Drivaxel vägrar stanna kvar i växellådan på min opel kadett -87.

FarmoR
12 november 2009 · 149 Inlägg

Hej.

Köpte en vidrig opel för en billig peng som jag skulle ha som helgbil. Dock var den ganska uppröten så när jag bromsade lossnade mer eller mindre hela vänster fjäderben och allt ifrån karossen. (nybesiktigad, hur fan den gick igenom besiktningen vet jag inte!) Vilket resulterade i att drivaxeln slets ut. Hursomhelst, svetsade och dolade och stoppade i en bättre begagnad drivaxel istället.
Dock har jag ingen aning om hur den ska fastna. Finns en liten låsring, eller vad man ska kalla det, som antagligen ska helt låsa fast drivaxeln i lådan. Jag har fått för mig att den ska in och fastna på samma sätt som man får ut den, med våld, men jag kan mycket väl ha fel.

Funderar på om det är så att den där låsringen sitter kvar i växellådan ifrån den gamla drivaxeln som slets ut. men då borde det inte gå att få in drivaxeln alls?

Frågan är då följande: varför vägrar den låsa?
Mycket tacksam för svar eller spekulationer.

norpan1
12 november 2009 · 1 043 Inlägg

växellådan har kanske skadats.

te_wik Forummoderator
12 november 2009 · 12 813 Inlägg

Har du satt en ny låsring på axeln?


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
maco
12 november 2009 · 1 207 Inlägg

Du får ursäkta mig nu om jag är okänslig men det där är nog ta mig fan det roligaste jag läst på länge! big_smile Hade alltså fjäderbenet rostat så det gick av? Fy fan.. Nåväl, hoppas att det inte gick allt för fort och att du löser det hela, du kommer att få en rolig historia att berätta sedan i äldre dar iaf.

FarmoR
12 november 2009 · 149 Inlägg

norpan1 skrev:
växellådan har kanske skadats.

Det jag är lite orolig för. Dock frågar jag mig själv hur det skulle gå till.

te_wik skrev:
Har du satt en ny låsring på axeln?

Mvh Tommy

Nope. Det satt en låsring på axeln jag köpte dock. Den kanske är slut? Vad ska det vara för låsring tro?

maco skrev:
Du får ursäkta mig nu om jag är okänslig men det där är nog ta mig fan det roligaste jag läst på länge! big_smile Hade alltså fjäderbenet rostat så det gick av? Fy fan.. Nåväl, hoppas att det inte gick allt för fort och att du löser det hela, du kommer att få en rolig historia att berätta sedan i äldre dar iaf.

Haha helt lugnt. Kan förklara lite mer exakt hur allt gick till: (En "intressant" historia om hur fel allt kan gå)
Vi fick för os att köpa en billig bil som var skattad och besiktigad. Hittade denna opeln för 3tusen kronor. Fanns 4mil bort. Vi ringer och trasslar oss ut i skogen där skiten står. Kollar lite på den och tycker den ser "ok" ut. Köper den och börjar glida iväg. efter ca. en mil så har vi stött på en korsning som dessutom var trafikerad. Chauffören nitar och det smäller till lite. Går ut och tittar lite snabbt, då har fästet som fjäderbenet sitter i, slätt från chassit. Så hela framhjulet ligger kloss mot bakkant av skärmen, drivaxeln ligger på marken och oljan färgar den blöta asfalten allmänt svart.
Happ tänkte vi. Ringer snubben och förklarar situationen och han är snäll nog att ge oss lite stålar tillbaka. " -Bara att hämta dom imorgon". Visst visst. Men det löser ju föga våran situation när vi står i spöregnet klockan 22.00 med en opel 3 mil hemifrån. Tänkte att vi skulle bogsera hem skiten, men tar den andra bilen och glider långt bort för att leta efter ett band att dra men. hittar och åker till opeln. Då har självklart inte den där golfen vi skulle dra med varken dragkrok eller ögla. Ringde efter en polare som skulle komma och hjälpa oss. "-Visst, är där om en 40 minuter".
Happ. Sitter och svär lite och ringer honom efter en timme och undrar vad han sysslar med. han var tydligen väldigt mycket påväg och bara 5 minuter ifrån oss. han mummlar även något om att polisen körde förbi honom med blåljusen på. -" Ses snart." jag och han som väntade på honom skämtade lite om att polisen skulle komma och krångla med oss för att vi stod med en pundarkadett halvt på ett övergångställ över trottoaren. Men men. Givetvis kommer det ett par blåljus och snurrar runt och ställer sig med ljusen mot oss.
Lite nervös blir man alltid,  även fast man inte gjort något fel, direkt. Men dom kommer fram och knackar på rutan. Frågar vad som har hänt osv. Sen frågade dom vems bilen var. "- Ptja, det är väl min. Köpte den för några timmar sedan ." Polisen undrar vem den står på, och det har ju inte jag en aning om då jag knappast memorerade gubbens namn. Han ser fundersam ut och allmänt grinig. Går iväg till hans radiobil och kommer tillbaka efter en stund och önskar oss lycka till sen drar han.
Lite paff men väldigt lättad. Polaren har iaf anlänt och vi krokar i skiten. Börjar bogsera och kommer ca: 11cm innan det nitar. Hjulet, (som vi förövrigt försökte spetta rätt så gott det gick med en gammal skylt) ville ju inte stanna kvar alls utan låste sig ju mot skärmen. Ungefär 400 svordomar samt 10 minuter av asgarv senare så ringde vi gubben vi köpte skiten av igen och förklarade läget igen. Han sa att han skulle fixa fram en kärra så skulle han hämta oss. Kanon tyckte vi. Så vi drog och handlade mat och åkte tillbaka till den iskalla bilen för att vänta på honom. Vi åt och åt. svor och skratta. efter typ 2 timmar så ringer vi upp. Då svarar hans fru som är helt knäckt. Tydligen så hade gubben, när han skulle gå till bilen för att hämta kärran, totalt tvärhalkat i det blöta gräset och brutit benet. Så han låg på akuten och skrek.
Då brast det mest. Blir inte värre än så. Lycka till att hitta en biltransportskärra klockan halv 12 på en tisdag natt.
Jaja men vafan då, vi bogserar väl denna skiten baklänges hem? sagt och gjort. Att backa en bil 3 mil är fullt genomförbart om man verkligen vill. Räkna med ont i nacken och en förkylning då du lär behöva ha huvudet utanför rutan, i spöregnet, för att kunna se något....

rallykleen Rally Mupp
12 november 2009 · 300 Inlägg

Jag kan inte hjälpa dig med drivaxeln, men vilken jävla historia! Jag tror jag skrattade käken ur led, samtidigt som jag lider med dig.

Dubbla Webrar är ljuv musik i mina öron!!
Projekttråd! http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 69&p=1
R_Johanzzon
12 november 2009 · 3 Inlägg

hahaha ja tror fan ja pissar på mig, köp en till gammel bil så kan du snart skriva en jävligt kul bok smile lycka till hahaa

PeppeVectra Peppe Vectra
12 november 2009 · 1 076 Inlägg

åk in på opel och uppge regnummer å köp en ny låsring, dom ska hälst bytas varje gång drivaxeln demonteras.

sitter den gammla ringen kvar ser du den när man tittar in i växellådan, en halstång löser de lilla problemet.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Opelmadness German cars, quality and beyond
12 november 2009 · 8 197 Inlägg

Ursäkta, men det var det roligaste jag läst i bilhistoria på lääänge! big_smile
HAHAHAHAH!!! Men jag hoppas det löser sig för dig med bilen. smile

MVH T.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
maco
12 november 2009 · 1 207 Inlägg

Hahahaha!big_smile Jo, sådana där dagar har man haft, ALLT bara går åt helvete. Inte helt ovanligt att någon bil är inblandad i det hela.. Till slut blir det bara för mycket så det hela känns som en engelsk komedi från 80-talet, då är det bara skratta och ge fan i allt.smile

FarmoR
13 november 2009 · 149 Inlägg

Kul att ni uppskattade historien iaf. det var onekligen en resa att minnas.

skruvade lite mer på opöln och kollade lite mer noga. Som jag fattade så kan omöjligt låsringen sitta kvar i växelådan. Isånnafall så ligger den på botten och skrapar lite, dvs inte ivägen.
Kollade på låsringen som sitter på drivaxeln och den verkar aningen klen samt kanske lite ihoptryckt. Tog av den och vidgade den lite. stoppade in skiten igen och visst fastnar den. Går iaf inte att dra ur den med våld utan att knacka eller liknande på den. Likförbannat så glider den ut så fort man kör ett 10tal meter.

Känns som att när bilen fjädrar eller svänger så kanske det drar i drivaxeln så den ramlar uT? men det borde den fan inte göra.

Vad kostar en ny låsring tro?

ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
13 november 2009 · 3 585 Inlägg

in till opel att fråga. på bmw brukar inte små saker vara så dyra och det är ju bättre mans vagn gämmfört me opel så det borde ju med vara billigt. (ursäkta drucjut lite. god natt

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang