5063
Sök

Audi 80 quattro diffspärr!

6 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
Någon som vet vilken kabel man ska knippsa för att diffspärren inte ska kopplas ur vid 30km/h på en audi 80 quattro -87 ??

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
16 februari 2010
Blå/Vit tror jag den ska vara

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 februari 2010
Sätt en brytare där så kan då slå av och på den när du vill.
Blå/vit har jag också för mig att den ska vara.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

6 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
tack! smile Men är den vid den lilla "boxen" som de går in vakumslangar i under baksätet? Funkar inte brytaren som sitter mellan säterna ?
Senast redigerat av larssa021 (16 februari 2010)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
16 februari 2010
Brytaren i mittkonsollen funkar ju, men då diffar du ju bara upp till 30km/h hastighet, och genom att klippa kablen är det ju det du vill undvika va?

Så lägg en egen brytare bara innan originalbrytaren.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

6 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
Aha okej. jag trodde att om man knippsa kabeln så kunde man andvända den av och på knappen utan att den hoppa ur vid 30km/h. Men då måste man alltså sätta dit en extra brytare och använda den istället?

MVH

2 924 Inlägg
17 februari 2010
Nä du behöver ingen extra brytare, bara att knipsa kabeln och isolera.

te_wik menar (tror jag?) att om du vill ha kvar funktionen att diffspärren automatiskt hoppar ur vid 30/km så kan du sätta en brytare, så kan du välja enkelt hur du vill använda den.

~ Life is short, have FUN! ~

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 februari 2010
peegee skrev:
Nä du behöver ingen extra brytare, bara att knipsa kabeln och isolera.

te_wik menar (tror jag?) att om du vill ha kvar funktionen att diffspärren automatiskt hoppar ur vid 30/km så kan du sätta en brytare, så kan du välja enkelt hur du vill använda den.

Nää jag menar att han kan lägga en brytare där han klipper kabeln. På så sätt kan han välja om han vill ha diffat endast upp till 30km/h (original) eller konstant endast genom en knapptryckning.

Det finns en anledning till varför det är hastighetsbegränsat, så att hela tiden köra med klippt kabel är inte bra. Så med en extra brytare finns originalfunktionen kvar.

Edit: Känner att det blev lite grötigt så jag ska försöka förklara lite bättre.
Den blå/vita kabeln är ju en signalkabel som ska ge signaler på hur fort det går. Klipper man denna kabel så kan ju systemet omöjligt veta att du kör snabbare än 25-30km/h (vad nu gränsen är innan den slår av diffen) och då är det diffat oavsett hastighet.

Men, som jag skrev så är det ingen höjdare att alltid ha diffat då grejjerna tar stryk. Så sätter man en brytare på hastighetskabeln (blå/vit) så kan man fortfarande ha kvar originalfunktionen.

Edit#2: Jaa peegee det var ju visst det jag menade, haha. smile

MVh Tommy
Senast redigerat av te_wik (17 februari 2010)

6 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
jag va ute nyss och klippte och de funka bra, satte dit en brytare också så man kan ha orginal.

Tack för alla tipps! smile

Sök