29 augusti 2013
Trådstartare
Hej,
Mitt första inlägg här i forumet.
Kör en Saab 9-3 SS Aero -03, 13k mil och har fått problem med två olika sorters oljud under bilen (återkommer till skillnaden mellan dessa). Båda dessa låter som att de kommer någonstans från vänster fram. Stora servicen är gjord utan anmärkningar.
När jag köpte bilen verkade allt finemang. Sen kom "oljud 1" efter ca 1 vecka och "oljud 2" efter ca 1 månad och har hållit i sig nu i ca 1 månad. Så, åter till de olika ljuden:
Oljud 1: Metalliskt ljud som "knäpper till" en gång när man kör i gupp/gropar/ojämnheter. Låter inte vid varje ojämnhet men kanske 3 av 4 gånger...
Oljud 2: Skramlande/rasslande ljud som endast uppkommer vid låga hastigheter. Låter såklart mer när man vevar ner rutan, hörs faktiskt ganska ordentligt, nästan så att man skäms när man glider in till parkeringen... Det konstiga med "skramlandet" är att så fort man så när som nuddar bromspedalen så försvinner ljudet, och när man lättar på foten återkommer ljudet direkt. Jag har även fått för mig att jag inte hör det lika mycket på morgnarna när bilen är kall.
Jag har plockat båda framdäcken och har, så gott det gick, kunnat konstatera att det varken är någonting som är löst eller något skiljer sig åt de båda sidorna emellan. Den enda skillnaden var att smutsen/gruset som låg på höger länkarm (alltså inte den sida där oljudet kommer från!) var lite fetare aka. innehöll en del mer olja (?). Gruset på den högra bara var att borsta bort.
Utöver detta märks inga försämrade köregenskaper eller liknande.
Så, vad skulle det kunna vara? Kan dessa två jävla ljud höra ihop? Hjälp!
Hoppas på att ngn har nån koll på vad det skulle kunna vara för fel...
Tack!