Hastighet på däck, vart går din gräns?

Jill Bilvårdstekniker & Fotograf
9 oktober 2009 · 4 418 Inlägg

Som topic säger.. Vart går din gräns, vad sitter på din bil?

J Max 100
K Max 110
L Max 120
M Max 130
N Max 140
P Max 150
Q Max 160
R Max 170
S Max 180
T Max 190
H Max 210
V Max 240

Senast redigerat av Jill (9 oktober 2009)

Masterworks
9 oktober 2009 ·

Y = 300 km/h  cool

_IcEMaN_
9 oktober 2009 · 24 Inlägg

klara mig med ZR ( 240+ ) än så länge smile

Senast redigerat av _IcEMaN_ (9 oktober 2009)

Volvo 855 T5R "Second in Command" (1995)
soyd
9 oktober 2009 · 1 853 Inlägg

Y=300km/h +
https://www1.garaget.org/gallery/archive/25960/671145_chq6j0.jpg

Bättre att vara på säkra sidan... wink

/mvh soyd

Rawad C20LET
9 oktober 2009 · 1 041 Inlägg

har ZR 240+ har inte kunnat köra fortare i år smile

Vi tycker olika vet jag, that's it
Opel Calibra Turbo 4x4 "Vicky" (1992)
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

http://www.forumbilder.se/images/6a1200931046Pd546.jpg

Y i kombination med ZR duger bra för en gammal sportig (*host*) Volvo sommartid wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Master_J Stålmannen
9 oktober 2009 · 465 Inlägg

soyd skrev:
Y=300km/h +
http://www1.garaget.org/gallery/archive/25960/671145_chq6j0.jpg

Bättre att vara på säkra sidan... wink

/mvh soyd

88Y är väl hårdheten i gummit?

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
9 oktober 2009 · 1 778 Inlägg

Kör också Y däck, kan vara bra att ha om man får för sig att blåsa på lite. Skulle kännas lite jobbigt om däcken gav med sig i dom hastigheterna:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
soyd
9 oktober 2009 · 1 853 Inlägg

Master_J skrev:

soyd skrev:
Y=300km/h +
http://www1.garaget.org/gallery/archive/25960/671145_chq6j0.jpg

Bättre att vara på säkra sidan... wink

/mvh soyd

88Y är väl hårdheten i gummit?

Det är det nog... smile

ZR, W, Y = 300km/h+

Yokohama Parada Spec-2" 225/35 ZR19 88Y XL BSW, RPB asymmetric

Greppar bra i alla hastigheter på torrt underlag i alla fall wink

/mvh soyd

isso \m/(><)\m/
9 oktober 2009 · 742 Inlägg

Master_J skrev:

soyd skrev:
Y=300km/h +
http://www1.garaget.org/gallery/archive/25960/671145_chq6j0.jpg

Bättre att vara på säkra sidan... wink

/mvh soyd

88Y är väl hårdheten i gummit?

88 = belastningsindex. Y = hastighetsindex

Keso är köttfärs gjord på mumintroll
Master_J Stålmannen
9 oktober 2009 · 465 Inlägg

isso skrev:

Master_J skrev:

soyd skrev:
Y=300km/h +
http://www1.garaget.org/gallery/archive/25960/671145_chq6j0.jpg

Bättre att vara på säkra sidan... wink

/mvh soyd

88Y är väl hårdheten i gummit?

88 = belastningsindex. Y = hastighetsindex

Jajaa, då är jag med. Då får jag också köra i 300km/h. Det räcker ju nästan till för mig, hehe.

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

Master_J skrev:

isso skrev:

Master_J skrev:
88Y är väl hårdheten i gummit?

88 = belastningsindex. Y = hastighetsindex

Jajaa, då är jag med. Då får jag också köra i 300km/h. Det räcker ju nästan till för mig, hehe.

Hastighetsindex är mera hårdheten i däcksidorna, även om man inte kör fort så
kan man tjäna på att ha däck med högre hastighetsindex pga att de kan ge bättre
styrrespons, styrprecision (mindre flex i däcksidorna) och bättre prestanda i exempelvis
undanmanövrar. Men komforten lider ju naturligtvis, men det är ett prioriteringsval cool

H3dlund Med lem
9 oktober 2009 · 1 127 Inlägg

steifan skrev:
Hastighetsindex är mera hårdheten i däcksidorna, även om man inte kör fort så
kan man tjäna på att ha däck med högre hastighetsindex pga att de kan ge bättre
styrrespons, styrprecision (mindre flex i däcksidorna) och bättre prestanda i exempelvis
undanmanövrar. Men komforten lider ju naturligtvis, men det är ett prioriteringsval cool

Men knappast något man lär märka av på gata..

Placebo is the shit.

steifan DR!FTT3KN!K3R
9 oktober 2009 · 10 427 Inlägg

H3dlund skrev:

steifan skrev:
Hastighetsindex är mera hårdheten i däcksidorna, även om man inte kör fort så
kan man tjäna på att ha däck med högre hastighetsindex pga att de kan ge bättre
styrrespons, styrprecision (mindre flex i däcksidorna) och bättre prestanda i exempelvis
undanmanövrar. Men komforten lider ju naturligtvis, men det är ett prioriteringsval cool

Men knappast något man lär märka av på gata..

Placebo is the shit.

Med tanke på att man märker skillnad på +0,2 bars däcktryck så lär ju
ett däck med stadigare uppbyggnad kännas desto mer wink

FLindgren
10 oktober 2009 · 5 089 Inlägg

Jag kör på r-däck hela tiden smile

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 oktober 2009 · 13 749 Inlägg

borde väll köra Q däck fortare går inte golfj-veln smile

fast tror jag har zr däck

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Boostrider Försöker iaf
10 oktober 2009 · 1 998 Inlägg

Har minst 2 zr däck iaf wink

Men har vart uppe i 220 EN gång. Så om de behövs vettefan hmm

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet
Volvo 244 GL/T Turbo "Back to the 80s" (1990)
Germax
10 oktober 2009 · 12 086 Inlägg

92Y om jag minns rätt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang