Smäller när jag gasar och svänger

Rand0mHer0
12 januari 2010 · 146 Inlägg

Tjena.
Jag köpte min Peugeot 306 i höstas och har inte haft några problem med den.
Men för några veckor sen började det smälla i framvagnen när man svänger och gasar lite. Och ibland när man kör så skakar ratten och växelspaken hmm För några dagar sedan tog jag bort båda framdäcken eftersom jag trodde det var is på insidan av dom men det var det ej. När jag sedan satte tillbaka dom så försvann oljudet när man svänger men då började det smälla när man släpper gasen i ca 3000varv och kör frammåt. Men det smäller inte lika mycket som det gör när man svänger. Idag när jag körde till jobbet så var oljudet tillbaka igen när man svänger sad Kan det vara drivaxeln som är slut?

Mvh

Senast redigerat av kalmardezze (12 januari 2010)

KÄlma
te_wik Forummoderator
12 januari 2010 · 12 813 Inlägg

Det är nog inte drivaxeln som är slut utan en yttre knut.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Rand0mHer0
12 januari 2010 · 146 Inlägg

te_wik skrev:
Det är nog inte drivaxeln som är slut utan en yttre knut.



Mvh Tommy

Okej. Kan det vara skakningar i växelspak och ratt med?

KÄlma
MarcusL #2573
12 januari 2010 · 1 489 Inlägg

kalmardezze skrev:

te_wik skrev:
Det är nog inte drivaxeln som är slut utan en yttre knut.



Mvh Tommy

Okej. Kan det vara skakningar i växelspak och ratt med?

Kan det mycket väl vara smile, min vinterbil har två stycken knutar som är sopslut och den vibrerar friskt i 120 iaf wink

Mvh

• Även den starka måste ta i när han skiter
Rand0mHer0
12 januari 2010 · 146 Inlägg

MarcusL skrev:

kalmardezze skrev:

te_wik skrev:
Det är nog inte drivaxeln som är slut utan en yttre knut.



Mvh Tommy

Okej. Kan det vara skakningar i växelspak och ratt med?

Kan det mycket väl vara smile, min vinterbil har två stycken knutar som är sopslut och den vibrerar friskt i 120 iaf wink

Mvh

Okej. Vad tror du det går på att byta en sån da? Är student och praktiserar nu så har inte allt för bra lön tongue

KÄlma
rocket2
12 januari 2010 · 24 Inlägg

Har du orginal fälgar på den.? Om inte, så kan det vara så enkelt att bromsoken tar i fälgen lite på insidan.
Drivknutarna kollar du med att köra sakta med fullt rattutslag åt både vänster och höger, hör du ett kackande ljud vid fullt ratt utslag är det knutarna. Det brukar inte låta något när man kör rakt fram.

Rand0mHer0
12 januari 2010 · 146 Inlägg

rocket2 skrev:
Har du orginal fälgar på den.? Om inte, så kan det vara så enkelt att bromsoken tar i fälgen lite på insidan.
Drivknutarna kollar du med att köra sakta med fullt rattutslag åt både vänster och höger, hör du ett kackande ljud vid fullt ratt utslag är det knutarna. Det brukar inte låta något när man kör rakt fram.

det kan det kanske vara yikes Allt kom när jag bytte till mina vinterdäck på plåtfälg =O Tror plåtfälgarna är 15 och Alu.fälgarna är 16 smile har inte tänkt på om oken är slitna nu. Vet inte vad det är för tum orginal på den. Men tumen kanske inte har skilnad. eller?

KÄlma
rocket2
13 januari 2010 · 24 Inlägg

Det kan vara så att när bromsbeläggen blir slitna, vandrar bromsoket lite längre ut och tar i fälgen.
Ett annat tips är att på  en del modeller av peugeot har ett stödlager på vänster drivaxel. Kan vara värt att kolla så det inte glappar.

Rand0mHer0
13 januari 2010 · 146 Inlägg

rocket2 skrev:
Det kan vara så att när bromsbeläggen blir slitna, vandrar bromsoket lite längre ut och tar i fälgen.
Ett annat tips är att på  en del modeller av peugeot har ett stödlager på vänster drivaxel. Kan vara värt att kolla så det inte glappar.

Jag bytte till mina sommarfälgar men det lät likadant sad du kanske har rätt.. Ska lämna in bilen till en bilmekantiker jag känner eftersom min handbromswire gått av tongue.. Ska be honom kolla det med då. Börjar bli riktigt trött på allt smällande nu sad

KÄlma
Rand0mHer0
15 januari 2010 · 146 Inlägg

Filmade när jag svänger med bilen så ni får höra hur det låter  smile

http://www.garaget.org/video/1rjybfbw20z0

KÄlma
jocke_gronberg
15 januari 2010 · 4 586 Inlägg

oj låter illa.

Har du känt efter glapp i drivaxlarna ?

Ha bilen stå helt rak och sträck dig efter drivaxelen och kän glapp. det ska vara så gott som stumt

vid glapp så är sanolikheten stor att den yttre drivknuten är kass

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang