4967
Sök

B230ft topp

8 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Hej, det här blir min första tråd här big_smile Jag har en 940 turbo med motorn b230ft helt original. den har gått 32 tusen mil så jag funderar på att renovera den lite och trimma lite. Jag undrar om man kan byta ut den gamla toppen(530) till 531 topp med vx3 kam och kommer det här ge ut bättre effekt/bränsle förbrukning? Och ifall man måste göra några ändringar? tack i förhand wink
Senast redigerat av j222k (21 januari 2010)

8 921 Inlägg
21 januari 2010
För att inte få tråden låst så redigera rubriken enligt anvisningarna.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Fotograf på Tierp iDag

-utan 940
1 728 Inlägg
21 januari 2010
531-toppen kommer inte göra någon stor skillnad på en i övrigt original motor.
Däremot ger VX3-kammen en lite sportigare motorkaraktär; lite sämre bottendrag men en mer varvvillig motor.
Du kommer tjäna på att varva ur innan du växlar upp till skillnad mot originalkammen där man tjänar mer på att växla upp vid 4000varv än att fortsätta lite till.
Annars har jag hört att A-kammen ska ha ett bättre register men har inte testat den själv.

dannnej skrev:
Trim och bränsleförbrukning hänger aldrig ihop.

Exakt, däremot får man mer valuta för pengarna med trim. smile

593 Inlägg
21 januari 2010
Vx3-kammen kommer göra sitt, den drar lite längre och man upplever lite  mer botten. 531 toppen ger bra mkt bättre flöde men på en orginalmaskin märker du nog ingen jätteskillnad. Dock så är det lite större förbränningsrum på 531 toppen så de blir en viss komp.sänkning.
Som på min bil som är ganska trimmad så upplevde jag att min botten försvann ganska mkt (innan laddet kommer), om det beror på den komp.sänkningen som blev eller ej vågar jag inte svara på då jag bytte nästan allt annat i motorn. Men tycker helt klart du ska slänga på en 531 och vx3 och återkom med resultat, de lär ju inte bli sämre kan ja säga smile

mvh

761 Inlägg
21 januari 2010
epapower skrev:
Vx3-kammen kommer göra sitt, den drar lite längre och man upplever lite  mer botten. 531 toppen ger bra mkt bättre flöde men på en orginalmaskin märker du nog ingen jätteskillnad. Dock så är det lite större förbränningsrum på 531 toppen så de blir en viss komp.sänkning.
Som på min bil som är ganska trimmad så upplevde jag att min botten försvann ganska mkt (innan laddet kommer), om det beror på den komp.sänkningen som blev eller ej vågar jag inte svara på då jag bytte nästan allt annat i motorn. Men tycker helt klart du ska slänga på en 531 och vx3 och återkom med resultat, de lär ju inte bli sämre kan ja säga smile

mvh

kompsänkning ger sämre botten, men även dom större kanalerna i 531 ger sämre gashastighet på lägre varv.

8 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Okej tack för svaren smile så det ska inte vara nått problem att byta bara bolt on typ? Funderar på att byta lite samtidigt lite starkare stakar och nya kolvar + chip steg1 2.5 eller 3 tum från turbo. Kanske bättre köpa ny b230ft motor som gått mindre och mecka med den så slipper man va utan bil. Vet ni vart man kan få tag på b230 motorer billigt o helst i stockholm? kollat runt lite på skroten  men har inte hittat några fräsha motorer.hmm

040 RedLine
1 219 Inlägg
21 januari 2010
j222k skrev:
Okej tack för svaren smile så det ska inte vara nått problem att byta bara bolt on typ? Funderar på att byta lite samtidigt lite starkare stakar och nya kolvar + chip steg1 2.5 eller 3 tum från turbo. Kanske bättre köpa ny b230ft motor som gått mindre och mecka med den så slipper man va utan bil. Vet ni vart man kan få tag på b230 motorer billigt o helst i stockholm? kollat runt lite på skroten  men har inte hittat några fräsha motorer.hmm

Stakarna behöver du inte byta om du inte ska upp i högre effekt än 300 hästar...

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

4 767 Inlägg
21 januari 2010
Du har fortfarande inte redigerat rubriken trots uppmaning. Tråd låst!

Vänligen läs igenom
http://www.garaget.org/forum/misc.php?a … nvisningar

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Sök