5334
Sök

40mm sänkning men blev lägre bak :( kapa fram?

Håltagare
239 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
Monterade 40mm sänkning idag beställt från Vparts men han blev lägre bak än fram sad så behöver svar på hur mycket man ska kapa fjädrarna fram för att få det jämt, eller att det blir lite lägre fram big_smile

http://i37.tinypic.com/54zmo1.jpg

http://i34.tinypic.com/35bw3eq.jpg

http://i36.tinypic.com/fjgtg0.jpg

Hur mycket har ni kapat för att få det jämt eller lägre?

162 Inlägg
4 november 2009
Jag hade kapat 20mm till där fram så fördelningen blir 60/40mm

How about you come sit on my lap and we'll see what pops up

Håltagare
239 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
HalfShell skrev:
Jag hade kapat 20mm till där fram så fördelningen blir 60/40mm

okejs, hur mycket blir det i varv då? får mäta mig till det imorrn annars smile

2 072 Inlägg
4 november 2009
köpte du bara sänknings fjädrar ?

Sandzoo i da house

Håltagare
239 Inlägg
4 november 2009
Trådstartare
sandzoo skrev:

japp

Forummoderator
9 299 Inlägg
4 november 2009
Kör bilen först i tre-fyra veckor.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Performance meck
342 Inlägg
4 november 2009
4 varv bara hej!(A)
nae men 1,5 blir nog lagom om du vill ha den jämn annars  2 varv så får du lite av det där tuffa epa stuket;)
Mvh viktor

1 513 Inlägg
5 november 2009
du kan nog börja med att byta stötdämparna me tanke på hur den asar röven efter sig å sen köra en 100mil så den sätter sig innan du kapar i satsen..

Jävel
2 018 Inlägg
5 november 2009
jag kapade exakt 1 varv i fram på min. då blev den rak. Fast jag har 50 kilo baslåda i bak oxå. Men ett varv skulle jag rekomendera smile

edit: om du kollar på bilden när jag har de vita vinterfälgarna på så är den kapad i fram, på de andra bilderna är den inte kapad.
Senast redigerat av Plankpojk (5 november 2009)

You got to risk it, to get the biscuit :)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 november 2009
lite kuriosa fakta ifrån H&R, tänkte att vissa behövde upplysas...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fråga 2. Måste jag byta stötdämparna när jag sänker min bil?

Svar.
Teknikerna på H&R utvecklingsavdelning, prioriterar bilens funktion när de testar fram nya sänkningssatser, bilens original stötdämpare testas grundligt och den nya fjädern anpassas väldigt tydligt för att fungera perfekt tillsammans med bilens stötdämpare. Väljer Du en H&R sänkningssats som sänker 30-45mm så finns det ingen anledning att byta Dina stötdämpare, om Du däremot väljer en 50-60mm sats så rekommenderar H&R Cupstötdämparna  Har Du en äldre bil som har rullat många mil, då kanske det ändå är dags att byta stötdämpare, Du kan då mycket väl köpa originalstötdämpare. 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Fråga 5. Jag har köpt en fjädersats av ett okänt fabrikat på nätet, satsen skulle sänka 40mm fram och bak, när fjädern var monterad så visade det sig att bilen bara sänktes 15mm, jag har kontrollerat fjädern artikelnummer och det stämmer exakt med vad jag beställde, när jag frågade företaget som sålde fjädersatsen så fick jag svaret att " kör med bilen ett tag, fjädern sätter sig och om ca. 1 månad har bilen blivit 40mm lägre. Stämmer det? 

Svar. Att en fjäder "sätter sig" efter ett tag, det har jag hört många gånger, problemet är att om en fjäder "sätter sig" då är det fel på fjäderns härdning, fjädern kommer troligen att fortsätta att "sätta sig" tills dess att fjäderringarna ligger helt hoppressade. Du kan få en liten justering på nivån efter ett par kilometers körning på grund av att fjädern då kryper ner i fjäderskålen och hamnar rätt, det kan göra kanske 5mm på nivån.
H&R sänkningssatser är producerade för att hålla den nivån på bilen som Du får när satsen är monterad och fjäderns hela livslängd.

Sen om Vparts ser likadant på saken vet jag ju inte.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

2 072 Inlägg
5 november 2009
Coffen skrev:
sandzoo skrev:

japp

är samma sak på min bmw.. lägre bak.. men de e så att dämparna e kassa.. så kolla upp de..
fjädrarna sätter säg efter nån kilometer..så några veckor eller nått behöver du ej tänkta..på..
som sagt kolla dämparna bak..

Sandzoo i da house

-utan 940
1 728 Inlägg
5 november 2009
Är det avståndet mellan däcket och skärmkanten du syftar på?
Original är ju avståndet mellan däck och skärmkant högre fram än bak så den ser lägre ut bak även när man sänker bilen lika mycket runtom.

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 november 2009
sandzoo skrev:
fjädrarna sätter säg efter nån kilometer..så några veckor eller nått behöver du ej tänkta..på..
som sagt kolla dämparna bak..

Fjädrar kan behöva betydligt mer än ett par kilometer. Min bil hade inte kommit ner som den slutligen var förrän efter någon månad. Det skiljde ett par cm mellan dagen då jag monterade dem och det slutliga resultatet. Nu var den iofs betydligt mycket lättare så möjligtvis påverkar det.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök