Stum fotbroms på 940n

Bettan_Nostdal
3 januari 2010 · 204 Inlägg

Köpte min Volvo 940 GL 1991 för en månad sedan. Allting var bra då och den blev godkänd på besiktningen 5 dagar innan jag köpte den.
Nu är det så att bromsarna krånglat en del de senaste två veckorna. Fotbromsen är helt stum. Först verkade den sumpig och en polare spännde något vid bromsvätskebehållaren. Kan inte alls minnas vad det var han spännde. Men efter det har fotbromsen blivit stummare och stummare och nu är den helt stum. Kan inte trycka ner den en centimeter! Vad kan detta bero på?

Är fruktansvärt tacksam för svar!
MVH

Volvo V70 gen1 2,5T "Silverpilen" (1999)
tjoen Lastbilschaufför
3 januari 2010 · 100 Inlägg

Tar bromsarna när du trampar stenhårt på pedalen? Det kan vara vakumläckage till bromsservon,kollla det genom att trycka ner pedalen(med avstängd motor),håll den nere samtidigt som du startar bilen,om då pedalen sjuker en aning fungerar bromsservon,om den är lika stum när motorn har startat,har du felet där.Antingen läckage i en vakumslang eller trasig brommservo.

Vad är det för fel på plåtfälgar!
snapshot
3 januari 2010 · 908 Inlägg

Så blir min 740 endast när jag bromsar när den är avstängd, (bogsering) men om jag startar den blir bromsen som normalt igen. Mvh

loow Jävel
3 januari 2010 · 2 018 Inlägg

snapshot skrev:
Så blir min 740 endast när jag bromsar när den är avstängd, (bogsering) men om jag startar den blir bromsen som normalt igen. Mvh

Min 940 med!

You got to risk it, to get the biscuit :)
kolvas
3 januari 2010 · 4 001 Inlägg

Bettan_Nostdal skrev:
Köpte min Volvo 940 GL 1991 för en månad sedan. Allting var bra då och den blev godkänd på besiktningen 5 dagar innan jag köpte den.
Nu är det så att bromsarna krånglat en del de senaste två veckorna. Fotbromsen är helt stum. Först verkade den sumpig och en polare spännde något vid bromsvätskebehållaren. Kan inte alls minnas vad det var han spännde. Men efter det har fotbromsen blivit stummare och stummare och nu är den helt stum. Kan inte trycka ner den en centimeter! Vad kan detta bero på?

Är fruktansvärt tacksam för svar!
MVH

hade han borta huvudbromscylinder?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Bettan_Nostdal
3 januari 2010 · 204 Inlägg

Bromsen är lika stum mä avstängd motor som påslagen. Men då är det nog som Tjoen sejjer. Får ta och kolla på det imorrn i dagsljus. Återkommer imorrn!
Tack!

Volvo V70 gen1 2,5T "Silverpilen" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang