3425
Sök

Passat 1.9tdi går i nödläge

51 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Hej.
Sen jag köpte min passat 1,9tdi 110hk -98 så har den efter gaspådrag gått in i nöd läge.
Kör jag lugnt å fint i 90 hela tiden så går det bra! Direkt vid omkörning så turbon laddar tappar den allt, även i brant uppförsbacke.
Varvar inte mer än 3000 och känns som en bil helt utan turbo.
vrider jag av nyckel å sen på är den normal tills dess att jag gasar för mycket.
Torr varvar man utan växel i så hör man att turbon snurrar "rätt väl".
Kör jag även lugnt en lång sträcka typ grusväg i 30. Å sen kommer ut på väg går den riktigt bra en hyfsad sträcka innan den går in i nödläge igen.
Jag har bytt vacumslangarna till n75 ventilen.
Kopplat på 12volt direkt på den och den klickar.
Tagit bort egr en å tittat så den inte läker. Även pluggade jag vakum slangen till egr
ventilen. Då gick den rätt bra. Kom upp i 130 innan den börja krångla.
Har även sugit i wastegate? Vnt? klockan å då rör sig armen upp. Hade även en vakum klocka som jag testade lite överallt så det fanns vakum.
Kan inte heller se något läckage på någon tryckslang. Och jag har känt på alla klämmor. 
Kopplade in en dator och fick felkoden:
00575
Intake mainfold pressure Regulating diff.
Vad kan detta bero på och vad mer kan jag kolla. ?
Har även nyss gjort kamremsbyte luftfilter byte, olje byte och bränslefilter byte... Om det skulle göra något
Helt tom på ideer.

Mvh Joacim

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
30 juni 2013
Punkt 1, kolla så att avtappningen i botten på dieselfiltret är åtdraget!

Sen kan du roa dig med denna
http://forums.tdiclub.com/showthread.php?p=714028

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

51 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
Jag har känt på den när jag monterade nytt filter. 2 ggr har ja bytt filter sen ja köpte den.
Svårt att tro det är något sådant. Men tack för svaret. Ska läsa tråden du skicka med. Inte hittat den förr. Tack så mycket! Mvh

Avstängd
10 388 Inlägg
30 juni 2013
Felkoder?

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

51 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
Felkoder?

Jag skrev med den felkod jag fick. Det var 00575 smile

Avstängd
10 388 Inlägg
30 juni 2013
jvae87 skrev:
it_mutt skrev:
Felkoder?

Jag skrev med den felkod jag fick. Det var 00575 smile

Ja jag är uppenbarligen inte nykter än tongue

Har du kollat kablaget till N75:an också? (dra bak gummit"hättan" på själva kontakten)

00575 - Intake Manifold Pressure: Control Difference

Possible Symptoms
Reduced Power

Possible Causes
Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75) defective
Hoses incorrect connected, disconnected, blocked or leaking
In 1Z/AHU engines, stuck/rusted wastegate or actuator.

Possible Solutions
Check Solenoid Valve for Boost Pressure Control (N75)
Check Hoses
In 1Z/AHU engines, clean rust scale off wastegate/actuator to allow lever to move.

Special Notes

It is not uncommon for a TDI to set Implausible Signal Mass Air Flow Sensor (G70) faults and/or Boost Pressure, Intake Manifold Pressure faults when the engine performance is reduced due to excessive restrictions in the intake or exhaust systems. Restricted Catalytic Converters will directly affect turbocharger operation.
Senast redigerat av it_mutt (30 juni 2013)

12 086 Inlägg
1 juli 2013
Skenande ladd tror jag på. Min gick också i nödläge vid fullgas förut, min felkod va inte exakt samma men jag har nyare motor iofs.

51 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
LÅter ju som att det skulle vara n75. Man vill ju inte heller bara byta å byta innan man får rätt. Visar den ingen felkod den ventilen?

Avstängd
10 388 Inlägg
5 juli 2013
jvae87 skrev:
LÅter ju som att det skulle vara n75. Man vill ju inte heller bara byta å byta innan man får rätt. Visar den ingen felkod den ventilen?

Jag vet inte om den -alltid- gör det. När jag haft strul med den, så har den dock gjort det. I samtliga mina fall har det dock inte varit ventilen i sig, utan kablarna som gått av framme vid kontakten

51 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
jvae87 skrev:

Jag vet inte om den -alltid- gör det. När jag haft strul med den, så har den dock gjort det. I samtliga mina fall har det dock inte varit ventilen i sig, utan kablarna som gått av framme vid kontakten

Ahaa ja dom har jag inte kikart. Kanske de är så. Vet du på tomgång om den ska ge nå strö fram till den? Eller vet du om de är någon skarv någonstans så man kan ta av å mäta motståndet i kablarna?
Mvh

Avstängd
10 388 Inlägg
5 juli 2013
jvae87 skrev:
it_mutt skrev:
jvae87 skrev:

Ahaa ja dom har jag inte kikart. Kanske de är så. Vet du på tomgång om den ska ge nå strö fram till den? Eller vet du om de är någon skarv någonstans så man kan ta av å mäta motståndet i kablarna?
Mvh

Ja, det går snabbt att ta en titt; lossa kontakten och pilla tillbaka "gummihöljet" så ser du.

Det vanligaste för att kolla den är ju då att ge den 12 och höra om den klickar.

Sen vet jag väl dock inte när det ligger spänning på den när man "använder bilen" exakt tyvärr

51 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
jvae87 skrev:
it_mutt skrev:

Mvh

Ja, det går snabbt att ta en titt; lossa kontakten och pilla tillbaka "gummihöljet" så ser du.

Det vanligaste för att kolla den är ju då att ge den 12 och höra om den klickar.

Sen vet jag väl dock inte när det ligger spänning på den när man "använder bilen" exakt tyvärr

Jo men det har jag testat. Koppla 12 direkt på den å den klickar då. Det testade jag för länge sedan. Även rengjort den med lite spray å dona.

51 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
it_mutt skrev:
jvae87 skrev:
it_mutt skrev:

Mvh

Kollade kablar nu såg helt okej ut.

435 Inlägg
19 juli 2013
har likadant påå min golf, har du löst problemet ?

Olika
907 Inlägg
19 juli 2013
Det kan ju vara fel i den pneumatiska delen av N75, så länge det elektriska i den är hel blir det ingen felkod på själva magnetventilen, bara på för stor differens mellan uppmätt och begärt laddtryck.

Det kan även vara kärvande VNT-spjäll i turbon, kolla så armen från klockan rör sig lätt.

Mvh
Fredrik

51 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
Frostduck skrev:
har likadant påå min golf, har du löst problemet ?

nope. Jag tror det är turbon dock. Kan inte tänka mig någt annat just nu. Dock går den bra om jag kör sakta en lång sträcka. runt 40 på skogsväg. Sen kan den gå fint i ett par mil med bra gas pådrag.

51 Inlägg
22 juli 2013
Trådstartare
fredriq skrev:
Det kan ju vara fel i den pneumatiska delen av N75, så länge det elektriska i den är hel blir det ingen felkod på själva magnetventilen, bara på för stor differens mellan uppmätt och begärt laddtryck.

Det kan även vara kärvande VNT-spjäll i turbon, kolla så armen från klockan rör sig lätt.

Ja Jag tror det är turbon. Ska testa byta ventilen för säkerhetsskull. Vet av en som ligger. Den går liksom bra om jag kör skogsväg i 40km/t ett tag då kan ja trycka på ordentligt när ja kommer ut på vägen.

Sök