byta växellåda 960

240pontus
29 januari 2008 · 24 Inlägg

tjenare alla

jag undrar hur mycke jobb de är att byta från automat till manuell låda i en volvo 960, äre nån som provat?
funderar på att köpa en 3,0 automat och smälla in en vanlig manuell låda


MVH pontus

Volvo S90 (1998)
Volvo_Mannen Volvoskadad
30 januari 2008 · 6 017 Inlägg

borde väl inte vara svårare än på någon annan bil, ta v-låda m. spakställ, svänghjul, tryckplatta, pedal osv, från en 960 2,5 manuell

Jonas
240pontus
31 januari 2008 · 24 Inlägg

tackar:)

jag undrade mest bara om de fanns några roliga givare på växellådan som gör de svårt elr om mellanaxeln har olika längd på automat och manuell

MVH pontus

Volvo S90 (1998)
Mr_EmCom Med.lem
1 februari 2008 · 3 759 Inlägg

Det jävliga är väll att få rätt tryck på kopplingn, är ju hydralisk på m90 (vilket jag antar du lär satsa på)
Såg ett komplett sett på blocket för 7k här om dan.

Sen hur lätt det är att regga med det vet jag inte. Men jävlar att det skulle vara coolt! smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Andreas 940 -utan 940
1 februari 2008 · 1 728 Inlägg

Det största problemet är väl elektroniken, vad jag har hört så är växellådan sammankopplad med motorstyrningen på nåt sätt. Det finns en version av 3L-motorn som har 180hk och manuell låda, då är det säkert annan programvara.

-lundqvist-
14 februari 2010 · 27 Inlägg

det är bara till att bygla startspärren på 3l automat motorn så funkar det att köra sedan smile så att du får i gång bilen för annars tror den att den ligger i läge D och inte i P läget.

Mr_EmCom Med.lem
14 februari 2010 · 3 759 Inlägg

-lundqvist- skrev:
det är bara till att bygla startspärren på 3l automat motorn så funkar det att köra sedan smile så att du får i gång bilen för annars tror den att den ligger i läge D och inte i P läget.

Vad bra att du svarade!
Trådskaparen har säkert suttit och väntat och väntat på svar i den här tråden sedan hans starade den FÖR TVÅ ÅR SEDAN!

Snälla håll lite koll på datumet innan ni postar, skriva i oaktuella trådar känns så meningslöst..

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Volvo_Mannen Volvoskadad
14 februari 2010 · 6 017 Inlägg

Mr_EmCom skrev:

-lundqvist- skrev:
det är bara till att bygla startspärren på 3l automat motorn så funkar det att köra sedan smile så att du får i gång bilen för annars tror den att den ligger i läge D och inte i P läget.

Vad bra att du svarade!
Trådskaparen har säkert suttit och väntat och väntat på svar i den här tråden sedan hans starade den FÖR TVÅ ÅR SEDAN!

Snälla håll lite koll på datumet innan ni postar, skriva i oaktuella trådar känns så meningslöst..

Håller med!

Jonas
Rensvinf
14 februari 2010 · 528 Inlägg

givetvis bör man hålla koll på datum i de fall man genuint bara ville hjälpa trådskaparen; men ofta söker personer som jag efter problem och lösningar på forum som dessa och då spelar det kvitta med datum, då är det bra om folk lägger till information även om trådskaparen sålt bilen och gått vidare..
Jag menar, många andra svarar dessutom med just "svaret finns i formut, sök där." och för den som nu söker efter liknande problem är det ju bra om personer lagt till mer detaljer i tråden.

volvoentusiasten
14 februari 2010 · 4 005 Inlägg

Ibland är det skönt att ha sista ordet.smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang