Något som tjuvar ström?

std_daniella
22 juni 2008 · 24 Inlägg

Nu vet jag inte ens om jag e inne på rätt index men jag får ge de ett försök
Så fort min bil har stått i en vecka ungefär så går den inte och starta.. den tänder när jag slår på tänningen men så händer det inget mer. Batteriet är bytt i februari så de kan inte va de.. Dom på volvo kollade i hela bilen efter något som tjuvar ström men dom hittar inget. Det händer tillochmed att centrallåset inte fungarar när jag ska öppna bilen...
Så snälla hjälp mig för snart åker bilen på skroten!!!

Tack!

Drönirettab
22 juni 2008 · 21 761 Inlägg

När började felet, före batteribytet eller efter?

Moparboy440
22 juni 2008 · 4 682 Inlägg

de vanligaste el-felet e en felinkopplad/trasig stereoanläggning,de e de första du ska kolla.
blir batteriet också slut fast du kör me bilen i en vecka?
har du kollat batteriet så att de finns tillräckligt mycke ackumolatorsyra i det? om den läcker ut syra så kan livslängden förkortas avsevärt.

Fredrik89 Bilmekaniker
22 juni 2008 · 274 Inlägg

kolla kablarna till draget annars om du har ett sånt...

_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
Mercedes-Benz
///AMG
-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-
std_daniella
22 juni 2008 · 24 Inlägg

problemet fanns redan innan vi bytte batteri men då trodde vi att de kunde va med att de satt en piratlamba, då bilen inte kunde gå på tomgång, men så gick den som en klocka men nu har problemet börjat igen..
sterioanläggningen e insatt proffesionellt så jag hoppas inte att felet ligger där... har aldrig haft problem med det innan då jag har ägt bilen i snart två år. för de började "ordentligt" för ett halvår sedan. dom på volvo har som sagt kollat igenom hela bilen för att se om något tjuvar. När vi försöker starta bilen så "driver" inte ens bensinpumpen så jag vetefan!
snart ryker den:P

MTR
22 juni 2008 · 341 Inlägg

Testa först att ta bort batteripolen och lägg tillbaka den på batteriet. Gnistrar det mycket då, finns det något som ligger och drar.

Enklaste sättet att kolla tjuvström är att koppla en amperemätare mellan batteripolen och batteriet, sedan ta bort säkring för säkring, tills mätaren visar i det närmaste noll.. Klocka och annat drar alltid lite ström...

Volvo 360 GL "Ljudbil" (1986)
mrbuggy Entreprenör
23 juni 2008 · 1 784 Inlägg

allra enklast om man tycker mätare e jobbiga e att ta av + kabeln å sätta en liten lampa emellan.12 voltslampa då. lyser den me kabeln av så drar de ström nån stans. sen e de bara att göra som föregående talare säger

torpis Forummoderator
23 juni 2008 · 10 572 Inlägg

MTR skrev:
Enklaste sättet att kolla tjuvström är att koppla en amperemätare mellan batteripolen och batteriet, sedan ta bort säkring för säkring, tills mätaren visar i det närmaste noll.. Klocka och annat drar alltid lite ström...

Så gör jag med

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
std_daniella
23 juni 2008 · 24 Inlägg

MTR skrev:
Testa först att ta bort batteripolen och lägg tillbaka den på batteriet. Gnistrar det mycket då, finns det något som ligger och drar.

Enklaste sättet att kolla tjuvström är att koppla en amperemätare mellan batteripolen och batteriet, sedan ta bort säkring för säkring, tills mätaren visar i det närmaste noll.. Klocka och annat drar alltid lite ström...

de va så dom hade gjort på verkstaden men inte hittat något! börjar änna bli lite frustrad på den bilen:P

bumpe Lastbilsmekaniker
23 juni 2008 · 3 878 Inlägg

Då är det något osäkrat som drar ström... Säker på att slutsteget verkligen slocknar? Inga elantenner på? Hittar ni inget kan det gå att lyssna sig fram. Någon som lägger på/av pluskabeln och sen får man lyssna efter saker inne, utanför, motorrummet och i skuffen som slår till... Kan gå att hitta på det sättet...

Drönirettab
23 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Då kan det vara någonting som bara drar tjuvström ibland, dvs ofta ett elände att hitta. Tex någon liten lampa, typ handskfacklampan eller så.

Har du själv testat att mäta tjuvströmmen?
Har du haft bilen länge?
Fanns felet redan när du köpte bilen?

Som Bumpe skriver så är det bra att lyssna efter eventuellt klickande ljud när man tar av batterikabeln.

Som exempel kan ett vanligt relä vara felkopplat, men ändå fungera som det ska. Vanliga extraljusrelän brukar dra någonstans runt 150-170mA enligt vad jag har mätt fram, det är tillräckligt lite för att det inte ska märkas den första eller andra dagen.

Däremot efter 6-7 dagar så har batteriet börjat bli en del urladdat och ifall detta har hänt några gånger så är kapaciteten försämrad, vilket kan göra att motorn blir svår att få igång.

Senast redigerat av Drönirettab (23 juni 2008)

turboforssen Telge Drifting Team
23 juni 2008 · 5 398 Inlägg

dom simplaste felen brukar va dom svåraste å hitta:) säker på att typ inte lampan till motor huven lyser hela tiden? eller lamporna till dörrarna eller lampan till hansk facket?

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
std_daniella
23 juni 2008 · 24 Inlägg

basen och slutsteget e allt i ett om man säger såtongue har inte testat de där själv då jag inte e särkilt tekninsk:P har haft bilen i två år snart och de e inom de senaste halvåret som problemet har kommit. va problem en gång i somras men då va de ett jättegammalt batteri i så...
för när jag körde den sist va de lite problem med att starta den även efter att jag hade kört litegrann... har jga haft problem med att starta den brukar jag alltid köra en längre sväng så att batteriet får ladda upp men då fick jag knappt start på den igen..

Drönirettab
23 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Och du är helt säker på att ingenting är ändrat/ditsatt på bilen just innan felet började?

Jag tycker att du kan göra som både MTR och bumpe skriver, ta loss batteripluskabeln och lyssna/se när du sätter dit den igen. Om det gnistrar och/eller klickar till någonstans så är det ett bevis på att någonting drar ström.

Plocka fram en multimeter och ställ den i läge för strömmätning, borde räcka med "200-400mA" mätområde (om det finns) tycker jag. Är du osäker så är det ju bara att ta en polare till hjälp, svårare än så är det inte. Tänk vad glad du kan känna dig om du hittar felet när "inte ens" verkstaden hittar det wink.

Lär dig att mäta med multimeter, det är väldigt bra att kunna vid många tillfällen smile.

Senast redigerat av Drönirettab (23 juni 2008)

turboforssen Telge Drifting Team
23 juni 2008 · 5 398 Inlägg

kör du långa sträcker med bilen? är du säker på att generatorn hinner ladda upp batterit vid varje körning? kör du korta sträcker med bra kräm på volymen så är det inte säkert att  det hinner ladda upp ordentligt.
å då räcker det med att klockan i bilen drar ström , för att det ska ladda ur batteriet:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
bumpe Lastbilsmekaniker
23 juni 2008 · 3 878 Inlägg

turboforssen skrev:
kör du långa sträcker med bilen? är du säker på att generatorn hinner ladda upp batterit vid varje körning? kör du korta sträcker med bra kräm på volymen så är det inte säkert att  det hinner ladda upp ordentligt.
å då räcker det med att klockan i bilen drar ström , för att det ska ladda ur batteriet:)

Fast det var ju tal om en liten aktiv låda vad jag fattade och man kan göra väldigt många starter innan man laddat ur ett batteri...
Frågan är ju snarare om generatorn är dålig isf men det rör sig fortfarande om tjuvström är min övertygelse!

turboforssen Telge Drifting Team
23 juni 2008 · 5 398 Inlägg

bumpe skrev:

turboforssen skrev:
kör du långa sträcker med bilen? är du säker på att generatorn hinner ladda upp batterit vid varje körning? kör du korta sträcker med bra kräm på volymen så är det inte säkert att  det hinner ladda upp ordentligt.
å då räcker det med att klockan i bilen drar ström , för att det ska ladda ur batteriet:)

Fast det var ju tal om en liten aktiv låda vad jag fattade och man kan göra väldigt många starter innan man laddat ur ett batteri...
Frågan är ju snarare om generatorn är dålig isf men det rör sig fortfarande om tjuvström är min övertygelse!

det kan ju va många små saker som gör att det är dåligt med ström i bilen. korta kör sträcker, taskig generator , hög förbruckning av el = stereo ,baslåda ,  taskig jord

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Drönirettab
23 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Jo, det verkar luta åt tjuvström. Fast det skadar inte att kolla generatorns ladddspänning heller, så att man kan utesluta den biten. Det borde väl iof verkstaden ha kollat tycker jag, men man kan aldrig vara helt säker smile.

turboforssen Telge Drifting Team
23 juni 2008 · 5 398 Inlägg

Drönirettab skrev:
Jo, det verkar luta åt tjuvström. Fast det skadar inte att kolla generatorns ladddspänning heller, så att man kan utesluta den biten. Det borde väl iof verkstaden ha kollat tycker jag, men man kan aldrig vara helt säker smile.

det är ju inte säkert dom gör kan va därför dom inte hitta nått fel=) för att det inte fanns nått som drog ur batterit när den står avstängd=)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Drönirettab
23 juni 2008 · 21 761 Inlägg

Visst kan det vara så också, har du rätt i smile.

I vilket fall som helst så är det läge för multimetermätning wink.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang