Återcirkulerande dumpventil, tänker jag rätt?

Lehto
28 november 2019 · 75 Inlägg

Tjenare.

Har nyligen monterat en Forge återcirkulerande dumpventil på min Volvo 940 turbo -95.
Det är följande dumpventil:
https://www.streetperformance.se/produc … dumpventil
https://www.forgemotorsport.co.uk/Recir … --787.html

Dessvärre verkar det inte fungera riktigt bra för mig... När jag kör så får jag detta ljudet mellan växlingarna:
https://www.youtube.com/watch?v=Ci-r3ti … e=youtu.be
(Inte min bil, men det låter exakt likadant)

Jag har kontrollerat att det är rätt fjäder i den (grön) den lättaste som Forge har, har även smörjt upp den samt bytt vakuumslangen mellan insug och dumpventilen men ingen lycka...

Nu har jag liter funderingar över detta, iom det där ljudet så antar jag att dumpen inte orkar öppnas tillräckligt mycket. Detta borde då bero på att fjädern är för stark så vakuum inte orkar klämma ihop den.
Det sitter inga brickor i den, så jag har två alternativ få fram en lättare fjäder alt kapa denna fjäder.
Men jag är inte helt på det klara hur dumpventilen ska fungera. När jag släpper gasen (stänger gasspjället) så ska det bildas vakuum i insuget som i sin tur ska öppna dumpventilen, korrekt?
Detta borde ju även betyda att dumpventilen är öppen när motorn är på tomgång?
Det är här jag tappar tråden lite, för när jag googlat så säger många att den ska vara stängd på tomgång?
Men är den stängd på tomgång så borde den väl vara stängd även i drift när man släpper gasen?

Eller har jag förstått allt fel?

Tack på förhand

Jesper328
28 november 2019 · 2 366 Inlägg

Så här va.
Fjädern i dumpventilen är ju avstämd emot ett visst tryck.
När spjället stängs kommer laddluften att skjuta upp kolven i dumpventilen, och ta vägen tillbaks till inloppsröret, då den tar den enklaste vägen ut.

Vakuumslangen har två funktioner ;
1 : Håller kolven stängd under körning då du får ett positivt tryck ifrån insuget.
2 : Skapar ett vakuum när du släpper gasen för att underlätta för laddluften att skjuta upp kolven och ta sig förbi.

Fjädern har en funktion ;
Orka hålla emot vakuumet vid tomgång och låg last, samt hålla emot laddtrycket ifrån trycksidan.

Så ja, en dump skall vara stängd på tomgång.

Är fjädern för hård så kommer du få ett fladdrande ljud då laddluften går tillbaks ner emot turbon.
Är den för klen så får du helt enkelt en tryckläcka.

Det kan vara lite klurigt det här med dumpventiler, det bästa man egentligen kan göra om man vill ha ett fränt ljud, (såvida du inte kör med högre ladd än org dump klarar av), är att borra massa hål i luftburken.
På rätt sida av filtret då.

Up the RA
Lehto
28 november 2019 · 75 Inlägg

Hej.
Tack för din superbra förklaring nu är jag helt med på hur det funkar!
Min dump kom med en grönfjäder, vilket är denna:
https://www.forgemotorsport.co.uk/Valve … --826.html
Green - 5-15 PSI (0.3 - 1.05 bar).
Min bil är chippad och 3" avgas, samt Do88 tryckrör + intercooler och laddar max 0.95 bar.
I mina testkörningar har jag laddat max 0.4-0.5 bar då jag inte velat trycka på för mycket då dumpen inte lirar som den ska.
Jag är inte ett dugg intresserad av fränt ljud, jag uppgraderade mig då membranet på original dumpen på turbon började bli dåligt så fick jag höra att en ventilstyrd dump är mycket bättre då den inte kan gå sönder samt håller tätt mycket bättre än membran = stabilare ladd.

Men enligt din beskrivning då så måste det innebära att fjädern är aningen för stark då.
Och antingen hitta en lättare fjäder eller kapa min nuvarande lite?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang