2547
Sök

Volvo 740 gle - problem med bränslepumsrelä

3 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Tjena!

Bilen i fråga är en 740 med b230e (mekaniskt insprut) från 1985. En morgon startade den inte.
Märkte att bränslepumpen inte byggde upp tryck vid tändningsläget och misstänkte därför bränslepumsreläet.
Byglade anslutningarna 30 och 87/2 och mycket riktigt gick pumpen och bilen startade fint.
Köpte ett nytt relä, men fick konstigtnog samma symtom.

Någon som har en idé om vad som kan orsaka problemet?

Tacksam för svar

21 761 Inlägg
18 juli 2013
Mät på relästift 15 om det finns spänning där när tändningen är påslagen, det stiftet går till reläspolen och ska ha spänning i läge 2+3 på tändnyckeln. smile

När motorn startar, fungerar varvräknaren då?

3 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
Ursäkta sent svar!

Vid relästift 15 har jag 12 volt vid läge 2 (tändning) och 3 (start).
Varvräknaren beter sig normalt vid start.

Vad säger detta tro? smile

Edit: Mät om, mät rätt roll
Senast redigerat av pingvinen (19 juli 2013)

21 761 Inlägg
19 juli 2013
För att reläspolen ska hållas kvar i draget läge så är bla villkoret att stift 15 ska ha spänning och att det kommer tändimpulser från tändspolen (från stift 1), kan vara via tändmodulen. Varvräknaren får också såna tändimpulser och eftersom den funkar så får man väl anta att även pumpreläspolen får det, men det är kanske lite knepigt att mäta sig fram. smile

Det enda som är kvar att kolla borde vara jorden till reläspolen, mät att det finns jord på relästift 31. Verkar alla dessa saker okej så har jag slut på ideer.

3 Inlägg
20 juli 2013
Trådstartare
Jorden hade sett sina bästa dar. När jag jordade på stift 31 visade multimetern 0.7 volt, ett spänningfall på ungefär 12 volt.. Drog om jordkabeln och allt funkar nu som det ska.

Tack så hemskt mycket för hjälpen! smile
Senast redigerat av pingvinen (20 juli 2013)

Sök