AC-problem Saab 9-3 TiD -07

Tony_M
24 juni 2013 · 100 Inlägg

Köpte för ett tag sedan en Saab 9-3 1,9 TiD -07 utan att veta om att AC'n var dålig. Har sedan dess lämnat den på verkstad för att få det åtgärdat men efter att de felsökt i flera dagar, fyllt AC'n tre gånger samt orsakat en rejäl buckla på bilen vill jag gå vidare.

Problemet är alltså att AC'n inte fungerar (ACC).

Detta är gjort:
AC-systemet tomt, systemet tömdes och fylldes. Enligt verkstad dålig kondensor. Bytte kondensor + torkfilter.
Systemet tömdes och fylldes. AC-kompressorn startade endast när den byglades. ACC-panelen byttes och jag fick den programmerad av Saab. Nu startar AC-kompressorn några sekunder men slår sedan av direkt. Enligt verkstad är det nu huvudsäkringspanelen i motorrummet som är dålig. Jag provade själv att byta relä när jag fick hem bilen men detta hjälpte inte.

Bilen lämnar inga felkoder vid avläsning.

Innan jag nu ger mig an att byta denna panelen som kostar en slant + att den ska giftas in, är det någon som haft liknande problem eller har några konkreta tips?

Jag hade hoppats slippa lämna in bilen igen för detta börjar bli löjligt och verkstaden bara skakar på huvudet.

Tydligen kommer ström nu fram till huvudsäkringspanelen men den stannar där. Dock säger Saab att byte av ACC-panel eller huvudsäkringspanel är ovanligt.

Hjälp mig snälla!

Tony_M
24 juni 2013 · 100 Inlägg

Har kommit fram till att det bara levereras knappt 4V från motorstyrenheten. Jordfel? Kan jag lossa kablarna till styrdonet utan att behöva programmera om etc?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang