2446
Sök

AC trasig Passat 2005 B6

4 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Min Climatronic AC på min passat har slutat fungera efter vintern.
* Säkringarna är hela.
* Kompressorn snurrar hela tiden oavsett om ACn är av eller på (vilket den här modellen tydligen skall).
* Rören under huven blir inte kalla.
* Den mindre kylarfläkten startar och kör som den skall då motorn blir varm.
* VCDS (Vag-com) hittar inga felkoder för klimatanläggningen förutom:

Adress 08: Klimatanläggning        Labels: 3C0-907-044.lbl
   Artikelnr SW: 3C0 907 044 AC    HW: 3C0 907 044 AC
   Komponent: ClimatronicPQ46 050 0404 
   Revision: 00050005    Serienummer: 00000000000000
   Verkstad #: WSC 00000 000 00000
   VCID: 62F39576BD8A7908578

1 fel funnet:
01809 - Ställmotor för vänster temperaturspjäll (V158)
            000 -  -  - Intermittent fel
             frysta data:
                    Felstatus: 00100000
                    Felprioritet: 3
                    Felfrekvens: 51
                    Reset-räknare: 141
                    Mätarställning: 94532 km
                    Tidsindikering: 0
                    Datum: 2013.04.25
                    Tid: 15:12:08

Men jag gissar att den ställmotorn inte kan göra så att kylan inte funkar alls? Om det skulle fattas kylmedium borde jag väl fått en felkod för lågt tryck i systemet? Om någon har erfarenhet av VCDS/Vag-vom och vad som mer kan göras/kollas får ni gärna tipsa - jag är helt grön och precis köpt programmet.

Alla tips mottages tacksamt!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
15 juni 2013
#2
Eftersom rören under huven inte blir kalla (om du menar dom på kompressorn) så vill jag säga att det är för lite gas. Funkar allt som det ska så ska det tjocka röret bli rejält kallt. Det är iaf det generella kring ac-anläggningar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

4 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
#3
Att rören inte blir kalla kan väl också tyda på att kompressorn är kass på något vis? Enligt VCDS har jag ungefär 5 bars tryck i systemet (blir inte klok på om det är på hög- eller lågtryckssidan dock). Trycket verkar också variera lite beroende på temperaturförhållanden så det känns som om kompressorn funkar lite iaf (om den nu kan fungera lite...).

Om det nu är för lite gas - vad beror det på? Borde det inte isf vara en läcka någonstans?

2 266 Inlägg
15 juni 2013
#4
På kompressorn har du en magnetkoppling som snurrar till och från eller har du nya modellen som snurrar hela tiden och reglerar sig inne i kompressorn?
http://www.avantia.com/ac_sida_produkte … ukt_id=690 Så ser den med magneten ut
http://www.avantia.com/ac_sida_produkte … nr=15-8680 Denna kom på b6 2005-2006 och är variabel, går oftast sönder och då är de tvätt och utbyte av grejer i anläggningen.
Man ser om de sitter kablar precis bakomremskivan.
Senast redigerat av PMPerformance (15 juni 2013)

svetsdiff !!!

4 Inlägg
15 juni 2013
Trådstartare
#5
Det är den nya modellen. Men borde jag inte kunna se i vcds om kompressorn är trasig? Det borde väl inte vara något tryck i systemet då, eller? Man kunde också få fram någon form av ström genom kompressorn - kan det värdet ge någon ledtråd?

2 266 Inlägg
15 juni 2013
#6
Är systemet tätt så finns gasen kvar. Och kompressorn har skurit invändigt som händer på nya modellen.
Ska va runt en 4 till 8 grader vid fullt flås på kylning direkt vid utblåset.

svetsdiff !!!

4 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#7
Kollade vidare lite med VCDS idag och hittade det här:

Adress 08: Klimatanläggning (3C0 907 044 AC)
16:17:02 Grupp 002: kompressor
0.820 A kompressor nuvarande (aktuellt)
0.820 A kompressor nuvarande (börvärde)
900 /min kompressor varv
1.9 Nm kompressorlast

Är 1.9 Nm normalt? Antar att 0.820 A är det eftersom värdet är samma som börvärdet? Borde inte det tyda på att kompressorn är hel? Både strömmen och lasten borde väl vara noll ifall den är trasig?


Sök