5025
Sök

En snabb fråga ang däck bredd...

mulle mek
679 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
tja ska in o besiktiga bilen snart och framdäcken är slut däckvarnarna har kommit  fram. så jag har 205/45/16 runt om nu , bakdäcken är fräscha  så dem har jag tänkt ha kvar och sen fram hade jag tänkt slänga  på mina gamla fälgar det är 195/60/15 och på dem sitter det däck som är rätt så nya.

så jag undrar ifall man få köra med en sån kombination ? lr måste alla fälgarna vara lika breda ?

tack på förhand

Gasar tills det Rasar !!!

3 354 Inlägg
4 oktober 2009
de måste bara vara lika på samma axel så det går. jag kör med 14" ifram i 15"ibak så finns. flera bilar som har olika dimensioner fram o bak org osv med.
Senast redigerat av Seth (4 oktober 2009)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

mulle mek
679 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Seth skrev:
de måste bara vara lika på samma axel så det går. jag kör med 14" ifram i 15"ibak så finns flera bilar som har olika dimensioner org osv med.

okej så besiktnings mannen/kvinnan  kommer inte  säga nått om jag kör med smalare däck fram och bredare bak ?

3 354 Inlägg
4 oktober 2009
r3zz1 skrev:
Seth skrev:
de måste bara vara lika på samma axel så det går. jag kör med 14" ifram i 15"ibak så finns flera bilar som har olika dimensioner org osv med.

okej så besiktnings mannen/kvinnan  kommer inte  säga nått om jag kör med smalare däck fram och bredare bak ?

borde inte göra det.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

mulle mek
679 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Seth skrev:
r3zz1 skrev:
Seth skrev:

borde inte göra det.

okej vill ha säkert svar  tongue orkar inte besiktiga om p.g.a jag inte hade rätt  däck osv från början om dem tar upp nått om det...

Gorgilus addictus
4 776 Inlägg
4 oktober 2009
r3zz1 skrev:
Seth skrev:
r3zz1 skrev:

borde inte göra det.

okej vill ha säkert svar  tongue orkar inte besiktiga om p.g.a jag inte hade rätt  däck osv från början om dem tar upp nått om det...

Nej dom kommer inte säga något.
Får vara en riktigt gnällkärring som inte fått något av frugan om dom ska påpeka det.

Allt för den där jävla hatten!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
4 oktober 2009
Kravet är att du ska ha samma dimensioner på samma axel, sen spelar det ingen roll om man har tex. 14" bak och 15" fram

Jonas

mulle mek
679 Inlägg
4 oktober 2009
Trådstartare
Volvo_Mannen skrev:
Kravet är att du ska ha samma dimensioner på samma axel, sen spelar det ingen roll om man har tex. 14" bak och 15" fram

aa okej tongue joo det vet jag ju  men va osäker på bredden bara wink tack ska ni ha allihop som tog er tiden o besvara frågan wink

Xenoholic
2 559 Inlägg
4 oktober 2009
Du får däremot inte köra med sommar o vinterdäck blandat (gäller även odubbat)

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

2 924 Inlägg
4 oktober 2009
Det är VÄLDIGT VANLIGT att bilar orginal har olika dimensioner fram och bak dessutom :-)

~ Life is short, have FUN! ~

Hjultomte
1 500 Inlägg
4 oktober 2009
Jag har varit på besiktining med OLIKA Fälgar tror det var 15 o 14 där fram o då olika mönster till det också smile Nemas problemas big_smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

mulle mek
679 Inlägg
5 oktober 2009
Trådstartare
TooS skrev:
Jag har varit på besiktining med OLIKA Fälgar tror det var 15 o 14 där fram o då olika mönster till det också smile Nemas problemas big_smile

okej bra det då wink
Du får däremot inte köra med sommar o vinterdäck blandat (gäller även odubbat)

det vet jag har tänkt sätta på  mina förra  fälgar med sommardäck som har bra  mönsterdjup  kvar.
när jag köpte bilen vart den besiktad med 2 vinterdäck fram och två sommar  däck bak yikes  men det stog att det va en sak som måste åtgärdas bara utan ombesiktning,
Senast redigerat av r3zz1 (5 oktober 2009)

832 Inlägg
6 oktober 2009
Kan passa på att fråga om man verkligen får åka med olika mönster men samma dimension på samma axel. Det är så att jag fick tag på 3 nya vinterdäck till ett bra pris av en kompis som jobbade på en verkstad som kånka. Tänkte att jag skulle köpa ett till likadant bara men det verkar inte som att det går å få tag i den dimensionen.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

KTM 660
537 Inlägg
6 oktober 2009
Besiktar min bil med 165or fram och 295 bak så det ska nog inte va några problem ska du se.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

167 Inlägg
7 oktober 2009
nu har jag inte fakta men vad jag har förstått på alla mina polare och av egen eftarenhet kollar besiktningen knappt på däcken, har blank insida på mitt vänstra framdäck pga skev toe/camber/caster vad de nu är, men han sa inget nu i augisti när jag besiktigade min. har även en polare som gled igenom i somras med icke godkända däck. utan de är vad jag förstår polisen och flygande besiktningens uppgift att kolla däcken.
Senast redigerat av krakis (7 oktober 2009)

181 Inlägg
7 oktober 2009
Lurken_85 skrev:
Kan passa på att fråga om man verkligen får åka med olika mönster men samma dimension på samma axel. Det är så att jag fick tag på 3 nya vinterdäck till ett bra pris av en kompis som jobbade på en verkstad som kånka. Tänkte att jag skulle köpa ett till likadant bara men det verkar inte som att det går å få tag i den dimensionen.

Det är nog ingen som säger något om det smile För bilens skull är det enda viktiga att spårytan och höjden på dem är detsamma, på samma axel, där höjden är den viktigare av de två, speciellt om du har någon form av elektrisk diff eller fyrhjulsdrift (då alla axlar måste ha samma) kan ta allvarlig skada om man inte har det, på vissa modeller, min gamla audi började vibrera på heltid efter nåra dagars körning med olika höjd på däcken..

832 Inlägg
7 oktober 2009
hest skrev:
Lurken_85 skrev:

Det är nog ingen som säger något om det smile För bilens skull är det enda viktiga att spårytan och höjden på dem är detsamma, på samma axel, där höjden är den viktigare av de två, speciellt om du har någon form av elektrisk diff eller fyrhjulsdrift (då alla axlar måste ha samma) kan ta allvarlig skada om man inte har det, på vissa modeller, min gamla audi började vibrera på heltid efter nåra dagars körning med olika höjd på däcken..

Jo det vet jag att det inte är direkt hälsosamt för bilen å köra med olika diametrar på hjulen. Men det kommer bli olika däck men med samma dimension på en axel som sagt. Men jag får prova å besiktiga bilen å blir det gnäll får jag väll köpa ännu ett till däck då smile

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

Sök