BMW 323is -79. Får inte fram bränsle

Craser
23 augusti 2013 · 2 Inlägg

Tjena!

Tänkte få igång pärlan ordentligt för en gångs skull, har haft den i tre år stående men aldrig riktigt fått fason på den. Motorn som satt i trilskades med i princip allt, så bytte till en annan som var ännu värre. Bytte förra sommaren ännu en gång motor, vilken jag inte äns provade förräns några veckor sedan. Passade även på att lacka(med sprejburk) svart i motorrummet, då förra ägaren hade lackat gult. Det såg inte så vackert ut efter 10-15års stillestånd i ett skitigt garage.

Problemet nu då:
Får inte fram bränsle till spridarn. Man hör bränslepumpen jobba, men det kommer inte fram något. Det hela känns väldigt konstigt eftersom det fungerade på de andra motorerna, och ingenting förutom själva motorn är bytt sedan förra motorn. Kan det vara att det inte är tätt någonstans? Kan inte tänka mig att det kunna komma in smuts, då jag var noga med att tejpa för under lackering och motorbyte. Tacksam för svar! Verkar inte finnas många kvar som kan med denna udda motor. Ingen verkstad som fått titta på den, inklusive bmw-verkstad, kan nånting om den längre.

groze
23 augusti 2013 · 564 Inlägg

Det sitter K-jet på dessa. De kräver högt bränsletryck för att fungera, ca 7bar om jag minns rätt. Försök att se om det kommer bränsle fram till bränslehuvudet (den som fördelar bränslet ut till spridarna).
Spridarna kan du testa genom att lossa bränsleslangen till spridaren, rycka ur den ur toppen och sen trycka fast munstycket från en bromsrengöringsspray och prova att spraya igenom spridaren. Det ska bli en snygg dusch igenom.

K-jet kan vara riktigt knepigt att få till ifall det strular, men brukar funka bra när det väl är rätt inställt.

Om bilen har stått still länge kan det ha hänt vad som helst med bränslesystemet, igensatt filter osv.

groze
23 augusti 2013 · 564 Inlägg

En sak till.
Luftvågen ska kunna röra sig lätt, den får inte kärva. Den fungerar som en mekanisk luftmängdmätare.

Blir inte stiften blöta alls??

Craser
23 augusti 2013 · 2 Inlägg

Tack för svar! Det kommer inget bränsle till huvudet, det blir inte äns blött runt ringarna vid någon av slangarna. Luftmassemätaren har krånglat på båda de föregående motorerna, men har inte kollat på denna då jag inte kommit så långt än. Ska plocka isär bränslepumpen imorgon och se så att allt verkligen fungerar. Misstänker att den kanske bara slirar.

Tack igen för svar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang