Audi?

kahh
30 maj 2013 · 139 Inlägg

Hej alla bil fantaster! Jag hade tänkt mig köpa en Audi A4 modell år från 2007-2010. Men efter att jag läst o hört att audi under de senaste åren fått kalla tillbaka 70 000 bilar pga att motorn rasat flera gånger har jag blivit lite orolig över om jag verkligen ska köpa en audi eller inte. Jag e inte alls så värt bil kunnig som många av er andra här e. Så min fårga e ska man tro på det folk säger o köpa sig en audi ändå eller ska man kanske leta vidare efter nåt annat?

Orangebullit Servicetekniker ventilation
30 maj 2013 · 191 Inlägg

Har under mina tre år på audi inte sett något o provocerat motorras, det är ofta resultatet av dåligt skött service ellet klåpare som höjt laddtrycket. Ett tips är att undvika 2.0TFSI som i vissa fall har börjat dra mycket motorolja, inget problem men blir väldigt dyrt att fylla på ofta.

Skulle satsa på antingen 1.8T eller 2.0TDI

Toyota Supra Mk4 "AbFlug delete" (1994)
Stefan7neson
30 maj 2013 · 394 Inlägg

kahh skrev:
Hej alla bil fantaster! Jag hade tänkt mig köpa en Audi A4 modell år från 2007-2010. Men efter att jag läst o hört att audi under de senaste åren fått kalla tillbaka 70 000 bilar pga att motorn rasat flera gånger har jag blivit lite orolig över om jag verkligen ska köpa en audi eller inte. Jag e inte alls så värt bil kunnig som många av er andra här e. Så min fårga e ska man tro på det folk säger o köpa sig en audi ändå eller ska man kanske leta vidare efter nåt annat?

Hej.
De bilar som haft mest problem med motorras är v6or, 2.4 och 3.2 bensinare.

De problemen gäller oftast kamkedja och sträckare.

I övrigt är det inte vanligare med ras än andra märken, dock litar folk blint på Long-Life service, där intervallen är 3000mil. MEN!!! Det gäller ju inte om du kanske kör 1000mil om året, service SKALL göras årligen, många kör ju 3000 mil/år eller mer, det är Därför intervallen är så lång.

Så, var inte rädd för Audi, fast var vaksammare mot bensin-v6:)

MVH Stefan

it_mutt Avstängd
30 maj 2013 · 10 388 Inlägg

Stefan7neson skrev:

kahh skrev:
Hej alla bil fantaster! Jag hade tänkt mig köpa en Audi A4 modell år från 2007-2010. Men efter att jag läst o hört att audi under de senaste åren fått kalla tillbaka 70 000 bilar pga att motorn rasat flera gånger har jag blivit lite orolig över om jag verkligen ska köpa en audi eller inte. Jag e inte alls så värt bil kunnig som många av er andra här e. Så min fårga e ska man tro på det folk säger o köpa sig en audi ändå eller ska man kanske leta vidare efter nåt annat?

Hej.
De bilar som haft mest problem med motorras är v6or, 2.4 och 3.2 bensinare.

De problemen gäller oftast kamkedja och sträckare.

I övrigt är det inte vanligare med ras än andra märken, dock litar folk blint på Long-Life service, där intervallen är 3000mil. MEN!!! Det gäller ju inte om du kanske kör 1000mil om året, service SKALL göras årligen, många kör ju 3000 mil/år eller mer, det är Därför intervallen är så lång.

Så, var inte rädd för Audi, fast var vaksammare mot bensin-v6:)

MVH Stefan

Fast 2.4:an har väl inte erbjudits på A4:an sen 03-04-något?

Så för TS är det väl då just 3.2:an som bör undvikas

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
peegee Forummoderator
30 maj 2013 · 2 924 Inlägg

Audi finns i många modeller, i många generationer, med många drivlinor, med olika utfall mm... så att generalisera på bara "Audi" säger inte mycket...

Sen har vi bestämda forumsregler som ska följas:

3§ Rubriksanvisningar: Allmänna
• Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
• Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

... och denna tråd ska inte ligga under Generell felsökning (Motorteknik)... så var god försök igen!

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang