Volvo 945 ltt laddar o.1 även med wastegaten urkopplad ...

jolle-volvo
6 juli 2013 · 214 Inlägg

som rubriken , började med att sätta pysventil på wastegate slangen , ingen skillnad , monterade sen en laddmätare och visar -0.7 bar vid gassläpp men vid pådrag så går den upp på 0 å sen en yttepytte bit upp mot 0.1  men hoppar upp i en microsekund till 0.3 om man släpper gasen snabbt men bara hoppar upp å sen ner igen (utan wastegate inkopplad)  nu är frågan ,

är turbon slut ?

läcker slangarna ?

finns de någon knep man kan använda för att komma fram till problemet med ? ,

OBS slangen till mätarn är monterad på insuget men har även testat direkt på turbon ( där wastegaten får tryck ifrån) tack för svar , om nu turbon e slut så skulle jag vara intresserad om någon har en liggandes

lägger även till en bild på nått på turbon som inte jag fattar vad det är ? den klockan där med gula slangen på  http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/p480x480/1012169_10201440647795743_476826983_n.jpg

Senast redigerat av jolle-volvo (6 juli 2013)

Volvo pv831 "Droska" (1954)
Oves_Bror
6 juli 2013 · 456 Inlägg

wastegaten kanske är kass?

growing old is mandatory growing up is optional
Westergren Large Cap
6 juli 2013 · 1 816 Inlägg

Hur laddade turbon innan du började pilla? Laddade turbon sämre och sämre med tiden eller kom det direkt?
Kan vara något som blockar avgaserna att komma ut, te.x katalysatorn eller någon ljuddämpare som sitter igen. Testa att skruva av downpipen från turbon och testkör. Laddar den mer/normalt är det avgassystemet problemet sitter i. Kan likaväl vara turbon som är slut, wastegaten som inte orkar hålla trycket.

Ang. mätaren så ska du ta vakum från insuget.

Westergren Large Cap
6 juli 2013 · 1 816 Inlägg

Ang. bilden du la upp så är det avlastningsventilen/dumpventilen som sitter på turbon.

Oves_Bror
6 juli 2013 · 456 Inlägg

sällan en turbo inte orkar ladda, brukar snarare ryka eller låta konstigt när dom blir kassa....

growing old is mandatory growing up is optional
jolle-volvo
6 juli 2013 · 214 Inlägg

köpte bilen i fredags och tyckte den va allmänt slö så började med att sätta dit mätarn som även då visade mellan -0.7 till 0.07 ungefär annars ska motorn va "orörd" närmaste åren

Volvo pv831 "Droska" (1954)
Daniel_142
6 juli 2013 · 7 Inlägg

Bytt wastegate

Volvo 945se (1997)
jolle-volvo
6 juli 2013 · 214 Inlägg

Daniel_142 skrev:
Bytt wastegate

jag tog loss wastegaten och den gick att dra ut med handen , vet ej hur dom ska va men .. den höll tätt om man drog ut den och sen höll för hålet , men de e ju ifs inget tryck då , kan de va locket inne i turbon som har sotat igen och inte täpper helt då tidigare ägare bara har kört väldigt lugnt ?

Volvo pv831 "Droska" (1954)
Westergren Large Cap
6 juli 2013 · 1 816 Inlägg

jolle-volvo skrev:

Daniel_142 skrev:
Bytt wastegate

jag tog loss wastegaten och den gick att dra ut med handen , vet ej hur dom ska va men .. den höll tätt om man drog ut den och sen höll för hålet , men de e ju ifs inget tryck då , kan de va locket inne i turbon som har sotat igen och inte täpper helt då tidigare ägare bara har kört väldigt lugnt ?

Locket inne i turbon Är wastegaten. Det du tog loss är tryckklockan Till wastegaten.

Daniel_142
6 juli 2013 · 7 Inlägg

Hade problem med min gamla wastegate och då fick jag inget laddtryck hur mkt ja än ställde på, när jag bytte funkade det bra. Den ska inte vara för lätt att röra på.

Volvo 945se (1997)
jolle-volvo
6 juli 2013 · 214 Inlägg

okej men hur "fixar" man wastegaten då ? får man lossa hela turbon och rengöra eller hur gör man ?

