Vad blir konsekvenserna av grova fortkörningar? (200 km/h+)

Vansterfilen
27 oktober 2020 · 94 Inlägg

Hej!
Har sökt runt på vilka påföljder grövre fortkörningar ger, men blir inte klok på det.

Någon som har stenkoll på påföljderna ifall man blir tagen i höga hastigheter. X antal månader utan körkort? Vårdslöshet i trafik?

Ett exempel kan vara ifall man kör i 250 km/h på en tom motorväg och blir tagen med laser. Vad är straffet för det? Om man kör i 300?

Kanske någon här som faktiskt blivit tagen i dessa hastigheter till och med?...

simlar
27 oktober 2020 · 5 508 Inlägg

Beror på omständigheterna som jag förstått det. Polisen som bedömer hur pass vårdslöst du kört och sätter straffet därefter.

Men över dubbla hastigheten kan i värsta fall resultera i någon/några månader fängelse som jag förstått det. Aldrig hört nån som fått annat än indraget körkort och dryga böter.

http://xn--krfrgor-hxa3m.se/botesbelopp-och-straff
Där har du lista på vanligaste straffen vid fortkörning.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
granadadr
27 oktober 2020 · 7 261 Inlägg

kan bara svara på en väns bedrift,, sladdade ut på E4 MOT stopplikt, samt körde 200+

12 mån av med körkort ,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
uhlin
27 oktober 2020 · 2 829 Inlägg

granadadr skrev:
kan bara svara på en väns bedrift,, sladdade ut på E4 MOT stopplikt, samt körde 200+

12 mån av med körkort ,

Du menar väl 1 år?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 oktober 2020 · 4 917 Inlägg

Är inte 12 mån och 1 år samma sak..roll

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
27 oktober 2020 · 2 829 Inlägg

axxet skrev:
Är inte 12 mån och 1 år samma sak..roll

Inte vad det gäller körkort.

12 månader får man tillbaks körkortet.

Står det däremot ett år får man köra upp på nytt med allt som hör till.
Så en avsevärd skillnad hur det är skrivet.

Senast redigerat av uhlin (27 oktober 2020)

granadadr
27 oktober 2020 · 7 261 Inlägg

han sa 12 mån,, å Uhlin har rätt,, står det 12 mån får man tillbaka det,, förlorar man det ett år får man ta om allt,,  som sagt jag säger bara det han sa,, har kvar mitt körkort smile  ÄN,, hahahaha

Off
28 oktober 2020 · 101 Inlägg

Vid 250 km/h är det nog väldigt svårt att få en mätning med laser, likaså vid 200 km/h. Det är dock bara vad jag gissar så någon får gärna hänvisa till ett fall då det faktiskt skett!

Men jag tror faktiskt att det enda rätta svaret på frågan är att det är olika från fall till fall

Utmarks-Loke
28 oktober 2020 · 5 791 Inlägg

Off skrev:
Vid 250 km/h är det nog väldigt svårt att få en mätning med laser, likaså vid 200 km/h. Det är dock bara vad jag gissar så någon får gärna hänvisa till ett fall då det faktiskt skett!

Myth Busters provade mäta höga hastigheter med amerikanska polisens laser och det var i alla fall inga problem alls.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 oktober 2020 · 17 345 Inlägg

Köp en ny Volvo!
De är spärrade på 180 km/h.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Off
28 oktober 2020 · 101 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Off skrev:
Vid 250 km/h är det nog väldigt svårt att få en mätning med laser, likaså vid 200 km/h. Det är dock bara vad jag gissar så någon får gärna hänvisa till ett fall då det faktiskt skett!

Myth Busters provade mäta höga hastigheter med amerikanska polisens laser och det var i alla fall inga problem alls.

Okej!

Försökte hitta det på youtube men hittade endast denna video.

https://youtu.be/t4pE1KBsWb0

I den videon lyckades de ju köra för snabbt för kameran, men också att det är ju just en hastighetskamera.

Hastighetskameror (åtminstone i Sverige) använder radarteknik och inte laser så de fungerar ju inte likadant.

När polisen använder laser så måste de ju sikta på bilen med lasern vilket är vad jag antar är väldigt svårt i så höga hastigheter. Jag tror alltså att det är den mänskliga faktorn som är problemet och inte själva tekniken i sig

Utmarks-Loke
28 oktober 2020 · 5 791 Inlägg

Off skrev:

Utmarks-Loke skrev:

Off skrev:
Vid 250 km/h är det nog väldigt svårt att få en mätning med laser, likaså vid 200 km/h. Det är dock bara vad jag gissar så någon får gärna hänvisa till ett fall då det faktiskt skett!

Myth Busters provade mäta höga hastigheter med amerikanska polisens laser och det var i alla fall inga problem alls.

Okej!

Försökte hitta det på youtube men hittade endast denna video.

https://youtu.be/t4pE1KBsWb0

I den videon lyckades de ju köra för snabbt för kameran, men också att det är ju just en hastighetskamera.

Hastighetskameror (åtminstone i Sverige) använder radarteknik och inte laser så de fungerar ju inte likadant.

När polisen använder laser så måste de ju sikta på bilen med lasern vilket är vad jag antar är väldigt svårt i så höga hastigheter. Jag tror alltså att det är den mänskliga faktorn som är problemet och inte själva tekniken i sig

Det där är ett annat avsnitt, jag minns att Adam körde och Jamie stod med en handhållen laser som de fått från polisen. Men Adam hade svårt att köra riktigt fort, så jag kommer inte ihåg hur de gjorde på slutet. Kallade in en racingförare tror jag?

Men visst kan det vara svårt för polisen att hinna mäta, speciellt om man förväntar sig att fortköraren skall komma i 120km/h och så swishar han förbi i det dubbla. Å andra sidan brukar de ju aldrig stå och mäta på motorvägen där såna hastigheter är möjliga.

P-H-G Utbildad proffsamatör
28 oktober 2020 · 782 Inlägg

Blev klockad i 190,3 km/h en söndagseftermiddag på E6:an utanför Malmö för en herrans massa år sedan.

Fick 6 månads spärrtid och 4000 kr i böter.

husseman
29 oktober 2020 · 1 563 Inlägg

Hmm. Kan inte polisen ta hastigheten, så lär det hamna på avdelningen - vårdslöshet i trafik. Snuten kommer anmäla antingen vanlig eller grov. Detta e´ju ett brott som normalt går till åklagare- som kommer ge ett föreläggande som du kan köpa, eller neka till.Normalt Dagsböter på några tusen, beroende av inkomst. Erkänn inget på platsen,  o ta strid om snuten säger grovt.

mvh/husse

Senast redigerat av husseman (29 oktober 2020)

Utmarks-Loke
29 oktober 2020 · 5 791 Inlägg

Jag blev tagen för fortkörning på motorvägen av två poliser i en civilbil. Irriterade mig på att den där saaben med två blonda brudar följde efter mig, så jag försökte köra ifrån dom roll Framför allt efter avfarten upp genom två rondeller som jag tog med skrikande däck. Men de hängde med, och snart hängde de ut en polisskylt genom rutan. De var ganska sura, för de hade misslyckats fastställa hur fort jag körde. Det gjorde de genom att klocka tiden det tog mellan två broar över motorvägen. De räknade ut det till bara lite över lagligt, och kunde bara ge mig en mindre bot. Så för att öka prislappen tog de mig för att ha bytt fil på motorvägen, när jag körde om en lastbil, utan att blinka. Men andra boten vid samma tillfälle blir tydligen halverad, och då det kostade på den tiden 300kr att inte blinka så halverades det till bara 150kr.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang