GRH skrev:
Skär ut mitten fästet för fjäderpaketet som sitter i mitten på rören. Ersätt dom med en vanlig rör bit och svetsa sen igen allt. Sätt i fjäderpaketen och sen på med länkarmarna. Svetsa sedan fast fjäderpakten direkt i länkarmarna på sidan (glöm inte att montera i nål lagerna och packningarna innan du svetsar ihop)
Nu bör armana röra sig fritt upp och ner utan större motstånd. Nu tar du och förstärker stötdämpartornen genom tjock plåt som täcker från toppen av tornet snett ner på framvagnen. (samma sätt som när man förstärker en bakaxel). När det är gjort så skaffar du dig ett par mc stötdämapre som du monterar istället för original dämparna. Nu ligger all fjädring på stötdämparna istället för fjäderpaketet. Dessutom blir framvagnen väldigt styv när du förstärker tornen... Detta har jag gjort på en -65 framvagn.
Innan ca -66 var det ledbults framvagn (stötdämparen fram ser ut ungefär som den bakre i en volvo 240, dvs likadant bultfäste "horisontel bult" uppe och nere).
Ledbultsframvagnarna medger mkt sänkning

Efter ca -67 så är det kulbultframvagn (stötdämparen sitter med horisontel bult nere och vertikal uppe).
Det betyder att stötdämpartornen är helt annorlunda utformade.
Kulbulsframvagnen (som du har) går att sänka, men inte lika mkt som ledbultsvarianten pga att
kulbultens begränsade rörelse förmåga.
Finns även små skillnader i torisionsrörens placering, så det går inte att montera ledbultsframvagn direkt på kulbultens ramtunnel

Ett billigt sätt att få en justerbar framvagn är att dra ut båda torisionstavarna och ersätta dom med gängstål (mkt billigt).
Byt sen ut stötdämparna mot justerbara coilovers (oxå billigt, finns på tex Vw-upnorth).
Men alltid vid sådana byten så måste man anpassa stötdämpartornet med förstärkningar.
Gå in på
www.meanbugs.com ,där finns det ett suveränt forum med tips om allt mellan himmel o jord