Volvo pv831 "Droska" (1954)
Westergren Large Cap
6 juli 2013 · 1 816 Inlägg

jolle-volvo skrev:
okej men hur "fixar" man wastegaten då ? får man lossa hela turbon och rengöra eller hur gör man ?

Finns väl några alternativ:
*Få bort så mkt avlagringar som möjligt på klaffen och inne i turbon så att säga
*Ny/bättre beg. tryckklocka
*Ny/bättre beg. turbo

jolle-volvo
6 juli 2013 · 214 Inlägg

Westergren skrev:

jolle-volvo skrev:
okej men hur "fixar" man wastegaten då ? får man lossa hela turbon och rengöra eller hur gör man ?

Finns väl några alternativ:
*Få bort så mkt avlagringar som möjligt på klaffen och inne i turbon så att säga
*Ny/bättre beg. tryckklocka
*Ny/bättre beg. turbo

okej får försöka leta runt å se om man hittar något .. är det någon mening att byta till större turbo om man är ute efter effekt på runt 200-250 hk ?

Volvo pv831 "Droska" (1954)
Westergren Large Cap
6 juli 2013 · 1 816 Inlägg

jolle-volvo skrev:

Westergren skrev:

jolle-volvo skrev:
okej men hur "fixar" man wastegaten då ? får man lossa hela turbon och rengöra eller hur gör man ?

Finns väl några alternativ:
*Få bort så mkt avlagringar som möjligt på klaffen och inne i turbon så att säga
*Ny/bättre beg. tryckklocka
*Ny/bättre beg. turbo

okej får försöka leta runt å se om man hittar något .. är det någon mening att byta till större turbo om man är ute efter effekt på runt 200-250 hk ?

Skruva av downpipen från turbon så ser du klaffen, och om det är värt att försöka rengöra eller om det är turbobyte som gäller.
Ska du ha det effektmålet kan du behålla org. turbon smile

jolle-volvo
6 juli 2013 · 214 Inlägg

Westergren skrev:

jolle-volvo skrev:

Westergren skrev:

Finns väl några alternativ:
*Få bort så mkt avlagringar som möjligt på klaffen och inne i turbon så att säga
*Ny/bättre beg. tryckklocka
*Ny/bättre beg. turbo

okej får försöka leta runt å se om man hittar något .. är det någon mening att byta till större turbo om man är ute efter effekt på runt 200-250 hk ?

Skruva av downpipen från turbon så ser du klaffen, och om det är värt att försöka rengöra eller om det är turbobyte som gäller.
Ska du ha det effektmålet kan du behålla org. turbon smile

okej tack för svar , hur ser jag om turbon behövs bytas ut?  lossade luftslangen på insugsidan och kände inget glapp i axeln iaf

Volvo pv831 "Droska" (1954)
pim_pim
6 juli 2013 ·

Byt turbo säger jag om du är ute efter 200-250hk, för jag antar att det sitter en stackars 13c nu ?

jolle-volvo
6 juli 2013 · 214 Inlägg

pim_pim skrev:
Byt turbo säger jag om du är ute efter 200-250hk, för jag antar att det sitter en stackars 13c nu ?

det stämmer , ska börja med att få den att ladda mer än 0.07 innan jag ens tänker på trimning smile

Volvo pv831 "Droska" (1954)
jolle-volvo
14 juli 2013 · 214 Inlägg

Finn ett fel ....
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/32626_10201487343643110_830282869_n.jpg

lite ur led så att säga .. huset är även sprucket så det blir att handla beggad på skroten ...
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/1013600_10201487344083121_790332707_n.jpg

Volvo pv831 "Droska" (1954)
Bjacke
14 juli 2013 · 149 Inlägg

Lite snett är oxå rakt smile

#SwedenRing
BMW E39 523i "Swedenring" (1999)
jolle-volvo
14 juli 2013 · 214 Inlägg

Bjacke skrev:
Lite snett är oxå rakt smile

eller .. ^^ inte konstigt att laddtrycket va lite sisådär ^^

Volvo pv831 "Droska" (1954)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang