Ang: Lastbilskort - Kostnad och andra råd

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
19 november 2006 · 798 Inlägg

Halloj!

Funderar starkt på att ta lastbilskort och då är det väl CE som gäller antar ja så man får köra med släp och så? Tänkte höra om det är någon här som nyligen tagit sådant kort så man skulle kunna få någon ungefärlig kostnad och hur lång tid det brukar ta osv. Kan man läsa teori och så hemma eller MÅSTE man vara med på vissa kurser? Ja som sagt om det är någon med nytaget kort eller någon som endå har erfarenheter, dela med er vet ja smile

mvh // Jimpa

StiFf Wankel
19 november 2006 · 1 080 Inlägg

har också funderingar på att ta c-kort, men hur mycket det kommer kosta beror nog till största delen på hur bra man kör..har hört att körlektionerna är väldigt dyra och man kan ju inte övningsköra med morsan som man gjorde för b-kortet, så lär man sig körningen lite saktare än andra så drar det nog iväg..

MDS Västerås
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
19 november 2006 · 798 Inlägg

Joo helt klart kan man ju inte säga nån precis kostnad, men skulle va kul och se på ett ungefär tror inte ja behöver lektioner till överdrift iaf smile Du skrev att du fundera på c-kort, då får man väl inte köra med släp eller har ja fel där? ce-kort är väl med släp oxå?

THEBADGUY Gorgilus addictus
19 november 2006 · 4 740 Inlägg

Ja CE är med släp. Men du får köra lastbil med lätt tillkopplad släpvagn med C.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
StiFf Wankel
19 november 2006 · 1 080 Inlägg

vad jag vet så är väl c-kort för lastbil + lättare släp...skulle ju vara ganska värdelöst att ta c-kort för att köra en lastbil utan nåt släp hehe..
får kolla upp lite mer på det innan man tar kortet

MDS Västerås
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
19 november 2006 · 798 Inlägg

THEBADGUY skrev:
Ja CE är med släp. Men du får köra lastbil med lätt tillkopplad släpvagn med C.

Okey men för att få köra dom här "långa" lastbilarna så måste man väl ha ce-kort? Tycker det ser så ut om man kollar på baksidan av körkortet iaf...

THEBADGUY Gorgilus addictus
19 november 2006 · 4 740 Inlägg

racing-jimpa skrev:

THEBADGUY skrev:
Ja CE är med släp. Men du får köra lastbil med lätt tillkopplad släpvagn med C.

Okey men för att få köra dom här "långa" lastbilarna så måste man väl ha ce-kort? Tycker det ser så ut om man kollar på baksidan av körkortet iaf...

ja de är det....för att få köra 25.25 m och 60 ton måste du ha CE kort smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
19 november 2006 · 798 Inlägg

Det är nog vad ja kommer satsa på, om man endå ska ta så lär det ju inte kosta många kronor extra för ce om man skulle jämföra med c! Men du får alltså lastbils kort snart? du har inga andra tips eller liknande som ja skrev i första inlägget? Så som ungefär vad det kostar t.ex? Och om man måste va med på någon teori på skolan för att överhuvudtaget kunna få kortet eller om man skulle kunna läsa allt hemma och sen ta körlektioner på skolan bara?

THEBADGUY Gorgilus addictus
19 november 2006 · 4 740 Inlägg

racing-jimpa skrev:
Det är nog vad ja kommer satsa på, om man endå ska ta så lär det ju inte kosta många kronor extra för ce om man skulle jämföra med c! Men du får alltså lastbils kort snart? du har inga andra tips eller liknande som ja skrev i första inlägget? Så som ungefär vad det kostar t.ex? Och om man måste va med på någon teori på skolan för att överhuvudtaget kunna få kortet eller om man skulle kunna läsa allt hemma och sen ta körlektioner på skolan bara?

För mig kostar de inte ett öre....min skolan betalar allt för mig. Så jag kan tyvärr inte säga någon siffra till dig. Men skulle jag varit du så hade jag tagit allt..... många företag söker efter förare med CE så smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
19 november 2006 · 798 Inlägg

Hehe okey, gratis är gott smile Joo helt klart blir det CE! Tror det skulle vara rätt så kul och kunna ta lite långkörningar osv när man endå är så ung...

