Wolkswagen polo eller toyota yaris

rutan67
3 juni 2020 · 7 Inlägg

hejsan..jag har nu en toyota aygo 2011..den har gått som en klocka utan problem..men är nu sugen på att byta upp mig.
Funderar på en toyota eller polo...har tänkt mig årsmodell 2016-2018....upp till 4-5000 mil..å ha den 4-5 år.
om jag bara tänker ekonomi,reperationer osv.vilken ska jag då satsa på?
å vilka problem brukar vara vanliga å när brukar de dyka upp(efter hur många år/mil)på respetive bil?
om jag ska ta en toyota..ska jag ta 1.33 eller 1.5(ej hybrid)
mvh roland

husseman
3 juni 2020 · 1 577 Inlägg

Hupp. Eftersom du kört Toyota så skulle ja säja att byt inte märke. Du kommer få besöka verkstad för massa skitsaker du aldrig behövt innan. Inget fel på Polo- men den e´inte lika driftsäker som en Toyota.
Lycka till. mvh/husse

panda666
3 juni 2020 · 4 228 Inlägg

rutan67 skrev:
hejsan..jag har nu en toyota aygo 2011..den har gått som en klocka utan problem..men är nu sugen på att byta upp mig.
Funderar på en toyota eller polo...har tänkt mig årsmodell 2016-2018....upp till 4-5000 mil..å ha den 4-5 år.
om jag bara tänker ekonomi,reperationer osv.vilken ska jag då satsa på?
å vilka problem brukar vara vanliga å när brukar de dyka upp(efter hur många år/mil)på respetive bil?
om jag ska ta en toyota..ska jag ta 1.33 eller 1.5(ej hybrid)
mvh roland

lägger också en röst på toyota, lexus eller kia kanske? kia har 7 års nybilsgaranti så du slipper bekymmer i några år minst. tyskarna är problem, har du saknat o ha huvudvärk kan ja rekommendera tyskt isf, ha med massor med alvedon för att klara av dan;)

rutan67
7 juni 2020 · 7 Inlägg

lutar åt en toyota Yaris 1.5 active
finns en 2017 som gått 1990 mil för 99900kr i Täby tillsalu....då ingår toyota kvalitets garanti.
är det ett bra pris,eller tror ni att det går att pruta ner lite?

brukar också se anonnser där det ingår 1-2 års garanti  typ solid..är det bra försäkringar?

Senast redigerat av rutan67 (7 juni 2020)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 juni 2020 · 13 673 Inlägg

skulle ju aldrig tänka tanken att ens överväga en yaris mot en polo..    yaris är en bil som jag fick förmig att dom var skapliga.. men jämför jag min polo 2010 med arbetskamratens yaris 2012 så är det ju  som att jämföra en 1971ans 145a med en v90      tyvärr.       skramliga dåligt byggda är toyota yarisen..   sen kanske den fungerar bättre än en polo men då mekar jag hellre än att sitta illa och höra på det där vägljudet och störa mig på en dåligt ihopskruvad bil.   för det är så stor skillnad..   

sen hur det är med dom nya yarisarna vet jag ju inte så klart.  men bevivlar att dom är  400% bättre än dom gamla för att ens nå upp till en polo 6r..    som gjordes fram till 2014

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mew
7 juni 2020 · 2 152 Inlägg

Growe skrev:
skulle ju aldrig tänka tanken att ens överväga en yaris mot en polo..    yaris är en bil som jag fick förmig att dom var skapliga.. men jämför jag min polo 2010 med arbetskamratens yaris 2012 så är det ju  som att jämföra en 1971ans 145a med en v90      tyvärr.       skramliga dåligt byggda är toyota yarisen..   sen kanske den fungerar bättre än en polo men då mekar jag hellre än att sitta illa och höra på det där vägljudet och störa mig på en dåligt ihopskruvad bil.   för det är så stor skillnad..   

sen hur det är med dom nya yarisarna vet jag ju inte så klart.  men bevivlar att dom är  400% bättre än dom gamla för att ens nå upp till en polo 6r..    som gjordes fram till 2014

Intressant jämförelse. Jag hade 100 gånger hellre valt 145an... tongue

Även i valet av bil hade jag inte ens tvekat på Yarisen. Polo är en helt okej bil för att vara en VAG, men det är inte en Toyota.

Senast redigerat av Mew (7 juni 2020)

rutan67
8 juni 2020 · 7 Inlägg

om jag nu ska se på vad som säljs på bytbil så försvinner toyota yaris ganska snabbt,å de flesta polo är fortfarande kvar..om jag tittar på bilar från 2017 å mellan 99000kr-105000kr

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 juni 2020 · 13 673 Inlägg

Mew skrev:

Growe skrev:
skulle ju aldrig tänka tanken att ens överväga en yaris mot en polo..    yaris är en bil som jag fick förmig att dom var skapliga.. men jämför jag min polo 2010 med arbetskamratens yaris 2012 så är det ju  som att jämföra en 1971ans 145a med en v90      tyvärr.       skramliga dåligt byggda är toyota yarisen..   sen kanske den fungerar bättre än en polo men då mekar jag hellre än att sitta illa och höra på det där vägljudet och störa mig på en dåligt ihopskruvad bil.   för det är så stor skillnad..   

sen hur det är med dom nya yarisarna vet jag ju inte så klart.  men bevivlar att dom är  400% bättre än dom gamla för att ens nå upp till en polo 6r..    som gjordes fram till 2014

Intressant jämförelse. Jag hade 100 gånger hellre valt 145an... tongue

Även i valet av bil hade jag inte ens tvekat på Yarisen. Polo är en helt okej bil för att vara en VAG, men det är inte en Toyota.

Så komforten är bättre i en 145a än en v90?   Enligt mig är t.o.m min seat arosa minst dubbelt så välbyggd.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Mew
9 juni 2020 · 2 152 Inlägg

Growe skrev:

Mew skrev:

Growe skrev:
skulle ju aldrig tänka tanken att ens överväga en yaris mot en polo..    yaris är en bil som jag fick förmig att dom var skapliga.. men jämför jag min polo 2010 med arbetskamratens yaris 2012 så är det ju  som att jämföra en 1971ans 145a med en v90      tyvärr.       skramliga dåligt byggda är toyota yarisen..   sen kanske den fungerar bättre än en polo men då mekar jag hellre än att sitta illa och höra på det där vägljudet och störa mig på en dåligt ihopskruvad bil.   för det är så stor skillnad..   

sen hur det är med dom nya yarisarna vet jag ju inte så klart.  men bevivlar att dom är  400% bättre än dom gamla för att ens nå upp till en polo 6r..    som gjordes fram till 2014

Intressant jämförelse. Jag hade 100 gånger hellre valt 145an... tongue

Även i valet av bil hade jag inte ens tvekat på Yarisen. Polo är en helt okej bil för att vara en VAG, men det är inte en Toyota.

Så komforten är bättre i en 145a än en v90?   Enligt mig är t.o.m min seat arosa minst dubbelt så välbyggd.

Nej absolut inte. Däremot hade jag 100 gånger hellre valt en 145a - pga personlig preferens. Är helt enkelt inte intresserad av att ha en ny v90. Min poäng var att alla prioriterar olika och har olika preferenser. Polon är säkert bekvämare och har mer "kvalitetskänsla", som du säger, men jag hade ändå valt Yarisen pga hållbarhet och kvalitet. Visst kan en Polo också fungera klanderfritt om man har tur, men det känns som att chansen är större med Toyotan.

Senast redigerat av Mew (9 juni 2020)

uhlin
9 juni 2020 · 2 831 Inlägg

Av dem två...... Toyotan alla dar i veckan

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2020 · 17 380 Inlägg

Ingen är förvånad men även jag lägger min röst på Yaris.
KIA/Hyundai är bra bilar som inte framkallar huvudvärk. Eller rättare sagt: De framkallar inte huvudvärk pga att plånboken dräneras. Snarare pga ett högt vägljud. De är inte så kul... Men bra - Absolut!

Var inte rädd för en hybrid. Men som synes av mitt namnval så är jag väl en smula jävig.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Goffen Administratör
9 juni 2020 · 2 974 Inlägg

Grymt nöjd med min polo fast dom är inte lätta att hitta med rätt utrustning till rätt peng... Inte haft ett hack med den hittills men så har jag aldrig ägt nån toyota heller för den delen. Men kan nämna att polon har mindre vägljud än cupran !

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
9 juni 2020 · 17 380 Inlägg

Goffen skrev:
Grymt nöjd med min polo fast dom är inte lätta att hitta med rätt utrustning till rätt peng... Inte haft ett hack med den hittills men så har jag aldrig ägt nån toyota heller för den delen. Men kan nämna att polon har mindre vägljud än cupran !

Lånade en Cupra för några veckor sedan av en bilhandlare jag känner över en helg då Kodiaqen var inne på byte av DSG-låda. Visst, den går ju som ett troll. Och brummar. Men det är ju lite prisskillnad...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang