BMW 328i E36

Micke_Dahl
15 juli 2013 · 110 Inlägg

Hej.

För ett tag sedan köpte jag en 328i e36 som verkade väldigt fin, men när jag va på väg hem känndes den ganska onormalt slö om man gämför med andra 328or.
När jag trycker ner gasen för att accelerara, typ köra om fort så går typ 1a och 2a växeln okey, men sen 3e, 4e o 5e växeln så blir accelerationen riktigt ojämn, svajar lixom fram.
När den är kall så både startar o går den bättre. Jag kan burna lite ut från kurvor men när den är varm så spinner inte däcken knappt de minsta på asfallt, känns riktigt onormalt slö.
Bilen kan även va ganska svårstartad, eller inte svår, men den går runt några varv på startmotorn innan den tänder till.
Har aldrig kört fortare än 180 ungefär(på bana) men den har svårt att komma upp i den hastigheten då den verkligen inte vill känns det som (inte kopplingen då jag har haft en bmw med trasig koppling och det är inte samma sak)
De låter även som om det är ett läckage någonstans, låter ibland lite som en turbo som snurrar och ibland som en fet kompressor, speciellt om man kör mot en vägg och gasar, då pyser de rätt fint någonstans.
Men har felsökt med startgas men vart jag än spruta så blev de inte någon skillnad på varvet.
Lämnade in bilen på felsökning o de kom fram till att vevaxelgivaren behövde bytas så jag köpte en ny från Schmiedmann, tog den dyraste jag hittade vilken är gjord av Hella, dom sa att dom rekommenderar den.
Efter mycke slit så fick jag äntligen bort den gamla och dit den nya, men bilen gick exakt likadant efter de.
Vad kan de va? Någon som känner igen sig? Måste jag radera felkoderna? Bilen ska väl ändå gå bättre med ny givare om det va felet?
Har e36an elektronisk gas? Är detta en gasvajer? Den rör sig dock inte när man trycker på gaspedalen.
Vad gör den? Min är av mellan gängen och plast pluppen upptäckte jag så jag snurrade ut o släppte på gängen lite, kan den bidra till mitt fel? https://www1.garaget.org/archive/140/139940/332485/332485-3171861.jpg

Mvh Micke

Senast redigerat av Micke_Dahl (15 juli 2013)

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Cuefa Ain't no place like home...
15 juli 2013 · 4 629 Inlägg

Låter som om du köpt en sur citron mannen... :-/
Du skulle köpt min Merca istället ;-)

Hur som, vajern du pratar om, är det inte till någon farthållare då?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Stormcatcher
15 juli 2013 ·

Gaspedalen får respons från vajern precis som vanligt men det fnns också en annan kabel från farthållaren vill jag minnas... Pröva att dra i gasvajern när du öppnat motorn för att se hur den beter sig.. den andra kabeln du visar på bilden kan vara farthållaren... och har svårt att tro att den är boven i dramat om att motorn är slö efter ett tag.. det är nog ett annat större problem som ligger bakom det hela. Elektronisk gas som du nämner kom inte förrän på sena E46 modeller...och tekniken handlar kortfattat om att kombinera flera funktioner till "en" gasfuntion och datorn i bilen gör beräkningar. Jag såg tråden snabbt nu så kan inte göra för mycket utläggningar pga tid, men E36:an har inte elektronisk gas utan det är traditionell kabel så att säga.. Du säger att bilen går sämre när den är varm.. motorer kan gå sämre om det är varmt ute, men tror inte det spelar in i ditt fall eftersom vi bor i Sverige och inte i Texas..

Har du kollat över kylsystem, fläkt som kyler motorn, vattenpumpen? Det låter som att du har låg kompression.. bilen blir orkeslös efter ett tag... om bilen går bra när den är kall och sen ballar ur har det ju att göra med olika saker.. Jag har gjort några kritiska punkter här som jag tror det kan vara:

1. Det kan vara katalysatorn som är igentäppt så inte avgaserna flödar och det kan börja släppa inuti (dvs innanmätet och det skallrar och låter), detta får till följd att kylaren pajar samtidigt..
2. Kylsystemet måste luftas (många upplever en färbättring efter det då kylvattnet inte kyls av utan går upp i temp). Har att göra med katalysator problemet ovan...
3. Vevaxelgivare (hade du fixat sa du och det är också ett symptom på problemet.. men byt luftmassemätare samtidigt.

Jag tror det "kan" vara katalysatorn som är ditt problem. Kommer ljudet som du misstänker underifrån bilen? Hissa upp bilen och slå lite på katalysatorn så hör du om något är löst. 

Har du någon dokumentation över vad som är bytt på bilen för att utesluta vissa saker? Vad säger tidigare ägaren som du köpte den av, har han eller hon stött på samma sak, det borde de gjort... Hoppas fler kan hjälpa till, E36:an är en fin maskin (när de väl fungerar....) smile Hoppas fler kan hjälpa till, men det jobbiga är felsökningen på dessa bilar... men man måste börja någonstans.

Senast redigerat av Stormcatcher (15 juli 2013)

Micke_Dahl
15 juli 2013 · 110 Inlägg

Cuefa skrev:
Låter som om du köpt en sur citron mannen... :-/
Du skulle köpt min Merca istället ;-)

Hur som, vajern du pratar om, är det inte till någon farthållare då?

Ja vet inte om jag har de hoppas inte de iaf, känns inte som de är något jätte jobbigt, den låter fint o går fint förutom att den sackar lite vid fullt pådrag o känns lite slö, vid snäll körning drar den både lite o går riktigt stadigt.
Jag har ingen farthållare på min bil så de borde de väl inte vara?

Stormcatcher skrev:
Gaspedalen får respons från vajern precis som vanligt men det fnns också en annan kabel från farthållaren vill jag minnas... Pröva att dra i gasvajern när du öppnat motorn för att se hur den beter sig.. den andra kabeln du visar på bilden kan vara farthållaren... och har svårt att tro att den är boven i dramat om att motorn är slö efter ett tag.. det är nog ett annat större problem som ligger bakom det hela. Elektronisk gas som du nämner kom inte förrän på sena E46 modeller...och tekniken handlar kortfattat om att kombinera flera funktioner till "en" gasfuntion och datorn i bilen gör beräkningar. Jag såg tråden snabbt nu så kan inte göra för mycket utläggningar pga tid, men E36:an har inte elektronisk gas utan det är traditionell kabel så att säga.. Du säger att bilen går sämre när den är varm.. motorer kan gå sämre om det är varmt ute, men tror inte det spelar in i ditt fall eftersom vi bor i Sverige och inte i Texas..

Har du kollat över kylsystem, fläkt som kyler motorn, vattenpumpen? Det låter som att du har låg kompression.. bilen blir orkeslös efter ett tag... om bilen går bra när den är kall och sen ballar ur har det ju att göra med olika saker.. Jag har gjort några kritiska punkter här som jag tror det kan vara:

1. Det kan vara katalysatorn som är igentäppt så inte avgaserna flödar och det kan börja släppa inuti (dvs innanmätet och det skallrar och låter), detta får till följd att kylaren pajar samtidigt..
2. Kylsystemet måste luftas (många upplever en färbättring efter det då kylvattnet inte kyls av utan går upp i temp). Har att göra med katalysator problemet ovan...
3. Vevaxelgivare (hade du fixat sa du och det är också ett symptom på problemet.. men byt luftmassemätare samtidigt.

Jag tror det "kan" vara katalysatorn som är ditt problem. Kommer ljudet som du misstänker underifrån bilen? Hissa upp bilen och slå lite på katalysatorn så hör du om något är löst. 

Har du någon dokumentation över vad som är bytt på bilen för att utesluta vissa saker? Vad säger tidigare ägaren som du köpte den av, har han eller hon stött på samma sak, det borde de gjort... Hoppas fler kan hjälpa till, E36:an är en fin maskin (när de väl fungerar....) smile Hoppas fler kan hjälpa till, men det jobbiga är felsökningen på dessa bilar... men man måste börja någonstans.

Tack för ditt inlägg.
Som sagt vet jag ej ang farthållare för jag har bara blinker/helljus samt torkar spakar bakom ratten.
Trodde det var gasvajern men drar man i den när motorn är igång händer det inget i varvtalet, gasar man på pedalen så rör det sig inte heller där.
Men okey då vet jag ang gasvajern och att det inte är problemet, tack.
När jag startar bilen och kör iväg från en korsning lite hårdare här i närheten så släpper den lite, inte så mycke jag hade velat men lite iaf, efter en halvtimmes körning så känns den betydligt slöare och den vill knappt få till ett gnissel från korsningarna och som sagt så går den inte särskilt fort, accelererar ganska långsamt  också för att va en 328.
Jag ska spela in video i morgon tänkte jag men jobbar natt så de kommer upp på onsdag.

Fläkten snurrar men svajar kanske lite? Alltså i sidled, int ehelt centrerad ser det ut som, men det ser jag då fläkten slog bort en del av fläkt kåpan. Kylvatten finns det gott om och motortempen går upp fort och ligger stadigt, fin värme samt kyla i bilen. Ac'n låter lite men de har väl med annat o göra antar jag.
Jag skulle väl inte säga att den går precis som den ska när den är kall men iaf bättre vågar jag säga.

1) Har inte knackat på katalysatorn men det ska jag göra snarast, de behöver inte höras när man gasar eller så?
Tycker nästan den rycker lite mycke när man gasar ur avgasröret, vit/grå rök.

2) Väntar på 1 plupp till på servicemätaren sen ska de till att byta kylvatten faktiskt, så det är på gång snart ändå.

3) Kan det va så att den givaren jag satte dit inte funkar optimalt? Har ju hört att dom kan va väldigt känsliga för sånt. Men ja luftmassemätare får jag väl också byta då vid närmsta tillfälle.

De har jag faktiskt inte tänkt på, har mer tagit för givet att det är från motorrummet de läcker, för de hörs att de pyser eller tjuter någonstans, men ska lyssna om det kan va underifrån samt om det är katalysatorn som är boven.
Har läst mycke om luftbälgen? Vart sitter den? Hur märker man om den läcker?
Det ända jag verkligen vet är att kardan är bytt på den av förrförre ägaren.
Förre ägaren köpt eden billigt o fixade en krockskada på ena flygeln då han är plåtslagare, men inga andra delar tog skada sa han.
Han ville inte ha den själv då han hade en m3 men han tyckte de vore synd om bilen gick till spillo pga en liten skada.
Han berättade inget om felet såklart och jag märkte det inte heller då, har skrivit ett sms till honom men utan svar.
Har pratat med en gammal racermekaniker och han kör mycke bmw o han trodde inte de var något allvarligt så jag vill gärna tro de o hoppas jag kan få den att gå som den ska, så skriv på, tack sålänge:)

Opel Calibra "4x4 Turbo" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang