28 juni 2013
Trådstartare
Hej
Bakgrund
Bytt motor i min bil. Bytte kam och mellanaxel från motorn som satt i eftersom jag behövde flytta fördelaren från bakkant till block . Min kompis som satte i fördelaren i blocket kollade varken om fördelaren eller mellanaxeln var nollad. Men av ett under startade motorn och gick fint efter bytet. Dock läckte den olja så in i helvete innanför kamremskåpan och jag lokaliserade problemet till kammen, så jag plockade ner, bytte packbox och skruva ihop och bilen startade men dog direkt om jag inte gasade. Har nollat skiten en gång till för att vara på säkra sidan och samma problem kvarstår. Den går fint när man varvar men under 1500 varv dör den. Bytt kamrem några gånger innan så jag borde göra rätt.
Så vad kan vara felet?
Hur vet jag att fördelaren sitter rätt? Kan det vara så att fördelaren sitter en kugg fel och därmed blire fel när jag nollar mellanaxeln som den ska. (va nämligen min kompis som satte på remmen med förra gången och han e lite virrig av sig så den kanske var en kugg annorlunda)
Eller kan det ha nåt med att jag lossade kammen att göra? Vilket enligt mig låter ologiskt.
Senast redigerat av muppverkstad (28 juni 2013)