2444
Sök

Ac, Volvo v70 -97

Detektiv
21 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Hej!
Tänkte kolla om nån vet vad som kan vara knas med min ac i bilen?
Jag köpte nyligen bilen och då funkade acn första timmen men sedan la den av. Kan starta den igen ifall jag stängde av ac'n nån minut eller starta om bilen. Ibland funkar den flera timmar men oftast lägger den av o kyla efter 10 minuter och det blir varmt och fuktigt i bilen och börjar lukta blöt hund.
Testade och fylla på den helt och funkade kanon dom första timmarna. Han som fyllde på sa att det var rätt dåligt med kylmedel i och misstänkte att det var det som var felet då magneten tickade från och till lite då o då. Han fann dock ingen läcka i den.
Har även tänkt på att ibland kyler den lite så man känner skillnad och ibland så man fryser i bilen.
Eftersom jag verkligen vill ha fungerande ac så vore det bra med tips från folk som vet vad som bör åtgärdas.

Det är en volvo v70 glt -97

Mvh Tom
Senast redigerat av charpz (24 juni 2013)

265 Inlägg
24 juni 2013
Låter som du behöver shimas om kompressorn.

Byt kupefiltret också om de luktar illa, kan även vara värmepaketet som läcker kylarvatten om den blir fuktigt i bilen.

Detektiv
21 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Jo läste lite om shimsa om den men då antar jag att man behöver fylla upp den igen?
Det är dock endast det luktar illa när själva ac'n lägger av fast den är på ON. Annars är det ren och fin luft som blåser ut när jag stänger av ac'n.

265 Inlägg
24 juni 2013
Du behöver inte fylla på AC.n efter att du shimsat om den, lättas är om du plockar loss multiremmen, sedan hjulet till kompressorn så sitter shimsen där. JÄVLIGT trångt är det!

Du får mäta spelet nu, får vara runt 0.5 mm, antingen så plockar du bort shims eller så byter du ut shimsen.

Detektiv
21 Inlägg
24 juni 2013
Trådstartare
Tack så mycket MikkoHansen smile Ska kolla hur det ligger till med den. Tack åter igen

Sök