3422
Sök

S6O T5 motorstyrningsproblem.

15 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
Tjäääna alla räggers smile

Var i veckan och köpte mig en s60 t5 -01 som såklart börjar med krångel...
Hade släpkärra tillkopplad när motorlampan plötsligt tände sig(den organga). Körde till grannen som har utrustning för att läsa av felkoder och där stod det :P1171. Släckte sedan lampan för att se om den skulle dyka upp igen och efter en testrunda på 1 mil gjorde den inte det.  Men efter lite sökande på olika forum så fick jag fram att det var luftmassemätaren (LMM) som kunde spöka, men också lambdasonderna. Läste mig till att man kunde kolla LMM genom att koppla bort den. Gjorde det och bilen startade inte. Satte på den igen och fortfarande vägrar den starta? Värt att säga är väl kanske att bilen kändes orkeslös efter att lampan var tänd och när jag stampade gasen i botten så "hackade"den till några gånger. Vad ska jag hitta på!? Kan man kolla lambda eller LMM och varför startar inte bilen?

Med vänliga hälsningar Anton.

3 860 Inlägg
2 juli 2013
Läst ur koderna igen?

Klickar det till när du försöker starta eller är den stendöd?
Senast redigerat av spokenratt (2 juli 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

15 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
Nej har inte gjort det, men kanske är lika bra att göra det! Motorn går ju runt och allting men den "tänder" liksom inte till, har en 5 liter i bilen det ska väl inte va några problem?
spokenratt skrev:
Läst ur koderna igen?

Klickar det till när du försöker starta eller är den stendöd?

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
2 juli 2013
5 liter soppa ?

hmm...  fyll på soppa isåfall

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

4 824 Inlägg
2 juli 2013
precis, börja med att fylla på lite soppa.

hur vet du att det är 5liter? har du pumpat ur allt och mätt?

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Fri fart för ett fritt folk!
14 776 Inlägg
2 juli 2013
väldigt känsliga bilar då dom oftast inte startar efter man stängt av dom när man har mindre än 10liter benisn hände på polararens s60 ett antal gånger
gick perfekt sen stängde han av den på morgonen så var den död.

en slatt soppa och den gick igen smile

Kör fort så hinner inget hända...

15 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
Ni har så rätt, den starta igen! Men problemet med att den är seg och "hackar" på låga varv, har du nån erfarenhet av LMM och lambdasonder som krånglar?
AreeZ skrev:
5 liter soppa ?

hmm...  fyll på soppa isåfall

15 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
Du har helt rätt! Men de andra problemet finns kvar.. Nån erfarenhet av krånglande LMM eller lambdasonder?
Growe skrev:
väldigt känsliga bilar då dom oftast inte startar efter man stängt av dom när man har mindre än 10liter benisn hände på polararens s60 ett antal gånger
gick perfekt sen stängde han av den på morgonen så var den död.

en slatt soppa och den gick igen smile

15 Inlägg
3 juli 2013
Trådstartare
Yes helt rätt smile va tror du om motorlampan och felkoden? smile
Christian S skrev:
precis, börja med att fylla på lite soppa.

hur vet du att det är 5liter? har du pumpat ur allt och mätt?

3 860 Inlägg
3 juli 2013
Nu Har u motorn igång, kopplar ur LMM ska du märka skillnad, den ska börja gå illa. Ingen skillnad brukar betyda kaputt LMM.
Går den illa på tomång också?

Autotech

15 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
testade det, och bilen gick märkbart sämre på tomgången utan LMM. Men var till Volvo och sökte felkoder och fick resultatet för lågt flöde på LMM. Vet inte om det kan vara för att jag ryckte ur den? Bilen går perfekt på tomgång men det är när jag hastigt trycker bott som den "hackar".
spokenratt skrev:
Nu Har u motorn igång, kopplar ur LMM ska du märka skillnad, den ska börja gå illa. Ingen skillnad brukar betyda kaputt LMM.
Går den illa på tomång också?

3 860 Inlägg
4 juli 2013
Ja, koden är ju kvar efter att du en gång kopplat ur det. Antar att dom nollade koderna nu.Möjligen dåliga stift, kanske kass MV?

Autotech

15 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
Mv? smile jo tänkte byta stift imorgon!
spokenratt skrev:
Ja, koden är ju kvar efter att du en gång kopplat ur det. Antar att dom nollade koderna nu.Möjligen dåliga stift, kanske kass MV?

3 860 Inlägg
4 juli 2013
perssona skrev:
spokenratt skrev:

MV/MagnetVentil... en dålig sådan ger väl iof mer svajjande laddtryck och inte hackande gång.. hmm

Autotech

15 Inlägg
4 juli 2013
Trådstartare
Ok! Haft problem med LMM nån gång? smile
spokenratt skrev:
perssona skrev:
spokenratt skrev:

MV/MagnetVentil... en dålig sådan ger väl iof mer svajjande laddtryck och inte hackande gång.. hmm

3 860 Inlägg
4 juli 2013
Nej, faktiskt inte..  men blir det ingen skillnad nr man kopplar ur den så är den ju garanterat kass. Dock tror jag att den koden du hade på LMM var kvar sen du drog ur och testade. Men, ni fick inte ut några andra koder när den lästes ur?

Jag skulle nog kolla stiften to börja med...

Autotech

Sök