Höga varv tomgång, när Koppling trycks ner åtgång av Vatten och Olja!? Hjälp!

Averax
30 juli 2013 · 8 Inlägg

Heeej!

Köpte en Volvo V40 t4 för några veckor sen! När jag kollade och provkörde bilen var det inga problem så jag var nöjd och köpte den!

Efter några dagar började lite små problem, egentligen lite till och från. Det började med att jag upptäckte att tomgångsgivaren ej var i satt, satte i den och upplevde att tomgången blev åt H, drog ur den och tomgången blev ok. Efter kanske en dag så blev tomgången skit igen, grejade med gasvajern och tomgången blev normal. Så har det varit till och från blir värre om man trycker ner kopplingen, om man drar upp gaspedalen så pendlar tomgången, och så får man skruva på gasvajern så blir det bra... Till nästa sak upptäckte att det var ett borrat hål i locket till expansionskärlet varför det? Och 2 gånger nu  så har det näst in till varit sånt tryck i den att det sprutat ut vatten och rykt för att det är så varm. Sen så drar den mycket olja....kan de va topplocket? Suck.... Har ingen aning och är inte superbra på dessa motorer sad
Försökt förklara så gott jag kunnat:P

Någon som kan hjälpa mig, eller ha tips eller vet kanske?

Mvh

silversnurran
30 juli 2013 · 773 Inlägg

Averax skrev:
Heeej!

Köpte en Volvo V40 t4 för några veckor sen! När jag kollade och provkörde bilen var det inga problem så jag var nöjd och köpte den!

Efter några dagar började lite små problem, egentligen lite till och från. Det började med att jag upptäckte att tomgångsgivaren ej var i satt, satte i den och upplevde att tomgången blev åt H, drog ur den och tomgången blev ok. Efter kanske en dag så blev tomgången skit igen, grejade med gasvajern och tomgången blev normal. Så har det varit till och från blir värre om man trycker ner kopplingen, om man drar upp gaspedalen så pendlar tomgången, och så får man skruva på gasvajern så blir det bra... Till nästa sak upptäckte att det var ett borrat hål i locket till expansionskärlet varför det? Och 2 gånger nu  så har det näst in till varit sånt tryck i den att det sprutat ut vatten och rykt för att det är så varm. Sen så drar den mycket olja....kan de va topplocket? Suck.... Har ingen aning och är inte superbra på dessa motorer sad
Försökt förklara så gott jag kunnat:P

Någon som kan hjälpa mig, eller ha tips eller vet kanske?

Mvh

Ang varvtalet har jag inte en aning:S

Men resten låter som kassa kolvringar eller toppapackningen:S hoppas du inte gav för mycket då det oftast kostar mer än vad det smakar, lycka till

Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Averax
30 juli 2013 · 8 Inlägg

Hej smile Fundera på om Gasvajern hänger upp sig någon stans kanske? hmm, vad innebär kassa kolvringar? Joooo tänker ju mig just detta sad( Nä jag gav ungefär så mycket så man hade kunnat räkna med lite "små" eventuella problem...Tycker det är kul att lära mig mera om motorer och mecka lite smått:) Vet du hur man tar reda på om topplocket är åt skogen?

Tack för snabbt svar !

silversnurran
30 juli 2013 · 773 Inlägg

Averax skrev:
Hej smile Fundera på om Gasvajern hänger upp sig någon stans kanske? hmm, vad innebär kassa kolvringar? Joooo tänker ju mig just detta sad( Nä jag gav ungefär så mycket så man hade kunnat räkna med lite "små" eventuella problem...Tycker det är kul att lära mig mera om motorer och mecka lite smått:) Vet du hur man tar reda på om topplocket är åt skogen?

Tack för snabbt svar !

Komp prov är väl vanligast fråga mig inte om vad det ska ligga på'

Du har nog något på kornet ang gasvajern är det inte för dyrt testa och byt

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Averax
30 juli 2013 · 8 Inlägg

Ah en sån har jag fått tag på smile ska försöka ta reda på vad de ska ligga på. Jomän va kan en sån ligga på? Och är det svårt att byta? smile

Busgrabb Rejsa ?
30 juli 2013 · 2 959 Inlägg

Alltså tomgången ska inte ställas på wiren.
Spjället ska ligga i bottenläge så kontakten slår till.
Tomgångsmotorn ska då sköta tomgången själv, dock ganska vanligt på X40 Fas 1 att motorn kärvar och bråkar lite.
Prova att rengöra eller byta till en annan.

Autotech
BMW 335D (2008)
BilFixare
31 juli 2013 ·

Trycker han ut vatten i från expansionskärlet när han bli varm? öppna locket när motor är kall och starta bilen och kolla om det bubbla i vatten gör han det så är topplockspackning som har gått .Gör han inte så kan du ta och byta termostat.

( rätta mig om jag är ute och cykla själv,Jag kan ha missförstånd när jag läser )

Busgrabb Rejsa ?
31 juli 2013 · 2 959 Inlägg

BilFixare skrev:
Trycker han ut vatten i från expansionskärlet när han bli varm? öppna locket när motor är kall och starta bilen och kolla om det bubbla i vatten gör han det så är topplockspackning som har gått .Gör han inte så kan du ta och byta termostat.

( rätta mig om jag är ute och cykla själv,Jag kan ha missförstånd när jag läser )

Även kass vattenpump kan ge liknande fel...

Autotech
BMW 335D (2008)
Averax
31 juli 2013 · 8 Inlägg

Tjena! Jo jag vet ju det, men när tomgången står å vrålar på 4000 varv och man inte vet felet så var det enda att skruva på vajern hmm jo jag tog bort tomgångsmotorn och rengjorde rullade den i handen tills jag hörde ett ljud fick det tipset för då skulle den vara smörjd och fin...vet ej hur man kollar om den är kass? Kan ju vara givaren/kontakten som sitter i med? hmm funderar på att byta kontakten . Mvh

Averax
31 juli 2013 · 8 Inlägg

Ang expansionskärlet, jo det har hänt två gånger nu när bilen är varm. Det har då varit ett rejält tryck ! Och så är det ju ett borrat hål i locket som om någon tidigare vetat om att något varit fel och löst de den vägen. Men bubblar det mycket? Och ska man vänta några minuter? Och om det bubblar tror du att det är 100% topplocket?   Tack för svar smile

Busgrabb Rejsa ?
31 juli 2013 · 2 959 Inlägg

Averax skrev:
Tjena! Jo jag vet ju det, men när tomgången står å vrålar på 4000 varv och man inte vet felet så var det enda att skruva på vajern hmm jo jag tog bort tomgångsmotorn och rengjorde rullade den i handen tills jag hörde ett ljud fick det tipset för då skulle den vara smörjd och fin...vet ej hur man kollar om den är kass? Kan ju vara givaren/kontakten som sitter i med? hmm funderar på att byta kontakten . Mvh

Det är något fel från som någon gjort från början om det hjälper att justera wiren.
Gaswiren ska ha ett litet spel och inte på något sätt reglera tomgången.

Autotech
BMW 335D (2008)
Averax
31 juli 2013 · 8 Inlägg

Hej du! Okej, mmh, frågan är hur man gör för att försöka fixa till det...byta allt? Känns dyrt? Eller vad tror du? smile

dawwe ...has left the building...
31 juli 2013 · 4 474 Inlägg

Börja med att ställa in gasvajern korrekt, så som Busgrabb beskrivit. Rent generellt skall spjället o princip var helt stängt, o det där med att lägesgivaren skall stå i läge "tomgång" är viktigt! Låter som om bilen är "fulskruvad". När spjället väl är korrekt inställt (kolla med Volvo kanske?) så kan du börja den egentliga felsökningen till varför tomgången är som den är...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Averax
31 juli 2013 · 8 Inlägg

Det där med fulskruvad har du helt rätt i! Ser så ut... byte faktiskt spjälläges givare, men har en liten aning att de kanske är glapp i kabeln till spjällhuset försökte mäta den gav inget vet någon hur man mäter för jag gjorde nog fel? hmm eller går det ens att mäta spjälhusgivaren? Ska göra som du säger, låter klokt får se om ja kan greja det själv , eller får ta hjälp! Tack smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang