Köpt ny bil , märkesverkstad häller i fel bränsle. Kompensation?

Oskarsson123
6 juni 2013 · 11 Inlägg

Följande händer i går på en auktoriserad märkesåterförsäljare/verkstad.

Köper en fabriksny bil för cirka 170 000.

Får en egenomgång i bilhallen av säljaren. Allt bra än så länge. Kör bilen 200-300 meter. Stänger av bilen. Sen startar den inte. Gör några försök. Ringer säljaren. Han kan inte starta den. Han hämtar verkstadspersonal. Jag får en lånebil för jag måste åka. På något sätt forslar dom min bil till verksaden. Bogserar eller puttar, vet ej eftersom jag inte är där.

Får ett samtal av säljaren. Verkstaden har tankat i diesel i min bensinare. Dom tappar ut bränslet och så ska jag troligen få tillbaka bilen på fredag. Han avslutar samtalet med att säga att jag självklart kommer få kompensation. Räcker det med att tappa ur bränslet? Behöver man byta pump etc?

Kan misstaget påverka motorns livslängde etc framöver? Rätt stort misstag av en märkesverkstad?

Vad kan jag förvänta/kräva mig för kompensation? För mig är detta mer eller mindre som att köpa en begagnad bil. Kan man hota med att vilja häva köpet för att få så bra kompensation som möjligt? Vill helst ha en ny bil.

smilesante
6 juni 2013 · 94 Inlägg

För oss hände de samma sak fast tvärt om då bilen va ny då bensin kom i våran diesel tank. Dock det enda som behövdes var att spola rent systemet och byta filter och bilen har nu gått 25000 mil och har aldrig krånglat smile
Så tror inte de påverkar livslängden på något sätt, vad du kan "kräva" som kompensation överlämnar jag till någon som kan sånna här saker vad man kan och inte i dessa ärenden:)

//ante

Opel Manta "16v Turbo och Kompressor" (1971)
Oskarsson123
6 juni 2013 · 11 Inlägg

smilesante skrev:
För oss hände de samma sak fast tvärt om då bilen va ny då bensin kom i våran diesel tank. Dock det enda som behövdes var att spola rent systemet och byta filter och bilen har nu gått 25000 mil och har aldrig krånglat smile
Så tror inte de påverkar livslängden på något sätt, vad du kan "kräva" som kompensation överlämnar jag till någon som kan sånna här saker vad man kan och inte i dessa ärenden:)

//ante

Var din bil helt ny? Känns ju mer eller mindre som en beg bil för mig. Erbjöd dom dig något?

xXSammy
6 juni 2013 · 6 569 Inlägg

Bensinbilarna är mindre känsliga för felaktigt bränsle, och bränslepumpen själv går oftast bara sönder då de gått torrt.

Ända du kan märka av är att den kan gå ytterst lite ojämnt i första tanken då dieselbränslet inte antänds utav gnistan.

De/Dem
mb_pucken
6 juni 2013 · 5 087 Inlägg

Kan garantera att det inte spelar roll på livslängden. Se till att få stiften bytta och systemet rengjort så är den som ny igen. Aldrig hört en bensinbil som gått sönder av diesel mer än dom stannar.
Ett misstag kan alla göra vid tankning. Dom har säkert bara tagit fel dunk i all hast eller liknande.
Du kan känna dig lugn. Går den sönder så är det garanterat på grund av nått annat och då har du ändå garanti. Men att de skulle påverka livslängden kan ja inte tro.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Oskarsson123
6 juni 2013 · 11 Inlägg

Vad kan man man räkna med/kräva för kompensation? Kan man räkna med att värdet på bilen gått ned när man tvingas lämna in den det fösta man gör?

xXSammy
6 juni 2013 · 6 569 Inlägg

Vad är det för bil? Gäller det en bil med mellan service (1000 mila - Olja och filter bara). Kan du försöka kräva en sådan gratis.

Alternativt full tank bensin. (Enklast så)

De/Dem
Wicca
6 juni 2013 · 886 Inlägg

Jag hade krävt genomspolning, nya bränslefilter, tändstift och en full tank bensin. Mest för att de inte ska slippa undan helt, rent praktiskt kan det inte ha hänt något direkt med bilen. Värdeminskning kan du nog glömma.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
viccoA
6 juni 2013 · 3 109 Inlägg

De kompenserar dig genom fri lånebil och att misstaget givetvis åtgärdas.
Inget av det här påverkar bilens andrahandsvärde eller livslängd.
Har köpt ny bilar som varit inne på ett 15-tal garantifel första åren och det är inget som nästa köpare värderar varken på det ena eller andra hållet.

Oskarsson123
7 juni 2013 · 11 Inlägg

Som om inte allt vore nog. När jag ska hämtar ut bilen idag så ser jag att dom har lyckats få ett stenskott. Ganska litet men dock synlig. Säljaren dokumenterade detta. Risk för rost på detta framöver?

xXSammy
7 juni 2013 · 6 569 Inlägg

Alla stenskott som gått igenom första lackskyddet kommer börja rosta. Bättras med lackstift..

Stenskott händer, antingen fanns det innan du köpte bilen eller så hände det under provkörningen efter dränering dieseln i tanken. Rätt svårt att kräva omlackering utav huv/front för det.

De/Dem
Oskarsson123
7 juni 2013 · 11 Inlägg

Malheus skrev:
Alla stenskott som gått igenom första lackskyddet kommer börja rosta. Bättras med lackstift..

Stenskott händer, antingen fanns det innan du köpte bilen eller så hände det under provkörningen efter dränering dieseln i tanken. Rätt svårt att kräva omlackering utav huv/front för det.

Det fanns inget där innnan jag köpte bilen. För jag synade den väldigt noga. Jag körde endast bilen cirka 300 meter när jag hämtat ut den. Sen bogserade dom bilen till verksaden 300 meter och har efter det kört cirka 7 km enligt mätarställningen.

carnageman Rallyförare
7 juni 2013 · 1 075 Inlägg

Bensinbil som tankats med diesel = ingen fara

Dieselbil som tankats med bensin = K A T A S T R O F ! !

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
torpis Forummoderator
7 juni 2013 · 10 572 Inlägg

carnageman skrev:
Dieselbil som tankats med bensin = K A T A S T R O F ! !

Kompisen tankade upp sin V70 TDI med bensin. Tog fel dunk i Garaget helt enkelt. 25L bensin i dieselbilen...  märktes ingen skillnad alls!

Så katastrof vet i tusan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
torpis Forummoderator
7 juni 2013 · 10 572 Inlägg

Oskarsson123 skrev:

Malheus skrev:
Alla stenskott som gått igenom första lackskyddet kommer börja rosta. Bättras med lackstift..

Stenskott händer, antingen fanns det innan du köpte bilen eller så hände det under provkörningen efter dränering dieseln i tanken. Rätt svårt att kräva omlackering utav huv/front för det.

Det fanns inget där innnan jag köpte bilen. För jag synade den väldigt noga. Jag körde endast bilen cirka 300 meter när jag hämtat ut den. Sen bogserade dom bilen till verksaden 300 meter och har efter det kört cirka 7 km enligt mätarställningen.

Det är galet tråkigt när det händer, men det kommer ju komma fler med tiden... tyvärr.

Hävda att du vill ha bränslefilter, olja och oljefilter bytt pga fel bränsle. Säg att du inte har tid just nu utan kör 250mil eller så innan du tar din service. Detta ger dig en extra rensning av motorn efter lite inkörning smile  Pruta till dig en gratis service eller något liknande som kompensation för deras klanterier. Kostar dem 500kr i material och är värt 3000kr för dig som kund = klart görbart.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
v70tdi
8 juni 2013 · 106 Inlägg

torpis skrev:

carnageman skrev:
Dieselbil som tankats med bensin = K A T A S T R O F ! !

Kompisen tankade upp sin V70 TDI med bensin. Tog fel dunk i Garaget helt enkelt. 25L bensin i dieselbilen...  märktes ingen skillnad alls!

Så katastrof vet i tusan.

Den kan baktända om man har otur pga att bränslet antänder innan kolven nått ÖD.

xXSammy
8 juni 2013 · 6 569 Inlägg

v70tdi skrev:

torpis skrev:

carnageman skrev:
Dieselbil som tankats med bensin = K A T A S T R O F ! !

Kompisen tankade upp sin V70 TDI med bensin. Tog fel dunk i Garaget helt enkelt. 25L bensin i dieselbilen...  märktes ingen skillnad alls!

Så katastrof vet i tusan.

Den kan baktända om man har otur pga att bränslet antänder innan kolven nått ÖD.

Kan tända tidigare än så då bensin har lägre tändpunkt.

Resultat av feltankad Mitsubishi Outlander.
http://imageshack.us/a/img545/5956/dsc01276s.jpg
http://imageshack.us/a/img543/5789/dsc01275ax.jpg

De/Dem
torpis Forummoderator
8 juni 2013 · 10 572 Inlägg

v70tdi skrev:

torpis skrev:

carnageman skrev:
Dieselbil som tankats med bensin = K A T A S T R O F ! !

Kompisen tankade upp sin V70 TDI med bensin. Tog fel dunk i Garaget helt enkelt. 25L bensin i dieselbilen...  märktes ingen skillnad alls!

Så katastrof vet i tusan.

Den kan baktända om man har otur pga att bränslet antänder innan kolven nått ÖD.

Självklart kan det hända saker, men det innebär inte per automatik katastrof med stora bokstäver.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
v70tdi
8 juni 2013 · 106 Inlägg

torpis skrev:

v70tdi skrev:

torpis skrev:

Kompisen tankade upp sin V70 TDI med bensin. Tog fel dunk i Garaget helt enkelt. 25L bensin i dieselbilen...  märktes ingen skillnad alls!

Så katastrof vet i tusan.

Den kan baktända om man har otur pga att bränslet antänder innan kolven nått ÖD.

Självklart kan det hända saker, men det innebär inte per automatik katastrof med stora bokstäver.

Du tycker bilden ovanför inte vittnar om vad som kan ske då eller?

torpis Forummoderator
8 juni 2013 · 10 572 Inlägg

v70tdi skrev:

torpis skrev:

v70tdi skrev:

Den kan baktända om man har otur pga att bränslet antänder innan kolven nått ÖD.

Självklart kan det hända saker, men det innebär inte per automatik katastrof med stora bokstäver.

Du tycker bilden ovanför inte vittnar om vad som kan ske då eller?

Du tycker inte polarens misstag utan något som hände vittnar om att det inte behöver flyga i småbitar?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang