28 februari 2016
Trådstartare
En annan, visserligen lite o t, fråga är det nya påbudet att de s k "A3:orna" utgått sedan förra eller förrförra året.
När jag fick min nya bil i höstas så fanns ingen notering hos Transportstyrelsen om att bilen har draganordning.
Fick förklaringen att på helbilsgodkända bilar där det monteras godkända draganordningar behövs ingen besiktning av dragmonteringen, och därav ingen notering om draget.
Vet om att det i s m A3:orna på nya, framför allt Volvo, upptäcktes flera montageslarv.
Som exempel hade en serie V70 styrarmarna felaktigt monterade.
En ren slump att en besiktningstekniker hos ASB upptäckte att styrarm var ingängad alldeles för lång på den ena sidan och endast ett drygt varv på den andra sidan.
För hand kunde man rycka loss den otillräckligt ingängade styrarmen.
Outbildad eller dåligt informerad personal vid bandet som inte förstod vad som kunde hända.
Samma sak, nästan, med personalen hos ClearCar som inte förstår följderna av att hoppa över vissa delar av besiktningsrutinen.
Läser man SWEDAC´s protokoll över anmärkningar så kan man se att beträffande vissa fordon så behövde de inte inspekteras under.
Skrämmande att ledningen beordrat personalen att inte följa besiktningsrutinen utan hoppa över vissa punkter.
Inte alls obefogat av SWEDAC att stoppa ClearCar när sådant kommer i dagen.
Observera att detta är uppgifter som kommer från personalen till SWEDAC.
Så här kan det gå när profiten(Reinfelt) får råda över förståndet/kunskapen.
Ursäkta om jag blandade äpplen och päron.