5598
Sök

Breda fälgar 12-14 tum

136 Inlägg
16 november 2009
Trådstartare
som topic lyder är jag på jakt efter fälgar även fälgbanor kan vara av intresse, gärna "splitt" isåfall. ET är bra om det håller sig så lågt eller negativt som möjligt samt att bultcirkel är inte heller av största vikt.

det jag är på jakt efter är allt från 15-18 tum i diameter och minnst 12 tum brett gärna 13-14

så vet ni några sidor som har fälgar enligt dessa specifikationer eller fälgbanor skriv gärna en rad isfall, har kollat på bbs, tyvärr drar det iväg lite i pris, tips på ställen i utlandet som har dessa? det kan vara ett alternativ med dessa men tar gärna imot andra förslag.

// Victor

VW Passat 1.8T. 97-

761 Inlägg
17 november 2009
Ska du bygga egna fälgar?

Eller har du splitfälar du bara ska byta banor på?

136 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
hej, det är för en annans räkning som jag skriver detta,

men iallafall. om vi får tag i banor så kommer vi förmodligen göra egna nav till dem.

grejjerna ska sitta på en ford 32 roadster replica.

färdiga fälgar är också av intresse men utbudet är inte så stort,

// Victor

VW Passat 1.8T. 97-

761 Inlägg
18 november 2009
Det är ju betydligt lättare att bredda en färdig fälg. Svårt att få det rakt annars.

I värsta fall få man ju bredda båda sidorna av fälgen om man inte kan ha sånt extremt ET mått som det blir om man bara breddar utåt.

136 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
alltså det är inte helt lätt att bredda en alu fälg heller, för det är alu fälgar jag är ute efter, del så ryker ju färgen.

så jag är som sagt på jakt antingen efter banor till en splitfälg eller en färdig fälg som är allt ifrån 15-18 tum i dia och 12-14 tum i bredd

// victor

VW Passat 1.8T. 97-

761 Inlägg
18 november 2009
Jag förstår fortfarande inte hur du har tänkt att bygga en fälg utan att svetsa?

1 291 Inlägg
18 november 2009
Hittar man abra ett par fälgbanor för 3-delade fälgar så är det ju inga bekymmer att fräsa egna centrum, billet såklart. Men smakar det så kostar det wink Men då behövs inget svetsande.

136 Inlägg
18 november 2009
Trådstartare
dannnej skrev:
Jag förstår fortfarande inte hur du har tänkt att bygga en fälg utan att svetsa?

ja har du en split fälg som skruvas ihop och du fräser och svarvar navet ur aluminium så förstår inte jag varför man ska behöva svetsa..

MattiasH skrev:
Hittar man abra ett par fälgbanor för 3-delade fälgar så är det ju inga bekymmer att fräsa egna centrum, billet såklart. Men smakar det så kostar det  Men då behövs inget svetsande.

precis. samt att det är lite kul när det mesta är custombyggt att även fälgarna är de(dvs i det här fallet egna nav.).. de som sitter på nu är egen designade och egen byggda.

VW Passat 1.8T. 97-

SVK Customs
1 639 Inlägg
18 november 2009
Ja bbs fälgbanor kan du ju köpa lösa genom mig t.ex, men jag kan även ordna schmidt fälgbanor då jag är åf för schmidt i sverige.
Schmidt banorna har en stor fördel det är att deras ytterbanor är av nåt de kallar radinox som är en sjukt hållbar rostfri högglanspolerad legering.
Skicka pm om du vill veta mer.
Jag har diverse 18" schmidt fälgbanor hemma för kombinationer från 11" till 13" bredd som kan levereras omgående.

mvh

Sök