Clio 1,2 16v 75hk krånglar mycket :P

uggmar
3 augusti 2013 · 3 Inlägg

min clio har krånglat sen första dan. det är en 2002 1,2 16v 75hk som startar när den vill jag har den som pendlar bil så det blir 2 starter om dagen och då får man prova flera gånger och tillslut startar den hjälper inte att mala på med starten utan hellre vrida om flera gånger utan att starten går runt stannar man bilen efter det och provar igen startar den direkt utan problem.

har haft andra problem med bilen som att den dog under färd mycket spännande men det hjälpte att byta vevaxel läges givaren.

sen krånglade den vid tomgång gick hackigt och motorlampan lyste ibland bytte båda lambda sonderna för det stod kortslutning och/eller för fet blandning i avgaserna men det fungerade inte utan blev bättre när jag sluttade fylla på motor olja och höll den strax över min sträcket upptäckte att det skvätt upp mycket olja i insuget har försökt hitta vevhusventilationen för att se om den är tät men hittar ingen? upptäckte att det är ett övertryck i motorn om man lossar påfyllnings locket till motoroljan när motorn är igång

hoppas någon har ett bra förslag till vad man ska göra jag har rådfrågat många men ingen lycka än roll

uhlin
3 augusti 2013 · 2 834 Inlägg

uggmar skrev:
min clio har krånglat sen första dan. det är en 2002 1,2 16v 75hk som startar när den vill jag har den som pendlar bil så det blir 2 starter om dagen och då får man prova flera gånger och tillslut startar den hjälper inte att mala på med starten utan hellre vrida om flera gånger utan att starten går runt stannar man bilen efter det och provar igen startar den direkt utan problem.

har haft andra problem med bilen som att den dog under färd mycket spännande men det hjälpte att byta vevaxel läges givaren.

sen krånglade den vid tomgång gick hackigt och motorlampan lyste ibland bytte båda lambda sonderna för det stod kortslutning och/eller för fet blandning i avgaserna men det fungerade inte utan blev bättre när jag sluttade fylla på motor olja och höll den strax över min sträcket upptäckte att det skvätt upp mycket olja i insuget har försökt hitta vevhusventilationen för att se om den är tät men hittar ingen? upptäckte att det är ett övertryck i motorn om man lossar påfyllnings locket till motoroljan när motorn är igång

hoppas någon har ett bra förslag till vad man ska göra jag har rådfrågat många men ingen lycka än roll

Gör dig av med sk**en fortast möjligt smile  problemen kommer tyvärr inte upphöra, jag säger bara Renault....Suck.

Säger detta av egen erfarenhet samt en del jag känner, bara problem med dessa bilar.

Henkix
3 augusti 2013 · 6 737 Inlägg

min mamma hade samma problem som du gällande att den va tjurig o starta. de räckte att spruta elektronikspray o kontakten från vevaxellägesgivaren så funkade den klockrent igen smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
xXSammy
3 augusti 2013 · 6 580 Inlägg

uggmar skrev:
min clio har krånglat sen första dan. det är en 2002 1,2 16v 75hk som startar när den vill jag har den som pendlar bil så det blir 2 starter om dagen och då får man prova flera gånger och tillslut startar den hjälper inte att mala på med starten utan hellre vrida om flera gånger utan att starten går runt stannar man bilen efter det och provar igen startar den direkt utan problem.

har haft andra problem med bilen som att den dog under färd mycket spännande men det hjälpte att byta vevaxel läges givaren.

sen krånglade den vid tomgång gick hackigt och motorlampan lyste ibland bytte båda lambda sonderna för det stod kortslutning och/eller för fet blandning i avgaserna men det fungerade inte utan blev bättre när jag sluttade fylla på motor olja och höll den strax över min sträcket upptäckte att det skvätt upp mycket olja i insuget har försökt hitta vevhusventilationen för att se om den är tät men hittar ingen? upptäckte att det är ett övertryck i motorn om man lossar påfyllnings locket till motoroljan när motorn är igång

hoppas någon har ett bra förslag till vad man ska göra jag har rådfrågat många men ingen lycka än roll

Byt främre lambdasonden så blir det bra, pysslat med en Megane tidigare som hade orolig tomgång och dåliga starter pga kass lambdasond.

Det kommer skvätta oja om du lossar oljelocket, du har ju smörjning på kamaxlarna.

Har du överfyllt motorn så töm oljan och fyll på ny.

De/Dem
uggmar
4 augusti 2013 · 3 Inlägg

Henkix skrev:
min mamma hade samma problem som du gällande att den va tjurig o starta. de räckte att spruta elektronikspray o kontakten från vevaxellägesgivaren så funkade den klockrent igen smile

testade WD40 spray på alla kontakter som var synliga och har haft 3 felfria starter än så länge hoppas att det gjorde susen

Henkix
4 augusti 2013 · 6 737 Inlägg

uggmar skrev:

Henkix skrev:
min mamma hade samma problem som du gällande att den va tjurig o starta. de räckte att spruta elektronikspray o kontakten från vevaxellägesgivaren så funkade den klockrent igen smile

testade WD40 spray på alla kontakter som var synliga och har haft 3 felfria starter än så länge hoppas att det gjorde susen

WD 40 <3 smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
thePaavo Proffa
4 augusti 2013 · 282 Inlägg

Prova byt vevaxelgivare, nästan 100 på att den orsakar problemen. Varit mycket problem med dem. Och den kostar inte en förmögenhet wink

Saab 9000 Aero "MapTun Stage 6.5" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang