6721
Sök

Spräckt diff kåpa :/

mulle mek
679 Inlägg
2 mars 2010
Trådstartare
Tja jag hörde att bilen börja vina och låta mer än vanligt och kollade senare och såg att en kugg från pinjonghjulet slagit hål i kåpan. och det läckt ut olja.

Kollat diffen och den är hel, men pinjonghjulet saknar två kuggar nu. Jag kör med en aussie locker eller en detroit lock diff. Så nu är frågan om jag ska byta ut pinjonghjulet bara och sätta tillbaka allt eller om det blir o slänga på en ny bakaxel sedan byta ut diffen till den med diffspärren och föra över lager och chims m.m

Någon som vet vad mer som behöver göras ifall man bara vill byta pinjongen ? för nu går inte kuggarna in i varandra helt utan är ca 2mm ifrån att kuggarna går ihop helt med varandra.

mvh// rezzi

Gasar tills det Rasar !!!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
3 mars 2010
Då är det ju läge att bara byta piniongen och lagrena till den... Med ett glapp på 2 mm så behöver man ju ändå göra något åt lagret för annars kommen en ny piniong gå samma öde till mötes inom en snar framtid...

Det är ju detta som orsakar många av rasen på saab lådor, huset flexar och dreven böjar glida isär... Uppenbarligen så klarade inte volvos drev att ligga en bit ifrån heller sad

mulle mek
679 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
bumpe skrev:
Då är det ju läge att bara byta piniongen och lagrena till den... Med ett glapp på 2 mm så behöver man ju ändå göra något åt lagret för annars kommen en ny piniong gå samma öde till mötes inom en snar framtid...

Det är ju detta som orsakar många av rasen på saab lådor, huset flexar och dreven börjar glida isär... Uppenbarligen så klarade inte volvos drev att ligga en bit ifrån heller sad

okej det är smidigast att byta ut hela bakaxeln då. för o ta ur pinjong och lagerdå går det snabbare att byta axel bara sen i med gamla diffen.

Gasar tills det Rasar !!!

Sök