4926
Sök

Hjälp. Saab 9000 automat växlar inte.

Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
210 Inlägg
2 oktober 2009
Trådstartare
Saab 9000 automat -88 växlar inte upp, speciellt kall. Men när den e varm växlar den bra ettan till trean och sen åker fyran i precis efter trean. Sen ligger fyran i ända tills man stannar. Då försöker den växla ned och hamnar i ett mellanläge och får inte i nån växel om man inte varvar upp en gång över 2000 varv.
Två oljebyten utförda utan resultat, även hällt i sån där "mirakelolja" för att tätningar i lådan ska bli mjuka och täta bättre. Låda,motor och bil har bara rullat prick 10`000 lugna mil och jag tycker inte den borde vara slutkörd än..

Nåt som kärvar?? Ventilpaketet eller regulatorn, vad tror ni?? Kan man göra nåt själv??  /Tack

It's nice to be important. But it's more important to be nice.

Bilmekaniker
235 Inlägg
2 oktober 2009
Pröva och byta oljan och silen i den! Kostar nog ngt på 1000kr eller ngt.  Börja med de, borde kommit ut någon nyare på 20år, hör med saab va de ska vara för olja, har för mig det ska vara dextronII eller III!  Gör du det sj så mät upp hur mkt du får ut så du vet hur mkt du ska hälla i sen! On nivån nu är ok i den, varmkör och kolla sen på stikan när motorn är igg!

Aaa---- har du bytt silen då med? Vilken olja?

210 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
narurligtvis var det det första jag gjorde att byta oljan. Har bytt två gånger, kör dexron III nu, och gamla oljan var inte bränd. Ingen skillnad efter oljebytet..

210 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Just det, silen va inte skitig alls. Men gjorde pedant-rent den ändå.

Bilmekaniker
235 Inlägg
5 oktober 2009
Prövade du med DexII? Ints så skoj o byta olja. Är kanske ngt lager som börjat ge upp i lådan.

210 Inlägg
7 oktober 2009
Trådstartare
Det e troligen regulatorn eller ventilpaketet, men exakt vad vet jag inte..

Sök