Volvo T5 på äldre jänkare förslag????

Mr_Jetta Yamaha R1 Turbo ;)
14 februari 2008 · 255 Inlägg

varför i en jänkare? lägg i motorn i en bil som väger mindre istället smile

Volvo_Mannen Volvoskadad
14 februari 2008 · 6 017 Inlägg

varför ska alla vara så stela?! "en jänkare ska ha 8a" osv.
man måste ju våga prova något annat!

jag tycker det låter coolt! eller varför inte en t6a?

Jonas
henkebenke
14 februari 2008 · 1 703 Inlägg

Siarnaq skrev:
*massa text om att en t5motor är för klen*

Klart som fan en t5 skulle orka att vrida runt en musse.
För det första, 60tals vardags v8orna var inga under av varken vrid eller höstkrafter.
För det andra, mustang fanns även med en slö v6 vettu, så en t5 lär fungera fint.

Du har mycket plats i motorrummet att göra modifieringar på, du har gott om straight forward icke avancerat utgångsobjekt att leka med.

Så jag säger: kör hårt smile

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
T16_AeRo
14 februari 2008 · 712 Inlägg

Med en Volvomotor under huven skulle jag skämmas att öppna den iaf..  lol

falloutboy
14 februari 2008 · 1 723 Inlägg

ironhead skrev:
har ju hört om som stoppa i en merca diesel i en caddilac 59

finns även en 80tals El Camino till salu på Blocket med en merca dieselmotor. Mår illa varje gång jag ser den. yikes

mecamartin
14 februari 2008 · 115 Inlägg

Det är ju en som bygger på en Cheva Impala -61 (bubbletop) och som tänker ha en 12a från en BMW 750, den ses väl på Elmia nu i Påsk fatta jag det som

Det är ju också lite annolunda, men kul!

pimpad740
14 februari 2008 · 812 Inlägg

ironhead skrev:
har ju hört om som stoppa i en merca diesel i en caddilac 59

haha vet värre exemplar..  b20 med aut i en cadillac  59a tongue va gör man när lådan pajjar 2 dagar innan vår mönstringen å man precis ställt av vinter bilen?? tongue

man lever bara en gång..
Volvo 762 T5R "2dr Widebody" (1985)
Pellefax
14 februari 2008 · 644 Inlägg

Siarnaq skrev:

TTTTT skrev:
Som lite info...jag antar att ingen av er har en aning om vad en mustang väger......tjänste vikten är 1450 kilo....amazonens är 1140 kilo....alltså en viktskillnad på 310 kilo, jag har jävligt svårt att tänka mig att dom 300 kilona skulle göra nån skillnad. I så fall kan man ju ta utväxlingen från en duett vars tjänstevikt är 1230 kilo, alltså bara 220 kilos skillnad.En volvo 850 väger 1420 kilo. Alltså bara 30 kilos skillnad! Och tar vi volvos som S 60 och C 70 så väger dom mer än mustangen. Och varför just en 9" axel, finns ju 8" 8 3/4", sen så kan man ju välja vilken utväxling som helst egentligen.
Så det här bakaxel surret vet jag inte alls var du tar ifrån. Men förklara gärna din teori, alltid lär man sig nåt nytt big_smile

Först och främst, det gäller att hitta en Mustang för under 130.000. Och den populära modellen är ju såklart 60 talarna. Den är inte byggd för att ha en turbofemma, så man lär få göra egna motorfästen och diverse. Och när man liks får ner shabraket i motorutrymmet så är det för lite vrid i motorn för att det ska funka med att femman ska driva en stelbakaxel i en skum vinkel. Lär få köpa en tvådelad BMW axel eller liknande, göra egna fästen och få den balanserad så bilen inte skakar sönder.

Men mest är ju att motorn har för lite bottenvrid för att driva bilen. Dom är gjorda för moderna chassien, inte direkt förlegade 60-tals reliker.

FYI, Mustangen i Fast & The Furious; Tokyo Drift var en Mustang kaross på en Nissan Silvia S15 chassie.


Det går i teorin, men i praktiken så lär det kosta väldigt mycket faktiskt.

Hmmmmm....   Varför skulle den inte orka driva en stel bakaxel??? Och varför skulle det bli en skum vinkel???  Du har aldrig skruvat på en bil förstår jag....   smile

Big_JN
14 februari 2008 · 2 126 Inlägg

henkebenke skrev:

Siarnaq skrev:
*massa text om att en t5motor är för klen*

Klart som fan en t5 skulle orka att vrida runt en musse.
För det första, 60tals vardags v8orna var inga under av varken vrid eller höstkrafter.
För det andra, mustang fanns även med en slö v6 vettu, så en t5 lär fungera fint.

Du har mycket plats i motorrummet att göra modifieringar på, du har gott om straight forward icke avancerat utgångsobjekt att leka med.

Så jag säger: kör hårt smile

60-tals mustangerna hade rak 6:a och ingen V6:a


EDIT: Man kunde välja mellan fyra olika motorer år 1965, en rak sexa på 200 cu.i. som gav 120 hk och tre V8, alla på 289 cu.i. men med olika styrkor (200, 225, resp. 271 hk).

Senast redigerat av Big_JN (14 februari 2008)

Rinnegan Malleus Malificarum
14 februari 2008 · 2 401 Inlägg

Pellefax skrev:
Hmmmmm....   Varför skulle den inte orka driva en stel bakaxel??? Och varför skulle det bli en skum vinkel???  Du har aldrig skruvat på en bil förstår jag....   smile

Du får gärna försöka, säg till mig när det börjar kosta runt 150.000 i modifikationer till bilen, bland annat att besiktningsmännen blir lite misstänksamma.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
TTTTT
14 februari 2008 · 945 Inlägg

Pellefax skrev:

Siarnaq skrev:

TTTTT skrev:
Som lite info...jag antar att ingen av er har en aning om vad en mustang väger......tjänste vikten är 1450 kilo....amazonens är 1140 kilo....alltså en viktskillnad på 310 kilo, jag har jävligt svårt att tänka mig att dom 300 kilona skulle göra nån skillnad. I så fall kan man ju ta utväxlingen från en duett vars tjänstevikt är 1230 kilo, alltså bara 220 kilos skillnad.En volvo 850 väger 1420 kilo. Alltså bara 30 kilos skillnad! Och tar vi volvos som S 60 och C 70 så väger dom mer än mustangen. Och varför just en 9" axel, finns ju 8" 8 3/4", sen så kan man ju välja vilken utväxling som helst egentligen.
Så det här bakaxel surret vet jag inte alls var du tar ifrån. Men förklara gärna din teori, alltid lär man sig nåt nytt big_smile

Först och främst, det gäller att hitta en Mustang för under 130.000. Och den populära modellen är ju såklart 60 talarna. Den är inte byggd för att ha en turbofemma, så man lär få göra egna motorfästen och diverse. Och när man liks får ner shabraket i motorutrymmet så är det för lite vrid i motorn för att det ska funka med att femman ska driva en stelbakaxel i en skum vinkel. Lär få köpa en tvådelad BMW axel eller liknande, göra egna fästen och få den balanserad så bilen inte skakar sönder.

Men mest är ju att motorn har för lite bottenvrid för att driva bilen. Dom är gjorda för moderna chassien, inte direkt förlegade 60-tals reliker.

FYI, Mustangen i Fast & The Furious; Tokyo Drift var en Mustang kaross på en Nissan Silvia S15 chassie.


Det går i teorin, men i praktiken så lär det kosta väldigt mycket faktiskt.

Hmmmmm....   Varför skulle den inte orka driva en stel bakaxel??? Och varför skulle det bli en skum vinkel???  Du har aldrig skruvat på en bil förstår jag....   smile

han svamlar ganska så rejält i nattmössan faktiskt.
Klart som fan att det går, i en musse så kan man ju lägga motorn jävligt lågt dessutom, eftersom dom inte har nån framvagnsbalk. Är ju bara krängnings hämmaren som ev skulle va i vägen, men då kan man garanterat dra motorn lite bakåt, finns got om plats i motor rummet på dom.

blinka blått om du vill rejsa!
Big_JN
14 februari 2008 · 2 126 Inlägg

Siarnaq skrev:

Pellefax skrev:
Hmmmmm....   Varför skulle den inte orka driva en stel bakaxel??? Och varför skulle det bli en skum vinkel???  Du har aldrig skruvat på en bil förstår jag....   smile

Du får gärna försöka, säg till mig när det börjar kosta runt 150.000 i modifikationer till bilen, bland annat att besiktningsmännen blir lite misstänksamma.

Jag fattar fortfarande inte varför t5 motorn inte skulle orka driva en stel axel!
Dom första mustangerna hade inte många hk som sagt deras raka 6:a hade bara 120 hk så jag ser inte problemet!

TTTTT
14 februari 2008 · 945 Inlägg

Siarnaq skrev:

Pellefax skrev:
Hmmmmm....   Varför skulle den inte orka driva en stel bakaxel??? Och varför skulle det bli en skum vinkel???  Du har aldrig skruvat på en bil förstår jag....   smile

Du får gärna försöka, säg till mig när det börjar kosta runt 150.000 i modifikationer till bilen, bland annat att besiktningsmännen blir lite misstänksamma.

men nu får du väl ändå ge dig!!!!
Var plockar du den siffran ifrån, 150 000?????
Lista upp lite av det som blir så dyrt är du snäll!

blinka blått om du vill rejsa!
pukan2
14 februari 2008 · 3 182 Inlägg

kör på, skulle va fett med en över laddad 5a i en gammal jänk. värför måste man vara som alla andra,

FLindgren
14 februari 2008 · 5 089 Inlägg

jag fattar inte varför alla gnäller bara, jag är emot v8 så kör på bara. hade vart asfräckt med en musse. en femma slår en v8 på ljudet med hästlängder, och trimma till lagom mycket så det går lite också big_smile


och dom som inte gillar kombinationen behöver väll inte titta på bilen när den blir färdig?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
14 februari 2008 · 2 456 Inlägg

Ta alla nästan på Cuba som åker 50 talare så e det långt ifrån alla som har orginal motorn kvar
i dom rackarna .... vad jag sett å hört.

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
camaro67 Meister
14 februari 2008 · 6 763 Inlägg

lonewolf-holm skrev:
Ta alla nästan på Cuba som åker 50 talare så e det långt ifrån alla som har orginal motorn kvar
i dom rackarna .... vad jag sett å hört.

De åker med ryska dieslar big_smile

Kör på för fan! De blir ju asballt! Sen är de ju trots allt bara en Mustang wink

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Rinnegan Malleus Malificarum
14 februari 2008 · 2 401 Inlägg

TTTTT skrev:
men nu får du väl ändå ge dig!!!!
Var plockar du den siffran ifrån, 150 000?????
Lista upp lite av det som blir så dyrt är du snäll!

Men seriöst, då dom inte kan göra det själv så köp dom ju delar och lejer proffs att göra jobbet åt dom. Även om man lyckas göra jobbet bra så är det ändå inte säkert att skiten håller.

150.000 är inte en fantasi siffra när det gäller Mustang, det borde du veta.
Vet bland annat av en Nova HGV, nerlagt 210.000 i att bygga om skiten för att få väghållning ens. Och det är med en vanlig 350.

Senast redigerat av Siarnaq (14 februari 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
TTTTT
14 februari 2008 · 945 Inlägg

Siarnaq skrev:

TTTTT skrev:
men nu får du väl ändå ge dig!!!!
Var plockar du den siffran ifrån, 150 000?????
Lista upp lite av det som blir så dyrt är du snäll!

Men seriöst, då dom inte kan göra det själv så köp dom ju delar och lejer proffs att göra jobbet åt dom. Även om man lyckas göra jobbet bra så är det ändå inte säkert att skiten håller.

150.000 är inte en fantasi siffra när det gäller Mustang, det borde du veta.
Vet bland annat av en Nova HGV, nerlagt 210.000 i att bygga om skiten för att få väghållning ens. Och det är med en vanlig 350.

jag vet xakt vad mustanger kostar,dom kostar från 70 lax upp till en mille. (Vissa är galna)Generellt sätt så är det jävligt billigt med delar till gamla yankies, iaf om man jämför med delar till lite nyare europeer och japsar. men det jag reagerade på var att du skrev " när det börjar kosta 150 000 i modifikationer"! han undrade om ett motor byte och inget annat, det kommer inte ens komma i närheten av dom siffrorna du nämner! Vad din bekant har gjort med sin nova har jag ingen aning om, men  200 kakor på bara väghållningen är nåt jag betvivlar. För jag antar att han inte försöker bygga en banbil av en combi.

blinka blått om du vill rejsa!
Rinnegan Malleus Malificarum
14 februari 2008 · 2 401 Inlägg

TTTTT skrev:
jag vet xakt vad mustanger kostar,dom kostar från 70 lax upp till en mille. (Vissa är galna)Generellt sätt så är det jävligt billigt med delar till gamla yankies, iaf om man jämför med delar till lite nyare europeer och japsar. men det jag reagerade på var att du skrev " när det börjar kosta 150 000 i modifikationer"! han undrade om ett motor byte och inget annat, det kommer inte ens komma i närheten av dom siffrorna du nämner! Vad din bekant har gjort med sin nova har jag ingen aning om, men  200 kakor på bara väghållningen är nåt jag betvivlar. För jag antar att han inte försöker bygga en banbil av en combi.

Killen var stenrik och ville ha en rejäl vägbil, det var allt.

Jag drog på kanske lite mycket, men runt 50 - 70 tusen kan det kosta om man ska sätta ner en volvo femma i en jänkare och det mesta går fel. Om man vet vad man gör så kan det gå bra. Men allting beror ju egentligen på erfarenhet, eller hur?

På tal om Novan, ny motor, växellåda och ett bakaxel ras. Men den kan ta en rondell i 110 iaf, om det är något att skryta om.

Senast redigerat av Siarnaq (14 februari 2008)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang