Vad avgör antalet cylindrar på en bil

NilssonC
29 oktober 2017 · 11 Inlägg

Vad avgör antalet cylindrar på en bil? Ju fler desto starkare motor? Och var innebär i så fall ordet "starkare"?

citrouz
29 oktober 2017 · 168 Inlägg

Hej!

Du verkar inte gå på alla cylindrar.

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
citrouz
29 oktober 2017 · 168 Inlägg

NilssonC skrev:
Vad avgör antalet cylindrar på en bil? Ju fler desto starkare motor? Och var innebär i så fall ordet "starkare"?

Skämt åsido, en bil med 4 cylindrar(och turbo) kan ha mer hästkrafter än en gammal bil med v12a.
Starkare motor har mera vridmoment.
Det är inget som ”avgör”, nu för tiden har dom flesta normala bilar 4 cylindriga motorer för bränsleförbrukningen men tekniken har kommit långt, volvos nya t6-motor är ju ett exempel

Senast redigerat av citrouz (29 oktober 2017)

Volvo 740GL "SLEEPERN" (1992)
NilssonC
29 oktober 2017 · 11 Inlägg

Så tex en 6 cylinders motor har högre bränsleförbrukning än en 4 cylinders? Men på vilket sätt är en 6 cylinders "bättre" jämfört med en 4a?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 oktober 2017 · 17 478 Inlägg

Vad ska du köpa för bil? Och varför dessa frågor? Provkör och se om du tycker den är bra för dig. Har du siktat in dig på något speciellt?

4 cylindrar är praktiskt beroende på motorns arbetssätt. 6 cylindrar är trevligt då motorn blir balanserad i princip fullt ut.

Man kan köpa en 10-cylindrg motor till en radiostyrd bil som bara lämnar 2 hk. Man kan även köpa en skitstor fartygsdiesel med 6 cylindrar som vrider ut sig 50'000 hk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
jaka54
29 oktober 2017 · 5 733 Inlägg

Hej!
Frågan är bara vad vi bilägare menar med " bra"?
Bra betyder för mig låg bränsleförbrukning , hållbar motor, mycket kraft!
Tyvärr går inte dessa kriterterier ihop. Mycket kraft betyder att motorn drar mer soppa.
Sen är frågan också  vad man menar med "mer soppa"...
Min Audi 100 Avant med 2liters motor från 1989 (5cyl,115hk ) drar ca 1liter milen när jag kör korta sträckor.
Min Audi TT roadster Quattro med 6cyl 3,2liters motor på 250hk (från 2004) drar ca 0,8 -0,9lit/mil  korta sträckor.
Slutsats: Moderna bilar drar mindre soppa än äldre.

caromania Forummoderator
29 oktober 2017 · 9 296 Inlägg

Svaret på frågan är antal kolvar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
29 oktober 2017 · 17 478 Inlägg

Bra och snabb är inte samma sak. Ber TS (Trådskaparen) att fråga om en specifik bil istället. Som exempel kan nämnas att av ovan nämnda bilar så är en Audi med 2-litersmotorn (modell äldre, de nyare rasar i princip utanför fabriken)  en trevlig kamrat som sällan strular. Den frisörbil som senare nämnts är förvisso stark men kan i princip rasa i nästa gathörn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Evildan
29 oktober 2017 ·

Antal cylindrar gör inte en motor per automatik starkare eller hållbarare men det ger i regel en jämnare mjukare ryckfriare gång.

En liten fåcylindrig motor kan förbruka mer än en större flercylindrig, det beror helt på applikation och effektuttag.

Det finns motorer med relativt mycket effekt som är både hållbara och snåla, men när effekten utnyttjas är ingen förbränningsmotor snål utan då krävs det mer energi in för att få mer energi ut.
Ingen motor levererar mer energi än vad som stoppas i den.
En motor med färre cylindrar är i regel enklare och billigare att konstruera då färre detaljer som ska fungera tillsammans krävs.
En trecylindrig liten enliters överladdad motor kan ge mer effekt än en fyrcylindrig tvåliters sugmotor men är ändå snålare och har flackare vridmomentskurva vilket gör den mer körbar. Likaså kan en modern fyrcylindrig överladdad tvåliters motor leverera mer jraft6än en omodern amerikansk V8 på 5.7liter samt ha bättre körbarhet enligt ovan tillika driftsäkerhet, det finns däremot fossiler som inte riktigt insett detta ännu men dom lämnar jag därhän.

Är det någon specifik bilmodell från Volvo du funderar över med tanke på tidigare frågeställningar? Eller är du rent allmänt nyfiken gällande bilar och motorer?

Meaganeowner
29 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

Någon påstod att en rak 6:a var optimal, när det gällde motorvibrationer.

Denne någon var bilmeck för 30 år sedan.
Han hade nyss renoverat sin Commodore och ställde en silverfemma mitt uppe på motorn, när den gick på tomgång.
Där blev den stående.

Evildan
29 oktober 2017 ·

Meaganeowner skrev:
Någon påstod att en rak 6:a var optimal, när det gällde motorvibrationer.

Denne någon var bilmeck för 30 år sedan.
Han hade nyss renoverat sin Commodore och ställde en silverfemma mitt uppe på motorn, när den gick på tomgång.
Där blev den stående.

Fantastisk skröna som har inbegripit även B30 och Mopar 225cui.
Jag vill påstå att det är omöjligt av flera orsaker att genomföra utan någon form av stöd eller superlim.

Muttley
29 oktober 2017 ·

Något sånt här kanske passar ? https://www.adlibris.com/se/bok/fordon- … 9147018871

Att läsa är mycket bra smile  Och de tror jag TS är intresserad av.
Hade du bott i närheten av mig hade jag haft en och annan bok från skoltiden du kunde fått.

Men för vardagligt bruk duger en 4 cylindrig 90 pållars 1,5 liters 4 cylindrig diesel.  Snäll mot kontot med, stark till tusen vid omkörningar.

xXSammy
29 oktober 2017 · 6 571 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Någon påstod att en rak 6:a var optimal, när det gällde motorvibrationer.

"Second Order" finns i stort sätt inte på en rak 6a
https://en.wikipedia.org/wiki/Engine_ba … 29_balance

De/Dem
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
29 oktober 2017 · 14 056 Inlägg

Evildan skrev:

Meaganeowner skrev:
Någon påstod att en rak 6:a var optimal, när det gällde motorvibrationer.

Denne någon var bilmeck för 30 år sedan.
Han hade nyss renoverat sin Commodore och ställde en silverfemma mitt uppe på motorn, när den gick på tomgång.
Där blev den stående.

Fantastisk skröna som har inbegripit även B30 och Mopar 225cui.
Jag vill påstå att det är omöjligt av flera orsaker att genomföra utan någon form av stöd eller superlim.

Nu måste jag lägga mig i. På slutet av 70-talet hade en kompis till mig en 60-tals Vauxhall Velox med en hyvelbänk (rak 6:a) och på den ventilkåpan kunde man ställa en enkrona och den stod kvar när motorn gick på tomgång. Ni får om ni vill tro att det är en skröna men det är faktiskt sant till 100%!!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Muttley
29 oktober 2017 ·

Vettemannen skrev:

Evildan skrev:

Meaganeowner skrev:
Någon påstod att en rak 6:a var optimal, när det gällde motorvibrationer.

Denne någon var bilmeck för 30 år sedan.
Han hade nyss renoverat sin Commodore och ställde en silverfemma mitt uppe på motorn, när den gick på tomgång.
Där blev den stående.

Fantastisk skröna som har inbegripit även B30 och Mopar 225cui.
Jag vill påstå att det är omöjligt av flera orsaker att genomföra utan någon form av stöd eller superlim.

Nu måste jag lägga mig i. På slutet av 70-talet hade en kompis till mig en 60-tals Vauxhall Velox med en hyvelbänk (rak 6:a) och på den ventilkåpan kunde man ställa en enkrona och den stod kvar när motorn gick på tomgång. Ni får om ni vill tro att det är en skröna men det är faktiskt sant till 100%!!

/Benny

Mycket imponerande, jag är helt häpen.
Med tanke på att vår förra enkrona som sträcker sig tillbaka till 19frösihjäl var mycket svår att ställa på högkant pga sin form alltså lite rundad. Så är jag extremt imponerad att man kan ställa den på högkant på en motor.

wink

SportPilot Ubåtsingenjör
29 oktober 2017 · 7 232 Inlägg

Ju fler cylindrar desto mjukare motorgång, rent generellt.

Ställer man sig i bara strumpor på en volvo d6 ( 6 cylindrig marinmotor) så känner man knappt vibrationerna i fötterna. Fantastisk motor på många vis, även om konstruktören gjort en riktig tankevurpa när man tänker sig att all olja ska tömmas ut ur oljestickeröret, trots att motorn är varm så tar det en mindre evighet att suga ut alla 20 liter.  Sen håller kvalitén på många motordelar inte riktigt samma kvalité som hos en Scania, men gången är mjukare.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 oktober 2017 · 17 478 Inlägg

SportPilot skrev:
Ju fler cylindrar desto mjukare motorgång, rent generellt.

Ställer man sig i bara strumpor på en volvo d6 ( 6 cylindrig marinmotor) så känner man knappt vibrationerna i fötterna. Fantastisk motor på många vis, även om konstruktören gjort en riktig tankevurpa när man tänker sig att all olja ska tömmas ut ur oljestickeröret, trots att motorn är varm så tar det en mindre evighet att suga ut alla 20 liter.  Sen håller kvalitén på många motordelar inte riktigt samma kvalité som hos en Scania, men gången är mjukare.

Ställer man sig i strumpor på maskin i min pendlarburk så blir det ett besök akuten sen då motorpaketet på tomgång vibrerar så att det gör utslag seismografer så långt bort som i Uppsala.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
30 oktober 2017 · 2 250 Inlägg

Det var väl en norsk enkrona!

SportPilot Ubåtsingenjör
30 oktober 2017 · 7 232 Inlägg

Hybrid_ skrev:

SportPilot skrev:
Ju fler cylindrar desto mjukare motorgång, rent generellt.

Ställer man sig i bara strumpor på en volvo d6 ( 6 cylindrig marinmotor) så känner man knappt vibrationerna i fötterna. Fantastisk motor på många vis, även om konstruktören gjort en riktig tankevurpa när man tänker sig att all olja ska tömmas ut ur oljestickeröret, trots att motorn är varm så tar det en mindre evighet att suga ut alla 20 liter.  Sen håller kvalitén på många motordelar inte riktigt samma kvalité som hos en Scania, men gången är mjukare.

Ställer man sig i strumpor på maskin i min pendlarburk så blir det ett besök akuten sen då motorpaketet på tomgång vibrerar så att det gör utslag seismografer så långt bort som i Uppsala.

låter ju inte fullt så trevligt smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
caromania Forummoderator
30 oktober 2017 · 9 296 Inlägg

Enligt obekräftade rykten ska man kunna ställa ett mynt även på den v6a som Honda satte i Legenden i slutet av 80talet, C27A, samma motor som satt i Rover 827. Ingen aning om det är sant men den är obegripligt tyst och jämn när den går.

Annars är min sidventilare i Austin Sjuan väldigt mjuk faktiskt. Det kan man inte tro, men det beror väl på att det är väldigt lite massa som rör sig. Inga stötstänger och väldigt små kolvar/ventiler/ventilmekanism.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang