2523
Sök

vridet hos motorn

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 augusti 2008
#21
blacken skrev:
Sharky skrev:
Aha! Du har uppfunnit evighetsmaskinen! Låt energin från bromsningen starta två nya svänghjul och så vidare.

Skämt åsido. Det du skriver strider mot principen om energibevarande.

/Göran

blacken skrev:
Jodå det är ju välkänt att det är så, men det måste gå åt mer energi att stoppa ett svänghjul än att starta det.


Njaaee inte riktig det är ju som bekant omöjligt, men om man betänker att om man tar ett objekt som vid stillastående han en viss specifik "vikt" och ökar dess hastighet 1 gång så ökar dess "levande" energi 3 gånger. (jmr bromsträckan hos ett fordon te:x). men det behövs inte 3 "gånger" energi att få objektet att röra på sig initialt så att säga..

Om du har en 740 på 100hk som gör 0-100 på 15sek.  så går det åt 100x15= 1500"hästkraftssekunder" (normalt använder man enheter kilowattimmar ju)  men nu kör vi hästar och sekunder smile

bromsar du från 100-0 på 5sek  så går det åt 1500hks/5s= 300hk  dvs dina bromsar gör om 300hk till värme under 5sek.

300hk i 5sek utför samma arbete som 100hk i 15sek.   en bil med 300hk gör således 100km/h på 5sek vilket är ganska rimmligt va?
Senast redigerat av torpis (27 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

blacken
27 augusti 2008
#22
torpis skrev:
blacken skrev:
Sharky skrev:
Aha! Du har uppfunnit evighetsmaskinen! Låt energin från bromsningen starta två nya svänghjul och så vidare.

Skämt åsido. Det du skriver strider mot principen om energibevarande.

/Göran



Njaaee inte riktig det är ju som bekant omöjligt, men om man betänker att om man tar ett objekt som vid stillastående han en viss specifik "vikt" och ökar dess hastighet 1 gång så ökar dess "levande" energi 3 gånger. (jmr bromsträckan hos ett fordon te:x). men det behövs inte 3 "gånger" energi att få objektet att röra på sig initialt så att säga..

Om du har en 740 på 100hk som gör 0-100 på 15sek.  så går det åt 100x15= 1500"hästkraftssekunder" (normalt använder man enheter kilowattimmar ju)  men nu kör vi hästar och sekunder smile

bromsar du från 100-0 på 5sek  så går det åt 1500hks/5s= 300hk  dvs dina bromsar gör om 300hk till värme under 5sek.

300hk i 5sek utför samma arbete som 100hk i 15sek.   en bil med 300hk gör således 100km/h på 5sek vilket är ganska rimmligt va?

Initialfrågan var det bör vara svårare att stoppa ett tungt svänghjul än ett lätt vid sammma varvtal

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 augusti 2008
#23
blacken skrev:
Initialfrågan var....

Du är tyvärr fel ute, Det skulle i så fall krävas att svänghjulet byter vikt av sig självt medans de snurrar.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

blacken
27 augusti 2008
#24
torpis skrev:
blacken skrev:
Initialfrågan var....

Du är tyvärr fel ute, Det skulle i så fall krävas att svänghjulet byter vikt av sig självt medans de snurrar.

Så massan i ett svänghjul har ingen rörelseenergi..

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 augusti 2008
#25
blacken skrev:
torpis skrev:
blacken skrev:
Initialfrågan var....

Du är tyvärr fel ute, Det skulle i så fall krävas att svänghjulet byter vikt av sig självt medans de snurrar.

Så massan i ett svänghjul har ingen rörelseenergi..

Jo, och den ökar inte med 3ggr av sig självt bara förm an börjar bromsa svänghjulet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
27 augusti 2008
#26
BTLulle skrev:
WG är en ventil som styr så inte laddtrycket blir för högt, dom nya bilarna har styrnigen av den ventilen electroniskt så att man från ECU:n kan styra hur högt laddtryck man vill ha, alltså när WG:n ska börja öppna. Man kan inte ställa den så trycket kommer tidigare.

MVH Peter

Om vi bara pratar WG så kan man inte få ladd snabbare än om ventilen är helt stängd.  dock kan du få ladd snabbare/tidigare med elektronikens hjälp än om du kör mekaniskt.

Säg att du behöver 50% "pys" för att få 1bar i ladd som är ditt max.  Då kommer en makanisk styrning med 50% pys ge dig 1bar i ladd senare än om en elektroniskt styrd ventil ger dig 100% pys tills 1bar uppnås för att sedan minska till 50%.

en korrekt kalibrerad PIDregulator gerladd tidigare och snabbare, men självklart inte snabbare än om WG var igensvetsad.

iom laddtrycket till stor del styr effekten så kan man med laddmatrisen styra motorns karraktär med WG:n

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

blacken
27 augusti 2008
#27
torpis skrev:
blacken skrev:
torpis skrev:

Du är tyvärr fel ute, Det skulle i så fall krävas att svänghjulet byter vikt av sig självt medans de snurrar.

Så massan i ett svänghjul har ingen rörelseenergi..

Jo, och den ökar inte med 3ggr av sig självt bara förm an börjar bromsa svänghjulet.

Just det energin FINNS där, men man märker den inte förräns man ska bromsa svänghjulet..

Herr
1 722 Inlägg
27 augusti 2008
#28
Good reading=)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

4 001 Inlägg
27 augusti 2008
#29
BTLulle skrev:
Varför ska man köra med 50% pys från början man vill ju ha laddet så fort som möjligt, WG:n stängd från början för att sedan reglera trycket så det inte överskrider max. Med 100% pys får man ju inget ladd då släpper ju WG:n ut allt övertryck.

Peter

när man kör med pys så har du inget mottryck (laddtryck) vilket resulterar i att turbo snabbare accelererar upp till det varvtal där den börjar ge det laddtryck man vill ha och då stänger man WG:n.
Snabbare respons helt enkelt.

Edit: I princip så har du ju rätt, WG:n kan inte göra att du får laddtryck tidigare utan man lurar helt enkelt turbon... ja du förstår nog
Senast redigerat av kolvas (27 augusti 2008)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

110 Inlägg
27 augusti 2008
Trådstartare
#30
Sharky skrev:
Man har aldrig max VE (motoreffektivitet) vid varvstopp. Man skulle nog teoretiskt kunna konstruera en sådan motor men den skulle bli okörbar eftersom det skulle komma ingenting..... .ingenting......allting...pang..varvstopp.

För att få en körbar motor behöver man ett register där man håller ett högt och jämnt vridmoment, dvs en ganska konstant effekttillväxt.

Dom motorkonstruktioner som favoriseras i vanliga personbilar med långa slag leder dessutom till motorer med vrid "långt nere" och avtagande med varv.

Anledningarna till denna konstruktion är bla för att spara plats och för att få ner emissioner. Racemotorer är byggda mera kvadradiskt vilket ger kortare register men bättre pumpegenskaper (bla).

Ok kan tänka mig att max effekten hos en f1 motor får man vid max varv (tror det är 19000 rpm) ungefär vid vilket varvtal får man ut max vridet då?

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
27 augusti 2008
#32
BTLulle skrev:
Enda gången man nyttjar svänghjulets massa är då man startar.

Det stämmer inga riktigt man nyttjar det under gång också för att motorn ska få en jämn o fin gång

BTLulle skrev:
Vridmomentet styrs av många faktorer som cylindevolym, slaglängd, kamaxlar, utformnig på insugningsröret och avgasröret.

Vikten på kolvar, stakar o dylikt spelar också in när det gäller vridmoment


10 287 Inlägg
27 augusti 2008
#33
Här är kvintessensen:

"the equivalent weight reduction in any gear when using a lightweight flywheel."

Mao så verkar ett roterade svänghjul som en ökning av bilens vikt. Ju tyngre svänghjul och desto mer man växlar ner svänhjulet desto större blir "vikttillskottet".
Därför lönar sig ett litet och lätt svänghjul eftersom dess virtuella massa ökar som kvoten mellan diameter mellan svänghjul och däck och gånger total utväxling i kvadrat.

Vill ni ha räkneexempel så kan jag nog fixa några med mått och vikter i kilo/meter.

/Göran



viccoA skrev:
Lite matematiska tankar kring svänghjul http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/f … _calcs.pdf

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 augusti 2008
#34
BTLulle skrev:
Varför ska man köra med 50% pys från början man vill ju ha laddet så fort som möjligt, Peter

kör du mekaniskt laddtryck som många gör när det trimmas så kommer turbon ladda 1bar vid 50% pys, då kan du inte pysa 100% för det skulle ge 3bar i maxtryck.  Hade du använt en laddtryckstyrning så kan du ge 100% "pys"  dvs helt stängd WG till önskat ladd uppnås.    Pyser man 50% så "blåser" WG upp och laddet blir senare.

Det märks en jäkla skillnad i hur fort laddtrycket kommer beroende på hur väl man kalibretat sprutet. både vad gäller tändning samt WG.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

blacken
28 augusti 2008
#35
Sharky skrev:
Här är kvintessensen:

"the equivalent weight reduction in any gear when using a lightweight flywheel."

