3180
Sök

B230E saknar tomgång efter kamremsbyte och byte av packbox 240 -85

Bilskadeskapare
34 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
Hej

Bakgrund

Bytt motor i min bil. Bytte kam och mellanaxel från motorn som satt i eftersom jag behövde flytta fördelaren från bakkant till block . Min kompis som satte i fördelaren i blocket kollade varken om fördelaren eller mellanaxeln var nollad. Men av ett under startade motorn och gick fint efter bytet. Dock läckte den olja så in i helvete innanför kamremskåpan och jag lokaliserade problemet till kammen, så jag plockade ner, bytte packbox och skruva ihop och bilen startade men dog direkt om jag inte gasade. Har nollat skiten en gång till för att vara på säkra sidan och samma problem kvarstår. Den går fint när man varvar men under 1500 varv dör den. Bytt kamrem några gånger innan så jag borde göra rätt.

Så vad kan vara felet?

Hur vet jag att fördelaren sitter rätt? Kan det vara så att fördelaren sitter en kugg fel och därmed blire fel när jag nollar mellanaxeln som den ska. (va nämligen min kompis som satte på remmen med förra gången och han e lite virrig av sig så den kanske var en kugg annorlunda)

Eller kan det ha nåt med att jag lossade kammen att göra? Vilket enligt mig låter ologiskt.
Senast redigerat av muppverkstad (28 juni 2013)

241 Inlägg
28 juni 2013
garanterat felkuggad rem

Bilskadeskapare
34 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
volyota skrev:
garanterat felkuggad rem

Okej, då är det som jag trodde då. Fördelaren sitter antagligen fel.

Hur vet jag att fördelaren är nollad om jag plockar upp den och stoppar i den?

Bilskadeskapare
34 Inlägg
29 juni 2013
Trådstartare
volyota skrev:
garanterat felkuggad rem

Själva monteringen av remmen ska vara rätt. Gjort om det återigen.

Kollade så jag inte råkat snurra kammen när jag bytte packbox så jag nollade motorn och kolla, såg ok ut för mig, alla ventiler var uppe.

Ställde fördelaren och fick bilen att gå bra till under 1000 varv. Men sen dör den.

Plocka ur fördelaren, hitta ingen nolla å satte tillbaka som innan.

Btw om något är fel, vilken axel borde det vara? han snurrar hur fint som helst över 1000-1500 varv?

Har kört fast. Hur felsöker jag så jag vet vad som blivit fel?

Gammal tråd, jag vet, men vill bara påpeka att B230E oftast INTE har tomgångsmotor, utan den har en Tillsatsluftslid som sitter på sidan av ventilkåpan, den kan testas genom att klämma på slangarna och se om bilen hostar till eller så.

Känns som felet kanske?
Senast redigerat av muppverkstad (29 juni 2013)

Sök