Volvo S40 Växellåda!

Cupra_
28 augusti 2009 ·

Jag tycker du ska göra såhär: Ska du ha den som bruksbil och kanske bara trimma lätt (chip+avgas) tycker jag du ska ta en fas 2, modernare överlag. Speciellt chassiet.. Har en V40 Fas 1 också.. Ska du trimma skiten ur bilen och u´ha till busåka så gör som BOLIN_ skrev, ta en fas 2 och köp lite fas 1 delar till den. Men jag tycker min Fas 2 är överlägsen min gamla -97:a på alla sätt..

BOLIN_
28 augusti 2009 · 2 763 Inlägg

JimBo__ skrev:

BOLIN_ skrev:

JimBo__ skrev:

Och jag har hört tvärtom! hmm
Men det finns säkert en massa olika saker som är mer och mindre "klena", alltihopa kanske är samma "skräp" om man nu får kalla Volvo för skräp! neutral

Jag har nog tänkt fel här sorry:O

Det göör du ju jämt Bolin! wink

HA HA vad kul du var nu Jim

Volvo - For Life
JimBo__
28 augusti 2009 · 1 804 Inlägg

Diabolo skrev:
Jag tycker du ska göra såhär: Ska du ha den som bruksbil och kanske bara trimma lätt (chip+avgas) tycker jag du ska ta en fas 2, modernare överlag. Speciellt chassiet.. Har en V40 Fas 1 också.. Ska du trimma skiten ur bilen och u´ha till busåka så gör som BOLIN_ skrev, ta en fas 2 och köp lite fas 1 delar till den. Men jag tycker min Fas 2 är överlägsen min gamla -97:a på alla sätt..

Jaa, okej!
Det blir ju en gatvänlig bil som är bygg för att användas iaf.. och håller med dig att fas 2 är överlägsnare än fas 1

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
JimBo__
28 augusti 2009 · 1 804 Inlägg

BOLIN_ skrev:

JimBo__ skrev:

BOLIN_ skrev:

Jag har nog tänkt fel här sorry:O

Det göör du ju jämt Bolin! wink

HA HA vad kul du var nu Jim

Jo!

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
JimBo__
28 augusti 2009 · 1 804 Inlägg

Diabolo skrev:
Jag tycker du ska göra såhär: Ska du ha den som bruksbil och kanske bara trimma lätt (chip+avgas) tycker jag du ska ta en fas 2, modernare överlag. Speciellt chassiet.. Har en V40 Fas 1 också.. Ska du trimma skiten ur bilen och u´ha till busåka så gör som BOLIN_ skrev, ta en fas 2 och köp lite fas 1 delar till den. Men jag tycker min Fas 2 är överlägsen min gamla -97:a på alla sätt..

Såg nu att Fas2 är förbättrad på 1800 punkter mot vad fas1 var. smile

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
koldeus
29 augusti 2009 · 47 Inlägg

Skiljer som jag skrev inget på lådorna mer än utväxlingen, lådan håller gott för ca 500hk om man inte är för vild.

Kopplingen från t4 passar på 2,0t utan problem....

2,0t fas2 kolvarna är gjorda av papper hehe, att ha mer än steg 3 är att spela ryskrolett wink
BSR erbjuder tex bara upp till steg 2 till den modellen...


Mvh chris

www.x40nordic.com Klubben för dig som kör Volvo C30/X40/V50, med eller utan turbo
DmcDelorean
29 augusti 2009 · 1 Inlägg

Låter som det är typiskt BST-prat här, har själv gått där 1 år!

Alfa Romeo 166 "2.0 TS" (2004)
Saab 96 "2-takt" (1966)
JimBo__
29 augusti 2009 · 1 804 Inlägg

DmcDelorean skrev:
Låter som det är typiskt BST-prat här, har själv gått där 1 år!

Går du där nu eller vaddå?! tongue

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
haggen90
7 mars 2010 · 496 Inlägg

koldeus skrev:
Ingen direkt skillnad på hållbarhet på fas1 och fas2s lådor, bara olika utväxling.

Skall du trimma är T4 fas1 ett säkrare val iom de tjockare cylinderväggarna. T4 fas2 går bättre men lite klenare block, mitt sprack vid 280-290 hk en riktigt varm sommardag hmm
Men för de allra flesta håller det.

Är T4:ans växellåda bättre eller sämre, kan någon förklara, jag har en Fas 1 s40 2.0t -99.. Precis köpt en Kopplingsats. men nu har jag hittat en t4 växellåda som har gått 9000mil. så jag blir lite mer sugen på den istället eftersom t4:s modell är ju alltid värre? Någon som kan få mig på rätt spår igen?

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
Xuri One Man Clan
7 mars 2010 · 4 287 Inlägg

haggen90 skrev:

koldeus skrev:
Ingen direkt skillnad på hållbarhet på fas1 och fas2s lådor, bara olika utväxling.

Skall du trimma är T4 fas1 ett säkrare val iom de tjockare cylinderväggarna. T4 fas2 går bättre men lite klenare block, mitt sprack vid 280-290 hk en riktigt varm sommardag hmm
Men för de allra flesta håller det.

Är T4:ans växellåda bättre eller sämre, kan någon förklara, jag har en Fas 1 s40 2.0t -99.. Precis köpt en Kopplingsats. men nu har jag hittat en t4 växellåda som har gått 9000mil. så jag blir lite mer sugen på den istället eftersom t4:s modell är ju alltid värre? Någon som kan få mig på rätt spår igen?

De är samma växelåda och de enda som skiljer är att T4an har lägre utväxling på slutväxeln så dom varvar något mer.

Dvs 0-100 så går de fortare med en 2.0t växelåda än med t4ans.

Dom flesta som stortrimmmar t4orna köper sig en 2.0t låda och hakar i så kan dom köra fortare.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
haggen90
7 mars 2010 · 496 Inlägg

Xuri skrev:

haggen90 skrev:

koldeus skrev:
Ingen direkt skillnad på hållbarhet på fas1 och fas2s lådor, bara olika utväxling.

Skall du trimma är T4 fas1 ett säkrare val iom de tjockare cylinderväggarna. T4 fas2 går bättre men lite klenare block, mitt sprack vid 280-290 hk en riktigt varm sommardag hmm
Men för de allra flesta håller det.

Är T4:ans växellåda bättre eller sämre, kan någon förklara, jag har en Fas 1 s40 2.0t -99.. Precis köpt en Kopplingsats. men nu har jag hittat en t4 växellåda som har gått 9000mil. så jag blir lite mer sugen på den istället eftersom t4:s modell är ju alltid värre? Någon som kan få mig på rätt spår igen?

De är samma växelåda och de enda som skiljer är att T4an har lägre utväxling på slutväxeln så dom varvar något mer.

Dvs 0-100 så går de fortare med en 2.0t växelåda än med t4ans.

Dom flesta som stortrimmmar t4orna köper sig en 2.0t låda och hakar i så kan dom köra fortare.

okej, lika bra att jag håller mig till de jag har köpt då.

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
torpis Forummoderator
7 mars 2010 · 10 572 Inlägg

Vissa fas2 lådor har grova axeln in i lådan vilket innebär att "vanliga" lamellen inte passar. Vet dock inte vilka årsmodeller eller om det bara gäller 2.0t.  den jag har med grov axel är från 2.0t fas2

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Equinox Kicka Laddtryck !
8 mars 2010 · 319 Inlägg

Av oberoende källor vad jag själv känner till så kom dem "grövre" ingående axeln som är 23 splinesad 02->smile
S60R lamellen är ju ett typiskt exempel på 23 splines modellen.
850R är ju den gamla modellen och har 20 splines.

Mvh

Senast redigerat av Equinox (8 mars 2010)

Volvo S60 2.4T "R-Replica" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang