Nya bromsskivor och belägg efter 13 månader?

alex10
20 oktober · 3 Inlägg
#1

Har märkt att bilen skakar vid inbrommsning vilket fick mig att ta en närmre titt på bromsarna.

Som ni ser på bilderna behöver jag byta ut bromsbeläggen och skivorna (ojämna) trots att jag bytte både fram och back för 13 månader sedan.

Hur kommer de sig att dem pajjat efter så kort tid ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237534/237534-038c2a9257ab3d26b001f0e122504288.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237534/237534-ef4c30a4dc2e4fe1ea0bb5607269ae17.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/238/237534/237534-7f97dbf8ae3c17810aa8409ccc2285c9.jpg

Mvh
Alex

uhlin
20 oktober · 1 791 Inlägg
#2

Finns 2 scenario:

Anliggande bromsar!

Belägg och skivor från biltema.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 oktober · 4 917 Inlägg
#3

Ja, det är billigt eller kvalite som gäller..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
20 oktober · 3 560 Inlägg
#4

Skivorna ser då fina ut. Beläggen ser man ju inte hur mycket material det är kvar på från den vinkeln.

Myhran
20 oktober · 384 Inlägg
#5

Vad är det för bil och hur många mil har den rullat dessa 13 månader,
Som tidigare skrivit,
Anliggande bromsar? Gick allt lätt när du tog det därifrån?

alex10
20 oktober · 3 Inlägg
#6

Det är en Mercedes GLK. Bilen har rullat 1000 mil senaste året.
Kan det vara så att de var slarv när de bytades sist? Att de inte rengjort eller oljat ordentligt vid montering?

Utmarks-Loke
21 oktober · 3 560 Inlägg
#7

Vid byte av bromsbelägg brukar varje duktig mekaniker kolla att bromsoken går lätt, både kolven och glidpinnarna. Dessutom skall beläggen glida bra i de små glidspåren på vardera sidan, här kan man ibland behöva putsa av beläggen med vinkelslip då de kan vara för stora. Speciellt om man köper billiga piratdelar, kanske inte om man köper MB original. Sedan bör förstås spåren rensas från smuts och rost och lite fett appliceras. Misslyckas man med något av detta kan bromsarna kärva och ligga på och slitas ut i förtid. Sedan måste man komma ihåg att MB GLK är stor och tung som en strandad val och det sliter på bromsarna, men lite längre än 1000 mil skall de väl gå.

viccoA
21 oktober · 2 740 Inlägg
#8

Utmarks-Loke skrev:
Vid byte av bromsbelägg brukar varje duktig mekaniker kolla att bromsoken går lätt, både kolven och glidpinnarna. Dessutom skall beläggen glida bra i de små glidspåren på vardera sidan, här kan man ibland behöva putsa av beläggen med vinkelslip då de kan vara för stora. Speciellt om man köper billiga piratdelar, kanske inte om man köper MB original. Sedan bör förstås spåren rensas från smuts och rost och lite fett appliceras. Misslyckas man med något av detta kan bromsarna kärva och ligga på och slitas ut i förtid. Sedan måste man komma ihåg att MB GLK är stor och tung som en strandad val och det sliter på bromsarna, men lite längre än 1000 mil skall de väl gå.

Min gamla GLK gick 16.000 mil utan att byta vare skivor eller belägg....men det har såklart mycket med körstil att göra med.

torsen
21 oktober · 4 662 Inlägg
#9

Hade på 90-talet under 7½ år och 37.500 mil en E-klass som tjänstebil.
På den fick jag byta skivor och belägg varje höst.
Trots att jag var en medveten förare.
Med detta menar jag att jag, vis av andra bilar, främst Citroen, ALLTID STARTAR FÄRDEN med att, med startad motor, trampa 3 gånger hårt på fotbromspedalen.
Härigenom motionerar man bromsarna.
Hjälpte inte för bakbromsarna.
Fram byttes aldrig vare sig belägg eller skivor under 37.500 mil.
Bilen hade manuell växellåda och kördes aktivt, mest långresor från Pajala till Simrishamn.
Med aktivt menar jag att jag använde växellådan och motorbromsade mycket.

Gör jag för övrigt än i dag, trots klen motorbroms i favoritbilen med 23 franska hästar.
Väl medveten om att synkringarna belatas, hahaha!

alex10
21 oktober · 3 Inlägg
#10

Utmarks-Loke skrev:
Vid byte av bromsbelägg brukar varje duktig mekaniker kolla att bromsoken går lätt, både kolven och glidpinnarna. Dessutom skall beläggen glida bra i de små glidspåren på vardera sidan, här kan man ibland behöva putsa av beläggen med vinkelslip då de kan vara för stora. Speciellt om man köper billiga piratdelar, kanske inte om man köper MB original. Sedan bör förstås spåren rensas från smuts och rost och lite fett appliceras. Misslyckas man med något av detta kan bromsarna kärva och ligga på och slitas ut i förtid. Sedan måste man komma ihåg att MB GLK är stor och tung som en strandad val och det sliter på bromsarna, men lite längre än 1000 mil skall de väl gå.

Hej och tack för svar.
Jag vill påpeka att jag bytade både skivor och belägg samtidigt för 1 år sedan. Bör spåren rensas när både skiva och belägg är nya?
Är det mekanikerns fel? Tvivlar på att de görs skivor/belägg av så dålig kvalitet att de behövs bytas varje år vid normal körning.

Tack igen!

viccoA
21 oktober · 2 740 Inlägg
#11

torsen skrev:
Hade på 90-talet under 7½ år och 37.500 mil en E-klass som tjänstebil.
På den fick jag byta skivor och belägg varje höst.

Jo bromsarna var bra mycket sämre förr än de är idag. Kunde räcka att man behövda panikbromsa ordentligt för att skivorna skulle bli skeva på vissa bilar.

Lucif3r
21 oktober · 538 Inlägg
#12

Sen beror det ju väldigt på hur långt man kör, och HUR man kör.
Kör man 500mil/året och bromsar mjukt så kommer givetvis både belägg och skivor hålla massvis med år längre än på en bil som rullar 2000mil/år med en förare som bromsar som en tok.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
21 oktober · 2 930 Inlägg
#13

Om det vibrerar kan det ju vara skivorna som slagit sig, alternativt att navets yta mot insidan av skivan inte gjorts rent ordentligt.
Jag har i mina 2 senaste bilar kommit 12000 mil resp. 10800 mil på dryga 2 år, och när bilarna återlämnats har skivor och belägg sett så gott som nya ut. Körstil påverkar mycket, men även kvaliteten.

Jag köpte belägg till Jeepen för 128kr. Funkar utmärkt men jag är väl medveten om att de troligen inte kommer funka lika länge som ett par "riktiga" belägg.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang