2384
Sök

Ta lös trasig bult. Hjälp!

30 Inlägg
3 maj 2018
Trådstartare
Tjenare!

Håller på att jävlas med en växellådsbult som verkligen inte vill lossna.. Har provat att värma den med gas, svetsat på hylsor och använt ca 150cm förlängare och hängt i den men då ger svetsfogen upp trots att jag bränt på duktigt, har provat svetstänger, rörtänger av modell enorm dessutom.

Vad finns det kvar att göra?

https://www1.garaget.org/gallery/images/223/222582/222582-b17d2c1cea84dd16928eba3635812fab.jpg

30 Inlägg
3 maj 2018
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Mig-svetsa på en mutter.

Ska absolut testa det också!
Några fler förslag?

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
3 maj 2018
Är det aluminium de där som pinnen sitter i? Det är inte så illa att du bränt på för mycket så materialet smält runt pinnen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

30 Inlägg
3 maj 2018
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Är det aluminium de där som pinnen sitter i? Det är inte så illa att du bränt på för mycket så materialet smält runt pinnen?

/Benny

Jo det är alu, och det har ej smält något..

30 Inlägg
3 maj 2018
Trådstartare
Gjorde så att jag kapade bort så jag kunde skruva på 2st muttrar och låsa dom mot varandra. Jag fick bulten att lossna så att den går att vrida 1/4 varv åt båda håll men sedan är det som att den kilar ihop igen... har dragit bulten fram och åter ett 20-tal gånger med förhoppningar om att rensa gängorna lite. Men utan resultat...

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 maj 2018
Om den rör sig borde det gå. Värm försiktigt med gasol eller liknande och spraya sedan på 5-56 på den heta pinnen. (Andas inte in röken.) Gör detta ett par gånger. Om du har tid så låt det sedan stå 2-3 dagar och spraya på kontinuerligt. När du sedan försöker igen så segdra inte utan knacka. Slå bestämt men inte vansinnigt hårt. Har du mutterknack så är det bra, annars sätter du på en ringnyckel som du knackar på.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2 349 Inlägg
3 maj 2018
Lutar nog mot att borra ut den, tyvärr inte helt smidigt när godset är i alu

Forummoderator
9 299 Inlägg
3 maj 2018
Xebers76 skrev:

Äsch det brukar gå ganska bra om man ser till att centrera ett körnslag och sedan borra med först liten borr och sedan gå upp. Till slut är det bara lite spånor kvar i gängorna som man rensar ur. Men jag tror det ska gå eftersom den rör sig. Möjligtvis om den sitter i någon märklig pressad bussning som rör sig lite men den lösningen verkar konstig.

Om du behöver borra ur och gänga upp större så smörj med alkohol när du gängar i aluminium. Inte olja.

173 Inlägg
3 maj 2018
Se till att lägga på rejält med moment på skruven. Ha en rejäl förlängare och tryck med ena handen. Med andra handen tar du en hammare och dänger till på växellådshuset, så att du får en kompression av yttergängorna. Men det har du kanske redan försökt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
3 maj 2018
caromania skrev:
Xebers76 skrev:

Äsch det brukar gå ganska bra om man ser till att centrera ett körnslag och sedan borra med först liten borr och sedan gå upp. Till slut är det bara lite spånor kvar i gängorna som man rensar ur. Men jag tror det ska gå eftersom den rör sig. Möjligtvis om den sitter i någon märklig pressad bussning som rör sig lite men den lösningen verkar konstig.

Om du behöver borra ur och gänga upp större så smörj med alkohol när du gängar i aluminium. Inte olja.

Har för mig att jag har skurit och gängat i alu och vi använde rödsprit, kan det vara riktigt? Man blev lite halvflummig efter ett tag.

/Benny

Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Evildan
3 maj 2018
Vettemannen skrev:
caromania skrev:
Xebers76 skrev:

Har för mig att jag har skurit och gängat i alu och vi använde rödsprit, kan det vara riktigt? Man blev lite halvflummig efter ett tag.

/Benny

Du ska inte dricka rödspriten Benny. wink
Annars vet ju både du och jag som uppnått mogen ålder att en liten mängd sprit i den kropp som hålet befinner sig i gör tillträdet till vad som önskas gängas i regel enklare medans för mycket sprit gör tappen mjuk så det inte blir något gängande alls.

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 maj 2018
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
caromania skrev:

/Benny

Annars vet ju både du och jag som uppnått mogen ålder att en liten mängd sprit i den kropp som hålet befinner sig i gör tillträdet till vad som önskas gängas i regel enklare medans för mycket sprit gör tappen mjuk så det inte blir något gängande alls.

Höhö... smile
Men ja, rödsprit är utmärkt.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 371 Inlägg
4 maj 2018
Evildan skrev:
Vettemannen skrev:
caromania skrev:

/Benny

Va? Ska man inte dricka den? Det måste ha blivit nåt missförstånd.

/Benny

Min youtubekanal!

2 251 Inlägg
4 maj 2018
Jobbade en gång i tiden på SAPA.
Svenska Aluminium Profiler AB.

Där förekom all slags mekanisk bearbetning av aluminiumprofiler.
Gängning, borrning, fräsning o s v.
Just vid kapning användes en speciell skärvätska.

Endast industrisprit användes. Var inte drickbar!
Sprutades på arbesstyckena i form av endera ren sprit eller dimma. Luftutsug på de flesta maskiner.

Sök