Mao så verkar ett roterade svänghjul som en ökning av bilens vikt. Ju tyngre svänghjul och desto mer man växlar ner svänhjulet desto större blir "vikttillskottet".
Därför lönar sig ett litet och lätt svänghjul eftersom dess virtuella massa ökar som kvoten mellan diameter mellan svänghjul och däck och gånger total utväxling i kvadrat.

Vill ni ha räkneexempel så kan jag nog fixa några med mått och vikter i kilo/meter.

/Göran



viccoA skrev:
Lite matematiska tankar kring svänghjul http://www.uucmotorwerks.com/flywheel/f … _calcs.pdf


Du missar lite på det hela, dom initiala frågeställningarna var "är det omöjligt att se det som om det finns två "sorts" vrid ett statiskt och ett dynamiskt. Och är det lika lätt att bromsa upp/ stoppa ett lätt svänghjul eller en roterande massa än ett som är tungt. Det är ingen viktig frågeställning i sig, mest några funderingar som man har haft under årens lopp..

10 287 Inlägg
28 augusti 2008
#36
10 liter är lika mycket i en liten som en stor hink. Dvs om man har lagrat X enheter energi i ett svänghjul och sedan bromsar det så går det utifrån bromsningen inte att avgöra om svänghjulet var lätt eller tungt.

/Göran

blacken skrev:
Och är det lika lätt att bromsa upp/ stoppa ett lätt svänghjul eller en roterande massa än ett som är tungt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 augusti 2008
#37
blacken skrev:
. Och är det lika lätt att bromsa upp/ stoppa ett lätt svänghjul eller en roterande massa än ett som är tungt. Det är ingen viktig frågeställning i sig, mest några funderingar som man har haft under årens lopp..

Ju mer massa du ger svänghjulet desto mer energi kan det lagra vid samma varvtal.  Det är rätt.

Man kan se det som ett bilbatteri och en generator, generatorn blir ju inte kraftigare bara för batteriet är dubbelt så stort.

Det tar längre tid att ladda ett stort batteri, men det ger också kräm längre.
Senast redigerat av torpis (28 augusti 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

10 287 Inlägg
28 augusti 2008
#38
Njaaa, det var ett tillägg av dig i inlägg #12, jag svarade på Vicco´s länk.

Och visst kan du dela upp det om du vill det. Men om motorn roterar med konstant varvtal så fungerar bara svänghjulet som ett batteri där "läckaget" hos batteriet är friktionsförluster i lager och mot luft och för att bibebålla svänghjulets varvtal så måste du tillföra denna energi. Så när du stänger av motorn så har du bara "batteriet" kvar som kan lämna energi och visst kan du kalla denna för "statisk", "residual" eller whatever.

/Göran

blacken skrev:
Du missar lite på det hela, dom initiala frågeställningarna var "är det omöjligt att se det som om det finns två "sorts" vrid ett statiskt och ett dynamiskt.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

blacken
28 augusti 2008
#39
Sharky skrev:
Njaaa, det var ett tillägg av dig i inlägg #12, jag svarade på Vicco´s länk.

Och visst kan du dela upp det om du vill det. Men om motorn roterar med konstant varvtal så fungerar bara svänghjulet som ett batteri där "läckaget" hos batteriet är friktionsförluster i lager och mot luft och för att bibebålla svänghjulets varvtal så måste du tillföra denna energi. Så när du stänger av motorn så har du bara "batteriet" kvar som kan lämna energi och visst kan du kalla denna för "statisk", "residual" eller whatever.

/Göran

blacken skrev:
Du missar lite på det hela, dom initiala frågeställningarna var "är det omöjligt att se det som om det finns två "sorts" vrid ett statiskt och ett dynamiskt.


Det man mest har funderat på är om det överenstämmer med den berömda "formeln" när det gäller stoppsträckan på ett rörligt objekt. Att ökar man farten x1 så ökar stoppsträckan x3. Dvs att pulsen som kolven/kolvarna ger vid expansionstakten "mer" utbyte vid uppstroket vid kompressionstakten, typ att om expansionspulsen ger te:x,  x1 i "energi" så är det x3 i lagrad "energi" vid uppstroket i kompressionstakten..

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 augusti 2008
#40
blacken skrev:
Det man mest har funderat på är om det överenstämmer med den berömda "formeln" när det gäller stoppsträckan på ett rörligt objekt.

Du blandar ihop det...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök