Var i veckan och köpte mig en s60 t5 -01 som såklart börjar med krångel... Hade släpkärra tillkopplad när motorlampan plötsligt tände sig(den organga). Körde till grannen som har utrustning för att läsa av felkoder och där stod det :P1171. Släckte sedan lampan för att se om den skulle dyka upp igen och efter en testrunda på 1 mil gjorde den inte det. Men efter lite sökande på olika forum så fick jag fram att det var luftmassemätaren (LMM) som kunde spöka, men också lambdasonderna. Läste mig till att man kunde kolla LMM genom att koppla bort den. Gjorde det och bilen startade inte. Satte på den igen och fortfarande vägrar den starta? Värt att säga är väl kanske att bilen kändes orkeslös efter att lampan var tänd och när jag stampade gasen i botten så "hackade"den till några gånger. Vad ska jag hitta på!? Kan man kolla lambda eller LMM och varför startar inte bilen?
Nej har inte gjort det, men kanske är lika bra att göra det! Motorn går ju runt och allting men den "tänder" liksom inte till, har en 5 liter i bilen det ska väl inte va några problem?
spokenratt skrev:
Läst ur koderna igen?
Klickar det till när du försöker starta eller är den stendöd?
väldigt känsliga bilar då dom oftast inte startar efter man stängt av dom när man har mindre än 10liter benisn hände på polararens s60 ett antal gånger gick perfekt sen stängde han av den på morgonen så var den död.
Ni har så rätt, den starta igen! Men problemet med att den är seg och "hackar" på låga varv, har du nån erfarenhet av LMM och lambdasonder som krånglar?
Du har helt rätt! Men de andra problemet finns kvar.. Nån erfarenhet av krånglande LMM eller lambdasonder?
Growe skrev:
väldigt känsliga bilar då dom oftast inte startar efter man stängt av dom när man har mindre än 10liter benisn hände på polararens s60 ett antal gånger gick perfekt sen stängde han av den på morgonen så var den död.
Nu Har u motorn igång, kopplar ur LMM ska du märka skillnad, den ska börja gå illa. Ingen skillnad brukar betyda kaputt LMM. Går den illa på tomång också?
testade det, och bilen gick märkbart sämre på tomgången utan LMM. Men var till Volvo och sökte felkoder och fick resultatet för lågt flöde på LMM. Vet inte om det kan vara för att jag ryckte ur den? Bilen går perfekt på tomgång men det är när jag hastigt trycker bott som den "hackar".
spokenratt skrev:
Nu Har u motorn igång, kopplar ur LMM ska du märka skillnad, den ska börja gå illa. Ingen skillnad brukar betyda kaputt LMM. Går den illa på tomång också?
Nej, faktiskt inte.. men blir det ingen skillnad nr man kopplar ur den så är den ju garanterat kass. Dock tror jag att den koden du hade på LMM var kvar sen du drog ur och testade. Men, ni fick inte ut några andra koder när den lästes ur?