4576
Sök

Kan man köra med endast en bromskrets?

2 164 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
Jag skulle behöva förflytta min bil ca 3mil till mitt garage (Audi 100 -86).. Men den ena bromskretsen har gått sönder på bilen, så halva behållaren är helt tom.

Min fråga är: Kan jag köra bilen lugnt och försiktigt till garaget utan att jag tappar den andra kretsen oxå?

Just nu fungerar det bromsa. Men det känns lite olustigt att ge sig iväg med en högerfram broms och en vänster bakbroms, utan att veta ifall detta kommer fungera i 3mil..

Mvh Dadde

"Life´s too short to drive a boring car"

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
16 februari 2010
Tar du det lugnt så att det aldrig kan bli en panikbromsning (i låga farter stannar man snabbt) så kommer det gå väldigt fint!
Bilen kommer inte göra några jättestora rattutslag när du bromsar osv, är du bara på din vakt, kör lugnt och kör när det inte är mycket trafik är det absolut ingen fara!

1 207 Inlägg
16 februari 2010
3mil är bra långt dock. Men är det bara typ skogsvägar osv så kan du ju ligga typ 30 km/h och anförtro dig till handbromsen. Resan kommer dock ta 1h.

2 164 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
min resa gick jätte bra, stadstrafik var lite jobbigt bara.. bromsade mest med handbromsen, men ibland även fotbromsen.. det gick jätte bra, dock hittade vi inget fel på bromsarna, så nu funkar dom igen efter lite bromsvätska.. hur fan kan den tömma den ena kretsen, utan att det är ett hål nånstans?! :S

Forummoderator
26 610 Inlägg
17 februari 2010
dadde skrev:
Jag skulle behöva förflytta min bil ca 3mil till mitt garage (Audi 100 -86).. Men den ena bromskretsen har gått sönder på bilen, så halva behållaren är helt tom.

Min fråga är: Kan jag köra bilen lugnt och försiktigt till garaget utan att jag tappar den andra kretsen oxå?

Just nu fungerar det bromsa. Men det känns lite olustigt att ge sig iväg med en högerfram broms och en vänster bakbroms, utan att veta ifall detta kommer fungera i 3mil..

Mvh Dadde

...halva behållaren är helt tom?
Hur fasen går det ihop? tongue

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 164 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
AirOne skrev:
dadde skrev:

Mvh Dadde

...halva behållaren är helt tom?
Hur fasen går det ihop? tongue

behållaren är indelad i två, främre delen var helt tom. alltså har min främre krets gått sönder, på något sätt.. två krets system smile

2 164 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
Elda skrev:
dadde skrev:
min resa gick jätte bra, stadstrafik var lite jobbigt bara.. bromsade mest med handbromsen, men ibland även fotbromsen.. det gick jätte bra, dock hittade vi inget fel på bromsarna, så nu funkar dom igen efter lite bromsvätska.. hur fan kan den tömma den ena kretsen, utan att det är ett hål nånstans?! :S

Det kan den inte. vilket betyder att du har ett "roligt" fel på halsen wink

mm, jag är oxå rädd för det tongue och varför tömmer den inte den kretsen nu igen? jag har kört ett par mil, men nivån är samma tongue

Sök