21 juli 2013
Trådstartare
Hej!
Bilen har börjat bete sig skumt på sista tiden och jag vet fan inte vad det är för fel. I fredags (19/7 - 13) märkte jag att bilen var ovanligt svårstartad när den är varm. Tidigare har han alltid hoppat igång nästan direkt när han är varm. Och i lördags när jag var i askersund på car & bike meet så körde jag ju hela kvällen i princip och stängde av bilen sällan och han var lika svårstartad som vanligt men sen senare framåt natten så stannade jag och skulle fixa basen i skuffen och sen när jag skulle starta så var det som om att han nästan gick igång flera gånger men han startade inte så jag lät den stå en 20 min och sen provade jag igen och efter en liten stund så hoppade den igång så jag kunde åka. och så fort jag kom in i rondellen och bromsade lite vilket gjorde att jag var tvungen att släppa gasen så dog han mitt i rondellen bara men som tur var gick han igång då så jag kom iväg. Och klarade mig nästan hem.
Sen så bromsade jag in vid rödljus och då tvärdog bilen och stannade på vägen. Jag försökte få igång den men nej det gick inte så vi puttade in den till statoil som var precis intill och då provade jag lägga i 1:ans växel och släppte upp kopplingen och då hoppade den igång. Senare så stannade han ju igen när jag skulle skjutsa hem min kompis och det var lika svårt o få igång den då med men som tur var gick han igång. Men vi lade märke till att han hade börjat läcka olja ganska skapligt. Som tur var hade man lite olja bak i bilen eftersom bilen har alltid läckt lite olja vid pluggen men det har varit så lite så det har aldrig varit någon fara.
Sen så åkte jag dom resterande 4 milen hem från Örebro och sen när jag var vid sista rondellen och var tvungen att bromsa till och släppte gasen så dog han igen men då var jag snabb o lägga i 2:an och släppa upp kopplingen medans jag ändå hade farten uppe och fick igång han.
Det jag undrar är vad det beror på. Lite lustigt att han började läcka så mycket olja ungefär samtidigt som det hände så jag undrar om det har något med det att göra. Att han gått torrt eller något? Men tycker ändå att det är lite konstigt för han borde väl ändå inte vara så svårstartad för det när han är varm?
Det är ju som att han nästan hostar igång flera gånger men vill inte hur mycket eller hur lite gas man än ger sen efter ett tag brukar han hoppa igång. Eller om man drar igång eller puttar igång den.
Förstår inte vad det är och att det kommit så plötsligt. Man vågar fan inte köra bilen när han beter sig så.
Hjälp och idéer på vad det kan vara uppskattas!
Mvh Ninjafinnen