5773
Sök

Köpt en 323F. Vad göra innan besiktning?

Trucker
2 710 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Hej,

Köpte en Mazda 323F idag och fick reda på att bromsar fram och bak skall bytas. skivor och belägg fram och bromsbackar. Detta fick jag reda på innan köpet, inga större problem. Jag fixar det själv.

Den ska besiktas inom en snar tid och då är min fråga om jag behöver åtgärda dessa "problem" innan besiktningen eller går den igenom?

10/02-09 var den besiktad ua.

Probelem skall åtgärdas men jag har inte tankar på att göra det inom den tiden besiktningen avser.. möjligen till sommaren då jag inte anser dessa som "problem"

tack

Fart missbrukare

dARKiE
5 031 Inlägg
29 november 2009
Varför ska bromsarna bytas? Om du inte anser att det är ett problem?

Är dem inte bra är du ju livsfarlig ute i trafiken och jag personligen hoppas du byter dem så snabbt som möjligt innan du börjar använda bilen i trafiken igen.

Om den var besiktigad utan anmärkning 10 = oktober , 02 -09 så har du väl ett år till innan besiktning.. innan du behöver fixa bromsarna i teorin. Men är det fel på dem och det är därför du ska byta så tycker jag du ska göra det omedelbart..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Trucker
2 710 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Den är besiktad 10 feb -09, alltså snart ett år sen. Bromsarna är det inga fel på, ända "problemet" jag anser som smått irriterande är att när man bromsar så pulserar bromspedalen en aning. Inte mkt alls. Säljaren själv sa att bromsbackarna borde bytas inom en snar tid..

Jag tycker själv att bilen går som en klocka och det är inga fel på den alls, förutom dessa sk problem.
Det jag tänkte är om dom går igenom besiktningen iomed att dom kanske behöver bytas inom en snar tid..? Kanske anmärker dom för anläggning? eller ngt annat?

Borde jag byta innan besiktning för att slippa ombes? Bilen är ju som sagt körklar men det är inte alltid den går igenom bara för att den i körklar i teorin.. wink

Tack

Fart missbrukare

dARKiE
5 031 Inlägg
29 november 2009
Okey, byta bromsar är ju inget vidare stort jobb så jag hade gjort det innan besiktning ialf. Då vet man att bromsarna ialf är okey.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Trucker
2 710 Inlägg
29 november 2009
Trådstartare
Nej inte alls. Efter oljebyte osv så är väl bromsbyte bland det lättaste.. Men har funderat på att göra en stor "genomgång" först nångång vid sommarn. men om jag vet att det INTE går igenom så byter jag självklart..

Nån som VET? smile

Fart missbrukare

Sök