THEBADGUY Gorgilus addictus
19 november 2006 · 4 740 Inlägg

racing-jimpa skrev:
Hehe okey, gratis är gott smile Joo helt klart blir det CE! Tror det skulle vara rätt så kul och kunna ta lite långkörningar osv när man endå är så ung...

hehe japp...de är fint att få de gratis. Ja asså....köra lastbil är hur kul som helst. Kul, mn kommer ut lite i landet, träffar folk och sånt. smile

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Miklen
19 november 2006 ·

Jag fick C kort på köpet i lumpen.. Motsvarande utbildning som vi fick inför kortet kostar ca 50.000 kr

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
19 november 2006 · 798 Inlägg

Kan tänka mej det smile Sen är det väl inte alltför ofta som det blir stressigt och så förutom att man ska väl hålla sej inom en viss tidgräns men den lär väl inte vara alltför snäv tilltagen....

J-FORSGREN Dä ä bare o åk
19 november 2006 · 798 Inlägg

Miklen skrev:
Jag fick C kort på köpet i lumpen.. Motsvarande utbildning som vi fick inför kortet kostar ca 50.000 kr

yikes så jäkla dyrt kan väl det inte vara att ta kortet, har för mej att ja har fått höra ca 30k och det låter faktiskt lite mer humant....

JalleJ
19 november 2006 · 420 Inlägg

THEBADGUY skrev:

racing-jimpa skrev:
Det är nog vad ja kommer satsa på, om man endå ska ta så lär det ju inte kosta många kronor extra för ce om man skulle jämföra med c! Men du får alltså lastbils kort snart? du har inga andra tips eller liknande som ja skrev i första inlägget? Så som ungefär vad det kostar t.ex? Och om man måste va med på någon teori på skolan för att överhuvudtaget kunna få kortet eller om man skulle kunna läsa allt hemma och sen ta körlektioner på skolan bara?

För mig kostar de inte ett öre....min skolan betalar allt för mig. Så jag kan tyvärr inte säga någon siffra till dig. Men skulle jag varit du så hade jag tagit allt..... många företag söker efter förare med CE så smile

Samma här, jag tror vi går liknande utbildning... Får BE,CE, Truck, Hjullastare, Grävmaskin, ADR, Säkerhet på väg m.m.

THEBADGUY Gorgilus addictus
19 november 2006 · 4 740 Inlägg

JalleJ skrev:

THEBADGUY skrev:

racing-jimpa skrev:
Det är nog vad ja kommer satsa på, om man endå ska ta så lär det ju inte kosta många kronor extra för ce om man skulle jämföra med c! Men du får alltså lastbils kort snart? du har inga andra tips eller liknande som ja skrev i första inlägget? Så som ungefär vad det kostar t.ex? Och om man måste va med på någon teori på skolan för att överhuvudtaget kunna få kortet eller om man skulle kunna läsa allt hemma och sen ta körlektioner på skolan bara?

För mig kostar de inte ett öre....min skolan betalar allt för mig. Så jag kan tyvärr inte säga någon siffra till dig. Men skulle jag varit du så hade jag tagit allt..... många företag söker efter förare med CE så smile

Samma här, jag tror vi går liknande utbildning... Får BE,CE, Truck, Hjullastare, Grävmaskin, ADR, Säkerhet på väg m.m.

ja de är nog samma sorts utbildning, men vi får inte Grävmaskin på vår.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
19 november 2006 · 798 Inlägg

Ingen utav er grabbs som går fordon som skulle kunna höra med nån lärare om du har en hum om ungefär vad ett ce-kort skulle kosta i runda slängar hos en körskola? Om inte annat får man väl lyfta på luren själv o höra tongue

THEBADGUY Gorgilus addictus
19 november 2006 · 4 740 Inlägg

racing-jimpa skrev:
Ingen utav er grabbs som går fordon som skulle kunna höra med nån lärare om du har en hum om ungefär vad ett ce-kort skulle kosta i runda slängar hos en körskola? Om inte annat får man väl lyfta på luren själv o höra tongue

ja jag kan höra med min imorgon. Inga problem.

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
J-FORSGREN Dä ä bare o åk
19 november 2006 · 798 Inlägg

Thx dude smile

wikberg
19 november 2006 · 9 Inlägg

arbetsförmedlingen betalade mitt , hela den kursen skulle tydligen va värd 150 k sa dom , polaren klarade sig på runt 30k för be.ce på körskola.........

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang