Kopplingsbyte 945 Turbo, Vad gick snett?

MarkuzH
31 juli 2013 · 29 Inlägg

Hejsan!

Drar en historia vad som hänt problem osv. Skriver så utförligt jag kan och ni får gärna fråga!

Problem:
Kopplingen var totalt slut.
Koppling bytades och nu är den svår att lägga i 1 och backen.
Men det går som vanligt mellan alla de andra växlarna.

Bilen :
Tjejens 945 Turbo+ -95   (turbo+ efterkonverterat (ca 1 år efter den kom ut från fabrik.) gjort på volvo.)
Växellåda :M90

Eftersom kopplingen börjat slira i 4an och 5an bestämde vi att de var dags att byta koppling på den.

Vi körde in till biltema och köpte deras kopplings sats eftersom vi hört bra rykte om dom. (art 73975.) 
Hörde med dom så den kopplingen verkligen var till Turbo, och fick se på deras dator att den var till 740/940 Turbo och endast turbo.

Fick Tryckplatta och lamell.

Så började bytet.

Rev ner låda och allt runtomkring.
Förutom att vi lät vxlföraren sitta kvar (kommer paintbild längre ner)

Rev ut kopplingen och den var totalt slut. Var nere och slet på nitarna.

Tryckplattan var sprucken och vi tyckte att svänghjulet var lite väll blått.
Skulle ändå komma åt packboxen på veven för den läckte lite.

Koppling , tryckplatta och svänghjul av så konstaterade vi att allt var totalt kasst.
Svänghjulet var som en crossbana till ytan.
Vi jagade fatt i ett nytt svänghjul som var fräscht och fint. Lite ytrost bara.

Packboxen togs ut och bytades till en ny. Kom lite längre in på veven än den gamla. Men enligt heynes boken så kunde man sätta den upp till 6mm in.
Så vi hade ca 3mm.

Nya svänghjulet sattes upp exakt som det gamla enligt alla markeringar vi gjort.
Hade även brake cleanat de så där inte var några oljerester.

Satte tillbaks det lilla kullagret/packboxen? i stål på sin plats. (i Svänghjulets mitten)
Kopplingsdornet på plats och koppling och tryckplatta sattes dit.
Allting såg superbra ut!

På med växellåda på typ första försöket, brukar ju kunna vara ett rent hel*ete.
På med allt runtomkring och allt var klart och supergött.

Testar starta bilen och kopplingen tog ganska högt upp och var väldigt svår att lägga i växlarna med.
Vi lufta kopplingen enligt alla konstens regler och den tar nu ca mitten.

Men nu till problemet.
Den är fortfarande väldigt väldigt svår att lägga i 1an och i backen. 2an är svår ibland men det har den alltid varigt. Men slirar inte koppling längre.

Någon som har någon aning vad som kan ha gått snett?
Bilder på svänghjul, tryckplatta och koppling kan fås om ni behöver!

Hoppas att där finns någon som vet vad som kan ha hänt! Kanske bara behövs slitas in?

Bild på hur jag menade att vi lät "växelföraren" vara kvar. (Själva armen som håller växelföraren på plats inne i bilen)

https://www1.garaget.org/gallery/images/145/144090/144090-f30b6def7bf9eba20936fbc50dd0aa9d.jpg

MarkuzH
4 augusti 2013 · 29 Inlägg

Tack för er som brytt er om att läsa iaf!
Problemet löst! Skulle bara slitas till för nu går de bra igen smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang