_ill.jpg

Bimiss
7 maj 2013 · 154 Inlägg

Har du av remmen, kan du testa snurra på samtliga hjul som du kommer åt.
Trögar de? Oljud från de? Är de riktigt dåliga, kan det låta som grus i lagret.

infeap
8 maj 2013 · 43 Inlägg

Bimiss skrev:
Har du av remmen, kan du testa snurra på samtliga hjul som du kommer åt.
Trögar de? Oljud från de? Är de riktigt dåliga, kan det låta som grus i lagret.

Jag satte på remmen igen, men jag hände på alla hjul ifall något gick trögt eller dyligt men inget sådant. Inget hjul lät som att det vart grus eller liknande inuti, de lät i princip ingenting. Det ända som satt någorlunda lösare var "stödhjulet" (nummer "2" på bilden i ovan svar) men inte jättelöst ändå.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang