Hur få lös fjäderbenet? Volvo 740 -88

Onordin4
9 juli 2021 · 135 Inlägg

Hejsan, jag har en volvo 740 -88, jag försöker få ur fjäderbenet men den stora 24mm muttern högst upp sitter som satan, jag har försökt dra för kung och fosterland, jag har haft en annan kille som samtidigt hållt emot ovanför, en måste ju hålla emot och en lossa på den så inte hela alltet snurrar, men de sitter så satans hårt vi har dragit med all kraft och även sprayat på 5-56 men den är inte rostig så då återstår frågan, vad kan man göra för att få lös den? Skulle verkligen behöva lossa på dom


Redigerade rubriken en aning..
Och flyttade tråden..

Mvh mod

Jeebz
9 juli 2021 · 540 Inlägg

Den stora 24:an släpper du fjädertallriken med som håller fast fjädern. Den tar du bort när du ska byta fjäder och när fjäderbenet redan är löst och då lär du även ha fjäderspännare också och dra ihop fjädern med. Annars smäller det bra. Ska du plocka ner hela fjäderbenet så släpper du på dom två mindre muttrarna bredvid på fjäderbenstornet och sen får du släppa på styrled och spindelled

Senast redigerat av Jeebz (9 juli 2021)

Onordin4
9 juli 2021 · 135 Inlägg

Jag ska byta fjäder både fram och bak, de är bara fram kvar, men den sitter så satans hårt, de kan inte vara att bilen står på marken? De är väl ändå inte så att bilen måste hissas upp för att den ska kunna lossas på de låter lite konstigt? Men hur ska jag lossa den för den sitter så sjukt hårt.

Utmarks-Loke
9 juli 2021 · 5 833 Inlägg

Håll emot med rörtång istället, som du nyper åt runt stötdämparstången, det är ju ju den som är gängad i toppen. Då får du mer kraft, men lägg något emellan så du inte gör märken i stången för då är stötdämparen förstörd. Alternativt ta muttern med kompressor och rejäl mutterknack, det gjorde jag häromdagen och det funkade fint.

Onordin4
9 juli 2021 · 135 Inlägg

Har tyvärr inte tillgång till en mutterknack, isåfall får jag pröva med rörtång, jag testar imorgon och hör av mig hur det går, tack för hjälpen! smile

Arly165 Bakhjulsdriven
10 juli 2021 · 334 Inlägg

Onordin4 skrev:
Jag ska byta fjäder både fram och bak, de är bara fram kvar, men den sitter så satans hårt, de kan inte vara att bilen står på marken? De är väl ändå inte så att bilen måste hissas upp för att den ska kunna lossas på de låter lite konstigt? Men hur ska jag lossa den för den sitter så sjukt hårt.

Som Jeebz skriver så håller den stora 24 mm mutter ihop fjädertallriken med stötdämparen. För att demontera fjäderbenet så lossar du de två mindre (12 eller 13 mm muttrar) framför resp. bakom den stora 24 mm muttern. Sedan är det styrled och spindelled som lossas förutsatt att du har demonterat bromsarna redan. När du har fått ut fjäderbenet ur bilen så sätt upp det i ett skruvstäd så är det lättare att arbeta med. Använd fjäderspännare på fjädern och värme på den stora muttern om det behövs.

Chevrolet Impala SS "Grocery Getter" (1996)
Volvo 744-892 GLT 16 VALVE "Magnum opus" (1989)
Volvo 704-862 "760 Turbo" (1984)
Mossan1
10 juli 2021 · 2 805 Inlägg

Som sagt, skruva INTE av muttern helt när bilen står på hjulen.
Då kommer fjäderbenet ramla isär när du lyfter bilen. Du kommer aldrig kunna återmontera på det viset.

Lossa men ha den kvar tilk fjäderbenet är i skruvstycket.

Saknar du fjäderspännare kan du helt avbryta jobbet tills du införskaffat sådana.

Onordin4
10 juli 2021 · 135 Inlägg

Jag har försökt lossa på 24mm muttern när bilen står så muttern blir lossbar iallafall, den sitter fortfarande stenhårt. Finns de något trick som gör den lättare att få lös t.ex värma den som ni säger?

Mossan1
10 juli 2021 · 2 805 Inlägg

Däruppe brukar det inte rosta fast.
Däremot kan det vara svårt att få bra tag, eftersom det snurrar.

Du känner ingen med mutterknack?
Även en enkel 230v för hjulskruvar är hjälplig. Har sådan själv, och den är ganska kass för den är 0 eller 1, (går inte att smyga)  men den kan få lös saker i liknande situationer.

Onordin4
10 juli 2021 · 135 Inlägg

Kan kolla om jag får tag på en, och då behöver inget hållas emot då är de bara att använda den i hopp om att den lossnar?

Utmarks-Loke
10 juli 2021 · 5 833 Inlägg

Med en ordentlig mutterknack behöver man inte hålla emot. Jag klarade det dock inte på en 240 häromdagen med en elektrisk, det gick på ena sidan men inte på andra. Så jag fick starta stora kompressorn och då gick det.

jaka54
12 juli 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Men är det inte så att stötdämparstången antingen har en insexände eller fyrkant?? ...Så man har något att hålla emot med när man ska lossa den stora 24mm muttern??!!

Utmarks-Loke
12 juli 2021 · 5 833 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Men är det inte så att stötdämparstången antingen har en insexände eller fyrkant?? ...Så man har något att hålla emot med när man ska lossa den stora 24mm muttern??!!

Jo, men då måste man ha en 24mm ringnyckel istället för hylsa och krafthandtag, och sedan måste man orka hålla emot med en liten 5mm insex

jaka54
12 juli 2021 · 5 719 Inlägg

Hej!
Kan inte minnas att det skulle vara så svårt...men det är ju en del år sedan jag höll på med 740. wink

zzr94092
12 juli 2021 · 4 385 Inlägg

Enklare med mutterknack..

Onordin4
13 juli 2021 · 135 Inlägg

Ja jo de måste hållas emot och lossa på 24mm. Jag får hem en kompis mutterknack imorgon så får jag hoppas på de bästa, tack alla för hjälpen! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang