BMW 318i E36 koppling slirar

Adse "The guy who never make up his mind"
6 juli 2013 · 347 Inlägg

Hallå Boys and girls!

När jag väl hade lagat ABS-problemet jag hade med min bms. Uppkom ett nytt problem. Kopplingen börjat slira vid gaspådrag. Så var det INTE när jag ställde av bilen.

BMW 318i

1996

21.000 mil

Problemet verkar permanent, har endast prövat en gång hittills- Motor blev varm och höll sig vid 90 c.

Har ej gjort någon speciell felsökning mer än att kolla på kopplingen känns ok. Är det en justeringssak, då den tar väldigt långt upp? Kan nämna att kopplingen är hård - inte seg att trampa ner, men hård - fjädrar tillbaka BRA.

Ej trimmad eller modifierad motor mer än annan ljuddämpare bak..

Någon som haft samma problem?

/Adde

Nulla tenaci invia est via
caboom89
6 juli 2013 · 67 Inlägg

E där glapp när pedalen är längst upp eller den tar direkt? har du tillräckligt med bromsolja?smile det e vad jag kan komma på typ:Psmile

Saab 9-3 Aero Coupé -02
Finns det nåt fånigare än en bil som ser snabb ut och gör 0-100 på en industrisemester?
jaka54
6 juli 2013 · 5 753 Inlägg

Hej!
Det första du ska göra är att justera kopplingen om du har vajer.Det kan hjälpa ibland men inte om kopplingen är slut.
Kolla under bilen vid växellådan där ser du fästet för kopplingsvajern.
Om du har hydraulisk koppling så finns det inget att justera mer än kopplingspedalen. Kolla att pedalen har några millimeters dödglapp (spel) upptill när du trampar försiktigt på kopplingspedalen.
-Annars är det bara att byta koppling!

Adse "The guy who never make up his mind"
6 juli 2013 · 347 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det första du ska göra är att justera kopplingen om du har vajer.Det kan hjälpa ibland men inte om kopplingen är slut.
Kolla under bilen vid växellådan där ser du fästet för kopplingsvajern.
Om du har hydraulisk koppling så finns det inget att justera mer än kopplingspedalen. Kolla att pedalen har några millimeters dödglapp (spel) upptill när du trampar försiktigt på kopplingspedalen.
-Annars är det bara att byta koppling!

Tack för stor hjälp! Skall gå ut och kolla direkt. Återkommer med svar!

Nulla tenaci invia est via
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang