Hur är det att jobba som bilmekaniker?

Mack855
4 oktober 2015 · 1 354 Inlägg

Tja!
Har länge funderat på att bli mekaniker men jag skulle vilja ha lite åsikter ifrån er som är det här på garaget!

Idag är ju tekniken i dom nya bilarna lite annorlunda än bara för 10 år sedan så hur tycker ni det är? Pest och pina när en (exempelvis) sprillans ny BMW 525 kommer in? Är det pest och pina på all plast och ny teknik eller finns det fördelar?

Vad föredrar du/ ni? Att arbeta för en märkesverkstad eller mindre verkstad? Vi säger att du jobbar för Bilia, är det mest dessa nyare vagnar som kommer in eller är det 50/50 på årsmodellerna som ska servas/ repareras?

Jag kan GISSA att det är mer uppstyrt på en märkesverkstad och du ska producera mera och har mera jobb inplanerat och förmodligen mest servicear som ska göras då de flesta tänker "Äh det här blir så dyrt på märkesverkstad, nisses bil får fixa det!" Och såhär "Jag ska ha en riktig märkesstämpel i serviceboken."

Jag har som sagt ingen aning så därför vill jag ha era åsikter? smile

xXSammy
4 oktober 2015 · 6 570 Inlägg

Jag föredrar nyare bilar, el är kanske inte min favorit grej men när man kan det är det väldigt enkelt.
Att behöva felsöka en bil med dator går fort, du får (oftast) en tillräckligt givande felkod så du vet vart du ska börja kolla istället för att gissa sig fram och byta delar i onödan ovs.

Storleken har ingen betydelse..höh, bara det är en seriös auktoriserad verkstad. Har hänt mig både privat och under arbetstid att bilar med pirat "originalgrejer" elgrejer ifrån typ Mekonomen strulat, handbromsbackar som lossnat efter någon månad.

Jag väljer då hellre en 11as bil med elfel än en 89as 240 som misständer, men de är jag de.. Främst för första bilarna jag skruvade var i gymnasiet under praktiktiden på en Mercedes verkstad. Så det blev aldrig något förgasarpill för mig.

De/Dem
RGH
4 oktober 2015 · 134 Inlägg

Nej bilmekaniker är inget att satsa på tyvärr, efter snart tio år i branschen så är det min åsikt. Dom flesta jag känner som jobbat några år är inne på samma linje, byta jobb. Det finns andra jobb som är mindre påfrestande på kropp samtidigt som det är bättre betalt. Facket (IF metall) är bara ett spel för gallerierna, iaf i min region, totalt värdelösa. JAG sågar hela branschen vid fotknölarna och ska börja läsa vidare nu i höst.   

Det är ett känt problem att mekaniker sadlar om efter 5-10 år, just när man börjar bli riktigt duktig på det man gör, men det är ingen som funderar över varför det blir så.

BMW 318iS "T" (1990)
koka
4 oktober 2015 · 629 Inlägg

Allt hänger på om du vill arbeta hela ditt liv som mekaniker... eller om du vill klättra inom fordonsvärlden.
Mek -> Arbetsledare -> servicechef osv.

Har själv gått fordonslinje med inriktning 2a året som tungmek. (lastbilar,bussar m,m)
Arbetslivet ser ut så här:
- ca 1år som bussmek, större bussbolag.
- ca 7år på Volvo aukt. bussverkstad, var av 5år som mek och 2år som arbetsledare.
- ca 1,5år på Iveco Nordic som technical help desk(buss), innebar att ge support till auktoriserad verkstäder och även åka ut till dom. Hade Norden som arbetsområde samt finland och island.
- ca 9mån på Iveco Sverige som påbyggnadskoordinator, ge support till säljare i sverige om byggnationer till lastbilar osv.
- Har just nu ett konsult uppdrag via Volvo bussar åt de statliga bussbolaget JUTC på Jamaica. Flyttar dock hem om 2veckor för jag har fått ett jobb som servicechef på ett större bussbolag.

Jag anser att man skapar sin egna möjligheter. Är man duktig och vill framåt så kommer möjligheterna med tiden.
Har aldrig jobbat för en liten auktoriserad verkstad dock.

Större märkes verkstäderna följer oftast(?) IF Metalls lönestege, inget man jublar över..
D,C,B,A och T mek.. alla steg har sina krav.
Finns en del som kör med ackord.

Senast redigerat av koka (4 oktober 2015)

Volvo V50 1.6 DRIVe "Blöj x-pressen" (2010)
Nordic_Drivers
5 oktober 2015 · 349 Inlägg

Satsa på att bli en auktoriserad Ferrari-mekaniker hos Autoropa big_smile

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
Muttley
5 oktober 2015 ·

Som vanlig bilmekaniker så får du antingen älska det och tåla låg lön om du inte kommer inte på något välbetalt. 

Eller så gör du som jag.  Jobbar med de i 3 månader och sen har jobbat med jobb som faktiskt betalar bra lön för att inte bli smutsig smile

xXSammy
5 oktober 2015 · 6 570 Inlägg

Frågan är bara..Vad är bra lön?

Vissa vill ju ha 60k i fickan efter skatt som bilmek.

De/Dem
spillolja
5 oktober 2015 · 4 025 Inlägg

En duktig bilmek har alltid jobb liksom seriösa, bra och billiga bilverstäder som det ser ut i dag

skippa facket  det ger ingen mervärde
man kan gå med i A-kassan  http://alfakassan.se/

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
5 oktober 2015 ·

Malheus skrev:
Frågan är bara..Vad är bra lön?

Vissa vill ju ha 60k i fickan efter skatt som bilmek.

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/y … niker-1252

Nu är de ju olikt.  Men medellönen ger en 16786 kr efter skatt här.

De kallar jag för en pisslön för ett yrke som ofta är tungt.  Speciellt efter så många år.

Jag hade nöjt mig med 20 netto, då hade jag dessutom levt och kunnat spara undan hälften.


Nej mitt råd är att inte gå på den niten om man inte verkligen älskar att skruva.

xXSammy
5 oktober 2015 · 6 570 Inlägg

tkd_rille skrev:

Malheus skrev:
Frågan är bara..Vad är bra lön?

Vissa vill ju ha 60k i fickan efter skatt som bilmek.

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/y … niker-1252

Nu är de ju olikt.  Men medellönen ger en 16786 kr efter skatt här.

De kallar jag för en pisslön för ett yrke som ofta är tungt.  Speciellt efter så många år.

Jag hade nöjt mig med 20 netto, då hade jag dessutom levt och kunnat spara undan hälften.


Nej mitt råd är att inte gå på den niten om man inte verkligen älskar att skruva.

20-21 är ungefär vad jag drar in efter skatt, men det är för jag jobbar på ackord och gillar att skruva.
Men ja, är man inte helt jätte sugen på att skruva bil så är de ingen höjdare. tongue

Edit: 5 års erfarenhet, började Oktober 2010

Senast redigerat av Malheus (5 oktober 2015)

De/Dem
IceEyes Varningar: För många..
5 oktober 2015 · 2 552 Inlägg

De jag känner inom branschen verkar inte vara allt för tillfreds med lönen.

Hade själv planer på att utbilda mig till mekaniker, men tanken slog mig att glädjen och motivationen att skruva på fritiden kanske går förlorad om man arbetar med det till vardags?

Senast redigerat av IceEyes (5 oktober 2015)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Muttley
5 oktober 2015 ·

Malheus skrev:

tkd_rille skrev:

Malheus skrev:
Frågan är bara..Vad är bra lön?

Vissa vill ju ha 60k i fickan efter skatt som bilmek.

http://www.lonestatistik.se/loner.asp/y … niker-1252

Nu är de ju olikt.  Men medellönen ger en 16786 kr efter skatt här.

De kallar jag för en pisslön för ett yrke som ofta är tungt.  Speciellt efter så många år.

Jag hade nöjt mig med 20 netto, då hade jag dessutom levt och kunnat spara undan hälften.


Nej mitt råd är att inte gå på den niten om man inte verkligen älskar att skruva.

20-21 är ungefär vad jag drar in efter skatt, men det är för jag jobbar på ackord och gillar att skruva.
Men ja, är man inte helt jätte sugen på att skruva bil så är de ingen höjdare. tongue

Edit: 5 års erfarenhet, började Oktober 2010

Fast 20-21 under ackord är ju faktiskt ganska dåligt.   Jag hade ett jobb för några år sedan där jag drog in 24-26 tusen efter skatt för montering, utan att smutsa ner fingrarna och dessutom sittande. 0 erfarenhet.

Har även jobbat under ackord där lönen aldrig stack under 160 kr timmen, och de var som robotskötare. 

Så för att man skall stå i omänskliga ställningar och bli skitig så är de låga löner wink

Har en del bekanta som inte är tillfredställd med lönen som mekaniker.

Aronson
5 oktober 2015 · 914 Inlägg

Fördelen med att jobba på bilverkstad är tillgången till all utrustning ,dvs du kan laga din bil själv.
Du sparar många kronor åt hushålls ekonomin.Det är inte billigt att ha bil i framtiden.
Nackdelen är att det ibland är djävligt slitsamt och motivationen till att skruva hemma är låg.
Men har man jobbat som mek i låt säga 10 år kan man ju alltid avancera inom företaget ,tex skadereglerare administrativa uppgifter mm.
Fördelar 50 nackdelar 50.

Pierre_r Lastbilsmekaniker
5 oktober 2015 · 729 Inlägg

IceEyes skrev:
De jag känner inom branschen verkar inte vara allt för tillfreds med lönen.

Hade själv planer på att utbilda mig till mekaniker, men tanken slog mig att glädjen och motivationen att skruva på fritiden kanske går förlorad om man arbetar med det till vardags?

Jag får ut ca 21 efter skatt som lastbilsmekaniker (utan ackord) och det är jag rätt så nöjd med änsålänge.
Det gör den, innan så tyckte jag att det kunde vara roligt att hålla på lite med bilarna på helgerna.
Nu undviker jag helst att göra något med mina bilar alls om jag absolut inte måste, som att t.ex. fixa bromsarna är en ganska viktig grej så den tvingar jag mig själv till att göra när det behövs.
Mindre problem skjuts mest upp till bilprovningen säger åt mig att fixa det.

Har just nu en bärarm där det är glapp i ena bussningen, det har varit så i 7 månader, jag har delarna för att fixa det men jag orkar verkligen inte bry mig om det på helgerna.
Ska iaf ta det innan bilprovningen.
Hade jag jobbat med något annat inte fordonsrelaterat så hade den varit bytt dagen efter jag märkte det.

mb_pucken
5 oktober 2015 · 5 087 Inlägg

Jobbar själv som bilmek på märkesverkstad. Trivs bra och har inga planer på att sluta. Drar in 25k före skatt och bra tillgång till verkstad och utrustning. Har jobbat i 5,5år hos vag men nu mera innom ett annat märke.
Jag har ej tappat lusten för att skruva på fritiden. Gäller att hålla isär jobb och fritid. Nästan roligare att skruva nu med mera erfarenhet smile pröva vet jag, går alltid att byta jobb senare.
Har provat lite olika innom indutri osv innan jag blev mek.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
RGH
6 oktober 2015 · 134 Inlägg

Samtliga verkar iaf vara rörande överens om att IF Metall är en ja, pajasorganisation? Skönt att höra att man inte är ensam.
När jag gick ur facket för ca 1 år sen sa dom att dom skulle höra av sig med frågor om varför man inte var nöjd. Inte hört något. Även mailat IF metall centralt och påpekat alla problem och besvikelser över min regions fack, detta i samma veva som utträdandet skedde. Inte hört ett jota.
En kollega som fortfarande är medlem hade en del frågor han tog upp med dom i våras, dom skulle "kolla upp det" och att det skulle ske genast. Inte hört något och är inte förvånad. Antingen är vi otydliga eller så skiter dom i oss. Tror mest på det sistnämnda.

BMW 318iS "T" (1990)
spillolja
7 oktober 2015 · 4 025 Inlägg

RGH skrev:
Samtliga verkar iaf vara rörande överens om att IF Metall är en ja, pajasorganisation? Skönt att höra att man inte är ensam.

Åsså har man friheten att själv välja hemförsäkring    smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Fredrik_Rangert Egenföretagare
7 oktober 2015 · 999 Inlägg

Hur är det för dom som driver egen bilverkstad?
Går det att få lönsamhet eller är det bara slit och problem?

spillolja
7 oktober 2015 · 4 025 Inlägg

Att driva bilverkstad är nog inte svårare än annat företagande , men man behöver förutom gedigna kunskaper i bilreparationer och sevice vara insatt i konsumenträtten, lyckas man med konstycket sabba en kunds bil kan det bli dyrt

man kan behöva dyr utrustning för att kunna bli en fullfjädrad serviceverkstad

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Muttley
7 oktober 2015 ·

FredrikRangert skrev:
Hur är det för dom som driver egen bilverkstad?
Går det att få lönsamhet eller är det bara slit och problem?

Räkna med först de praktiska jobbet. Sen lägg till de administrativa som måste göras så fort du kan.  Så funderar man om man tycker de är kul att lägga den tiden för att få ut kanske bättre än att vara anställd.

Räkna med minus första åren,  speciellt om du inte har all utrustning betald.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang